Hej,

Kommunen vi letar tomt i har tomter där det tillåts uppföras tvåvåningshus med maximal bygghöjd på 4,5m. Sadeltak är krav. Vi vill ha tvåvåningshus men får inte ihop matematiken om att det är möjligt med två fulla plan på den höjden?? Eller? Har inte angivits någon totalhöjd än så länge, vi har inte grävt vidare eftersom vi inte får ihop det...

Mvh
Jenny
 
Denna bild förklarar lite mer:
SV_Byggnadsh%C3%B6jder.png
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
harry73
Förhöjd väggliv kan göra det möjligt. Det kan i princip ge en riktig andra våning plus liten inredningsbar vind eller dtor förråd på vinden
 
  • Gilla
jenkan85
  • Laddar…
Tack för svar, det är väl det enda jag kan komma på också... men det räknas väl som 1,5plans ? Tycker de e märkligt ATG de anger tvåplans med den bygghöjden...
 
Nej. Två plan räknas allt där byggnadshöjdspunkten är mer än 70cm över golvet på övervåningen. Du kan bygga något som ofta kallas 1 3/4. Med 4,5m får man ganska schysst övervåning.
Sutteräng är enda sättet att få två fulla plan i detta fallet

Det som kallas 1,5 plan räknas som enplansvilla med inredd vind.

Här är ett exempel med 4,2 i byggnadshöjd
http://www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/bjorko
 
Redigerat:
  • Gilla
jenkan85
  • Laddar…
Hoppsan!
Hos oss står det Byggnadshöjd max 3,5 meter.
Det blir bra plats för en övervåning med ca 70% yta mot bottenvåningen ändå.
Visserligen med lite snedtak, men vad gör det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jenkan85
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här är ett exempel med 4,2 i byggnadshöjd
[länk]
Klarar det huset verkligen bygghöjden enligt inlägg #2 när det har takkupa? Ser ut att kunna vara mer än 4,2 m till kupans topp dit man skall förlänga fasadliv och lyfta taklutningslinjen och mäta i linjernas korsningspunkt.....
 
  • Gilla
RubenCC
  • Laddar…
Ja det kan nog vara så. Men takkupa får man väl bygga oavsett?

Annars finns ju skärhamn där som är lika hög fast utan takkupa
 
som jag förstått det så kan takkupor också ställa till det, men får se.
2 före oss i kön så får se hur det går med tomten till att börja med :)

men tack för alla svar!
 
J jenkan85 skrev:
som jag förstått det så kan takkupor också ställa till det, men får se.
2 före oss i kön så får se hur det går med tomten till att börja med :)

men tack för alla svar!
Hejsan!
Undrar om hur det gått med huset? Har du kunnat bygga två planer på 4.5? Jag har samma fråga. Tack
 
Det är inte ovanligt med till synes motstrida besked i detaljplaner, där man t.ex. får bygga två våningar men med en högsta byggnadshöjd om 3,5m. Vad det betyder i praktiken är att du kan göra en indragen andra våning, om den ryms inom 45gradersplanet från den beräkningsgrundande fasaden. Om det inte finns några krav på takvinkel är kravet på sadeltak inte så viktigt i sammanhanget.

Man brukar inte ange flera höjdbestämmelser, antingen byggnadshöjd eller nockhöjd, totalhöjd förekommer också såklart, men är lite ovanligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.