Hej alla hemmabyggare!

Jag står i startgropen för att bygga 3 stycken mindre fritidshus som ska nyttjas av min familj och min släkt. Jag har en del byggerfarenhet sen tidigare men tänkte ändå att jag kunde försöka nå ut till den samlade expertis som finns här och använda detta forum som ett bollplank för mina planer och idéer, vilket förhoppningsvis kan hjälpa mig på vägen och hålla nere kostnaderna.

Tomten som ska bebyggas finns i en liten by i södra Skåne, ca 1 mil utanför Ystad och ca 2 km från kusten. Min tanke är att 3 st fritidshus ska byggas i en U-formation, där huvudbyggnaden kommer byggas i lättbetong och få en putsad fasad medan de båda komplementbyggnaderna kommer vara lite mindre än huvudbyggnaden och byggas i lösvirke med en panelklädd fasad i trä. Anledningen till denna formation är för att det ska efterlikna sydskånsk byggtradition och vilket förhoppningsvis ger mig ett godkänt bygglov hos kommunen, efter samtal med byggnadsnämnden inför förhandsbeskedet så verkar det se ljust ut just nu.

Mina frågor och funderingar inför detta är följande:

- För lösvirkeshusen hade jag tänkt utgå ifrån de byggbeskrivningar som svenskt trä ger ut, mer känt som enkelstugan. Är det någon som tidigare byggt utifrån dessa byggbeskrivningar och har ett ungefärligt pris på vad det har kostat rent materialmässigt? Jag hade tänkt bygga enkelstuga modell 2, dvs den mellanstora stugan med måtten 8,2m x 6m.

- Som grund var min tanke först att huset i lättbetong skulle stå på en gjuten platta och lösvirkeshusen ska stå på en öppen plintgrund, som även finns med i byggbeskrivningen. Men funderar jag på om det skulle vara bättre att låta alla 3 husen stå på en gjuten platta, med tanke på att jag ändå kommer behöva ta dit grävare osv oavsett vilket, samt att man säkert kan komma ner i ett lägre pris vad gäller materialinköp då jag kommer behöva göra större inköp. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta? Skulle det löna sig att gjuta platta för alla 3 byggnaderna eller kommer det bli trots allt bli billigare om lösvirkeshusen står på öppen plintgrund?

- Gällande materialinköp så vill jag såklart hålla nere kostnaderna så mycket det går, jag undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att köpa byggmaterial utomlands, tex Polen? Vilket varuhus har ni isåfall handlat på? Jag har ju nära till Ystads hamn där färjor går regelbundet ner till Polen.

- Det mesta av arbetet och planeringen har jag tänkt utföra själv med hjälp av en vän som har erfarenhet när det kommer till husbyggen. Men är det någon tjänst som ni anser man bör anlita folk för? Grävning och shacktning, el och VVS är något jag kommer anlita folk för. Och finns det möjligtvis någon här som känner till hantverkare i Ystadtrakterna som har goda referenser, som ni isåfall kan rekommendera?

Om ni har andra tips eller rekommendationer får ni gärna delge det också, jag är tacksam och uppskattar all hjälp som jag kan tänkas få här! Bifogar även bilder på hur det är tänkt att se ut.

Med vänliga hälsningar
 
  • Handritad skiss av tre fritidshus i U-formation med putsad huvudbyggnad och panelklädda sidobyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av planeringen för bygge av tre fritidshus i U-formation med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
80 m2 extra gjuten grund är ju inte billigt direkt, vad har ni för totalbudget, något maxtak för allt?
Vilka funktioner ska resp. byggnad ha? Badrum/kök i alla osv?
 
Det borde jag ju ha nämnt! Men ja badrum och kök i varje hus samt ett sovrum och troligtvis sovloft. Huvudbyggnaden är tänkt att vara 50-60kvm stort. Har väl egentligen inte satt något direkt kostnadstak, men jag hoppas kunna bygga trähusen för runt 200.000kr st och huvudbyggnaden för kanske 250.000-300.000 kr.
 
Coolt projekt!
Men det låter optimistiskt budgetmässigt.
5000 kr per kvadrat får du inte ens materialet för. Enbart gjuten platta får du räkna med ca 1500 kr per kvadrat. Då har du 3500 kr över till resten. Helt omöjligt skulle jag säga om du inte ska köpa det mesta begagnat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Räkna med mellan12-15tkr/m2 om du ska ha badrum och kök i varje byggnad. Sen kanske det tillkommer kostnader för vatten och avloppsbrunnar eller kostnad för kommunalt V/A?
 
Absolut är det en optimistisk siffra, men sen är jag en evig optimist också... Men ja jag förstår att jag sätter ribban lågt, men tanken är att jag ska försöka hitta begagnade fönster/dörrar, köpa billigt material eventuellt utomlands och nyttja en del gentjänster som jag har hos hantverkarpolare och därmed kunna hålla kostnaderna nere.

Vatten, avlopp och el finns redan framdraget till tomten sedan tidigare, det gjorde i förebyggande syfte för några år sedan.
 
Ok
Men då bör du satsa på en murad torpargrund till stora byggnaden och ett träbjälklag om du vill hålla nere kostnaderna nere
 
  • Gilla
Ted Hörman
  • Laddar…
B
Jag har precis byggt ett fritidshus med låg budget på Österlen. Det är på 50 kvm och landade på 525.000:- inkl. kök och badrum. Men då har jag gjort det mesta själv. Byggt på plintgrund, vilket blev väldigt mycket billigare (c:a 10.000:) än platta. Huset är baserat på en modul beställd på Lundqvist Trävaru.

Ska lägga upp en projekttråd någon dag. Men att bygga billigt är fullt möjligt. Se till att förhandla till bra rabatter hos bygghandlarna och håll koll på material på blocket (slumpas ofta bort).
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Du menar 100 000 kr?
 
B
Raskus Raskus skrev:
Du menar 100 000 kr?
Inte direkt. Betongblocken (betonghålsten) kostar inte många tusenlappar. Marken är urgrävd och fylld med makadam som betonghålstenen ligger på. Sen tillkommer förstås träbjälklaget som förmodligen adderar c:a 10.000:- om man kör på 45x220.
 
B bibliotekarien skrev:
Inte direkt. Betongblocken (betonghålsten) kostar inte många tusenlappar. Marken är urgrävd och fylld med makadam som betonghålstenen ligger på. Sen tillkommer förstås träbjälklaget som förmodligen adderar c:a 10.000:- om man kör på 45x220.
Ah, jag massuppfattade ditt inlägg. Fick intrycket att du sparade 10 000 kr på en plintgrund jämfört med gjuten platta.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
SideshowBobBuilder och 1 till
  • Laddar…
T Ted Hörman skrev:
Hej alla hemmabyggare!

Jag står i startgropen för att bygga 3 stycken mindre fritidshus som ska nyttjas av min familj och min släkt. Jag har en del byggerfarenhet sen tidigare men tänkte ändå att jag kunde försöka nå ut till den samlade expertis som finns här och använda detta forum som ett bollplank för mina planer och idéer, vilket förhoppningsvis kan hjälpa mig på vägen och hålla nere kostnaderna.

Tomten som ska bebyggas finns i en liten by i södra Skåne, ca 1 mil utanför Ystad och ca 2 km från kusten. Min tanke är att 3 st fritidshus ska byggas i en U-formation, där huvudbyggnaden kommer byggas i lättbetong och få en putsad fasad medan de båda komplementbyggnaderna kommer vara lite mindre än huvudbyggnaden och byggas i lösvirke med en panelklädd fasad i trä. Anledningen till denna formation är för att det ska efterlikna sydskånsk byggtradition och vilket förhoppningsvis ger mig ett godkänt bygglov hos kommunen, efter samtal med byggnadsnämnden inför förhandsbeskedet så verkar det se ljust ut just nu.

Mina frågor och funderingar inför detta är följande:

- För lösvirkeshusen hade jag tänkt utgå ifrån de byggbeskrivningar som svenskt trä ger ut, mer känt som enkelstugan. Är det någon som tidigare byggt utifrån dessa byggbeskrivningar och har ett ungefärligt pris på vad det har kostat rent materialmässigt? Jag hade tänkt bygga enkelstuga modell 2, dvs den mellanstora stugan med måtten 8,2m x 6m.

- Som grund var min tanke först att huset i lättbetong skulle stå på en gjuten platta och lösvirkeshusen ska stå på en öppen plintgrund, som även finns med i byggbeskrivningen. Men funderar jag på om det skulle vara bättre att låta alla 3 husen stå på en gjuten platta, med tanke på att jag ändå kommer behöva ta dit grävare osv oavsett vilket, samt att man säkert kan komma ner i ett lägre pris vad gäller materialinköp då jag kommer behöva göra större inköp. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta? Skulle det löna sig att gjuta platta för alla 3 byggnaderna eller kommer det bli trots allt bli billigare om lösvirkeshusen står på öppen plintgrund?

- Gällande materialinköp så vill jag såklart hålla nere kostnaderna så mycket det går, jag undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att köpa byggmaterial utomlands, tex Polen? Vilket varuhus har ni isåfall handlat på? Jag har ju nära till Ystads hamn där färjor går regelbundet ner till Polen.

- Det mesta av arbetet och planeringen har jag tänkt utföra själv med hjälp av en vän som har erfarenhet när det kommer till husbyggen. Men är det någon tjänst som ni anser man bör anlita folk för? Grävning och shacktning, el och VVS är något jag kommer anlita folk för. Och finns det möjligtvis någon här som känner till hantverkare i Ystadtrakterna som har goda referenser, som ni isåfall kan rekommendera?

Om ni har andra tips eller rekommendationer får ni gärna delge det också, jag är tacksam och uppskattar all hjälp som jag kan tänkas få här! Bifogar även bilder på hur det är tänkt att se ut.

Med vänliga hälsningar
Hej! Hur gick det med byggandet?
 
Det gick bra! Husen står färdiga sedan förra sommaren. Det blev en hel del ändringar jämfört med mina initiala tankar som jag formulerade i början av denna tråd, inser jag nu när jag läser. Men jag är nöjd med resultatet! Samtliga hus står på isolerad betongplatta och Stommen är lättbetong. Är ganska glad nu i efterhand att det blev så istället för lösvirke och öppen plintgrund.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.