För oss kom kommunen ut och stängde av i gatan när vi skulle byta båda ventilerna på inkommande som inte fungerade i huset, det stängde inte helt så min rörmokare fick byta dom med rinnande vatten…
 
Det verkar ändå som om de flesta har erfarenhet av att kommunen är ganska snabba på att åtgärda felet men att det även kan dröja en tid. Jag tänker att det ligger i deras intresse att åtgärda detta då de inom tid ändå ska byta sin egen mätare!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ondfrukt ondfrukt skrev:
Det verkar ändå som om de flesta har erfarenhet av att kommunen är ganska snabba på att åtgärda felet men att det även kan dröja en tid. Jag tänker att det ligger i deras intresse att åtgärda detta då de inom tid ändå ska byta sin egen mätare!
Tror dom flesta kommunerna har en tidsperiod på att mätaren byts vart 10 år så i mitt fall när jag ringde och anmälde att avstängning till inkommande läcker (droppar 1/2 hink dygn) före mätaren så meddelade montören att han visste redan att servitut ute i gatan var trasig redan 2015 när mätaren byttes ut men kunde då stänga av inkommande på konsolen som nu droppar fortfarande. Idagsläget vill montören byta ut mätaren i förtid Mao bytts hela konsolen ut samtidigt.
Hehe frågade nu på morgonen innan dom stack iväg vilket nyckeltal det är på nya servituten men fick till svar att det tänker han inte tala om.😉
 
  • Gilla
Urvik och 1 till
  • Laddar…
Nya bud har inkommit. De kommer avisera och stänga längre upp i systemet så halva området kommer bli utan vatten medan nya ventiler monteras på varsin sida om vattenmätaren.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 6 till
  • Laddar…
Det verkar vara standard nuförtiden att man får stänga av större områden. Förr hade man folk som åkte runt och motionerade ventilerna och då höll de längre. Nu gör man inte det längre och med tanke på hur sällan ventilerna i gatan används så rostar de väl ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi beställde avstängning av vattnet i samband med grävning i närheten av vår servisledning. Grävfirman krävde att vattnet skulle vara avstängt inan de gick med på att gräva nära ledningen.

Då kom kommunen ut en vecka före avstängningen och testade att ventilen i gatan fungerade. De sade att på så sätt skulle de hinna byta den om det behövdes, innan vi behövde ha det avstängt. Han som sedan stängde av lämnade sin "avstängare" så vi skulle kunna släppa på vattnet själv när grävandet var klart. Så kom han förbi och hämtade den senare i slutet av dagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ondfrukt ondfrukt skrev:
Pratade nyss med en vän som berättade om ett lite halvjobbigt problem vilket gjorde mig lite förbryllad.

De har påbörjat en renovering av deras WC men där hantverkare upptäckt att de avstängningsventiler för vattnet är trasiga. Huset är från 70-talet och jag misstänker att inte så mycket har gjorts sedan dess med dessa installationer. Lösningen blev, för att både fortsätta arbetet i WCn men även byta ut alla trasiga ventilen i huset, att låta kommunen stänga av ute i gatan vid förbindelsepunkten.

Det visade sig inte var så lätt och personerna från det kommunala VA-bolaget konstaterade bara att ventilen i gatan var trasig och att de inte kunde göra något på plats. Det verkar dessutom inte finnas något stort intresse hos VA-bolaget att komma ut och åtgärda felet och snopet står där min vän med en uppriven WC, ingen avstängningsventil och dessutom ett trevligt brev i handen från VA-bolaget om att de snart ska komma och byta deras vattenmätare.

Vad har egentligen det kommunala VA-bolaget för skyldighet här? Givetvis har min vän i egenskap av fastighetsägare en skyldighet att se över sina installationer inom fastigheten men samtidigt har han väl rätten att få vattnet avstängt? I synnerhet för att åtgärda fel? Vad skulle hända om en allvarlig läcka skulle ske?
Kommunen ska definitivt byta ut ventilen även om hela gatan måste stängas av. Det är ren tur om en gammal ventil på tre meters djup i en gatubrunn kan manövreras efter att ha stått öppen i trettio år. Det går att lösa genom att frysa ner ledningen in till huset, men var beredd på att kommunalvattnet sedan är oanvändbart några dagar eftersom det följer med obeskrivligt mycket avlagringar. Min morbror drack bara flaskvatten sedan efter att ha fått sin gatuventil utbytt.
 
Folk brukar motionera ventilen själva i smyg. Om ingen vet det är man inte ansvarig men motioneras ventilen en gång vartannat år eller någonting ditåt så håller den.
 
Krilleman
H heimlaga skrev:
Folk brukar motionera ventilen själva i smyg. Om ingen vet det är man inte ansvarig men motioneras ventilen en gång vartannat år eller någonting ditåt så håller den.
Vad gör du då när ventilen går sönder under denna "motionering"?

Undvik att röra inkommande ventil i gatan om du inte absolut MÅSTE.
Det är inte din egendom och brukar bli billigast så i längden.

Dock har dom lagt på en avgift på 800:- i min hemkommun för "tjänsten" vattenavstängning.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
ondfrukt ondfrukt skrev:
Pratade nyss med en vän som berättade om ett lite halvjobbigt problem vilket gjorde mig lite förbryllad.

De har påbörjat en renovering av deras WC men där hantverkare upptäckt att de avstängningsventiler för vattnet är trasiga. Huset är från 70-talet och jag misstänker att inte så mycket har gjorts sedan dess med dessa installationer. Lösningen blev, för att både fortsätta arbetet i WCn men även byta ut alla trasiga ventilen i huset, att låta kommunen stänga av ute i gatan vid förbindelsepunkten.

Det visade sig inte var så lätt och personerna från det kommunala VA-bolaget konstaterade bara att ventilen i gatan var trasig och att de inte kunde göra något på plats. Det verkar dessutom inte finnas något stort intresse hos VA-bolaget att komma ut och åtgärda felet och snopet står där min vän med en uppriven WC, ingen avstängningsventil och dessutom ett trevligt brev i handen från VA-bolaget om att de snart ska komma och byta deras vattenmätare.

Vad har egentligen det kommunala VA-bolaget för skyldighet här? Givetvis har min vän i egenskap av fastighetsägare en skyldighet att se över sina installationer inom fastigheten men samtidigt har han väl rätten att få vattnet avstängt? I synnerhet för att åtgärda fel? Vad skulle hända om en allvarlig läcka skulle ske?
Om det är slang in i huset kan man klämma ihop den för att byta ventilen innan mätaren
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ondfrukt ondfrukt skrev:
Pratade nyss med en vän som berättade om ett lite halvjobbigt problem vilket gjorde mig lite förbryllad.

De har påbörjat en renovering av deras WC men där hantverkare upptäckt att de avstängningsventiler för vattnet är trasiga. Huset är från 70-talet och jag misstänker att inte så mycket har gjorts sedan dess med dessa installationer. Lösningen blev, för att både fortsätta arbetet i WCn men även byta ut alla trasiga ventilen i huset, att låta kommunen stänga av ute i gatan vid förbindelsepunkten.

Det visade sig inte var så lätt och personerna från det kommunala VA-bolaget konstaterade bara att ventilen i gatan var trasig och att de inte kunde göra något på plats. Det verkar dessutom inte finnas något stort intresse hos VA-bolaget att komma ut och åtgärda felet och snopet står där min vän med en uppriven WC, ingen avstängningsventil och dessutom ett trevligt brev i handen från VA-bolaget om att de snart ska komma och byta deras vattenmätare.

Vad har egentligen det kommunala VA-bolaget för skyldighet här? Givetvis har min vän i egenskap av fastighetsägare en skyldighet att se över sina installationer inom fastigheten men samtidigt har han väl rätten att få vattnet avstängt? I synnerhet för att åtgärda fel? Vad skulle hända om en allvarlig läcka skulle ske?
ondfrukt ondfrukt skrev:
Är inkommande ledning av typ PEL eller PEM så går det ju att klämma slangen och byta ventilerna, utan att besvära kommunen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, men det skulle jag bara göra i absoluta nödfall.

Många VA-verk stänger fortfarande av vattnet gratis...

[länk]
[bild]
Hos mig klämde röris ihop inkommande och monterade ny konsol, kulventiler samt ny digital vattenmätare. Ventilen i gatan vägrade kommunen att ta i pga stort antal felande efter typ 50 år i backen
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Funkar det inte att frysa rören?
 
När vattenmätaren skulle bytas hos mig så upplyste jag om att ventilen inne var trasig och att inkommande behövde stängas av "i gatan". Kommunen vågar inte röra den 40 år gamla ventilen utan beställer byte "i gatan" som råkar vara mitt i min trädgård.
Först därefter byttes vattenmätaren och när jag väl fick tag i en rörmokare som kunde byta inkommande ventil så kontaktade han enkelt kommunens servicekille som stängde av och sedan lät min röris sätta på vattnet igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.