A AndersS skrev:
Och senare på utsidan för att enklare kunna utföra installationen i flera steg, dvs färdigställa i huset med en box på utsidan dit man sedan krävde fram duct och sedan avslutar med att blåsa samt svetsa fibern vid utsidans box. Var metoden som påbörjades för 6-7 år sedan när det expanderade kraftigt framför allt med landsbygdsnäten och stora leveransproblem. Har varit mycket skrivande om det att man fått husinstallation utförd men ingen duct framgrävd till fastigheten/huset, även här i Byggahusforumet.
Ja se där. Ja IP-Only lämnade mycket att önska efter deras installationer i området jämfört med området bredvid där Telia installerade. Här kom två gubbar i en rostig personbil och handgrävde på tomterna. Som tur var jag pappaledig då och var ute på tomten med dottern och lekte och såg till att allt blev rätt gjort. Hos vissa grannar har det upptäckts att fibern låg precis under gräset, så att det gick av när de satte spaden i gräsytan. Hos en annan direkt under plattorna och var inte ens nergrävd. Hos samtliga sträckte sig kabelskyddet ner till marknivån och fortsatte inte under den...
 
P
Förra huset fick IP-only för 6-7 år sen och då använde dom ett rör jag hade genom plattan till ett lämligt ställe inne i huset. Fram till detta rör drog dom själva ett rör och sen blåste hela vägen.

Nuvarande huset fick fiber (från lokal operatör) för 3år sedan och då grävdes det ner ett rör hela vägen till fasadväggen och sen borrades det igenom källarväggen och fibernoden sattes på insidan av väggen....

Så 2 av 2 hus utan dosa på utsidan. Inte ensa något synligt som visade att man har fiber.
 
P PappasHammare skrev:
Förra huset fick IP-only för 6-7 år sen och då använde dom ett rör jag hade genom plattan till ett lämligt ställe inne i huset. Fram till detta rör drog dom själva ett rör och sen blåste hela vägen.

Nuvarande huset fick fiber (från lokal operatör) för 3år sedan och då grävdes det ner ett rör hela vägen till fasadväggen och sen borrades det igenom källarväggen och fibernoden sattes på insidan av väggen....

Så 2 av 2 hus utan dosa på utsidan. Inte ensa något synligt som visade att man har fiber.
Som jag skrev så var det en metod IP-Only började tillämpa och utifrån att ts nämnde dem som tänkbar fiberoperatör tillsammans med Telia för fastigheten. 😉
Ser ut på detta viset, även här finns lite olika färger och varianter.
https://www.hexatronic.com/sv/produ...mhus/vaggbox-for-kundanslutning-hx-13431-plus
 
M mojjen skrev:
Du behöver nog säkerställa att det faktiskt är indraget i huset . Det är inte självklart. Jag tror att du får träff om det går att leverera till adressen. Men det kan innebära att den som bott där har avstått att koppla på sig när de grävde. Då finns koppling i gatan, men är inte grävt sista biten till hus. Så ser det ut hos min far. Det lades ner fiber i området för massa år sen. Men mina föräldrar tyckte det var onödigt och avstod att dra in det. Söker jag på bredbandsval på hans adress så får jag idag träff och kan beställa bredband från Bredband2, trots attd et inte finns någon fiber indraget.

I så fall går det att få in fiber, men du kommer behöva betala anslutningsavgiften. Den ligger väl i snitt på 20000:- I vissa fall är efteranslutning billigare, i andra fall dyrare. Har hört exempel på mellan 15-30000:- för efterindragning. Billiagre om man kan gräva själv.

Fråga säljarna om de kan se om det funnits något abonemang för bredband. De borde ju sagt upp diverse i samband med boupptäckning. Står det något i säljprospektet att fiber finns etc?
Här lite utanför Norrköping så tar Nodra (som är ägare av fiberstadsnätet) ut 29tusen i efteranslutningsavgift.
Och du har helt rätt i att även om man inte har fiber från gatan till huset så kan man beställa bredband från bredbandsval.
Så är det för mig då jag inte har fiber men kan beställa fiberabonnemang via bradbandsval.se . Kollade upp om det var fiber eller inte då jag köpte huset av dödbo jag med det fanns inte.
Valde då att testa att köra med 4G+ simkorts router & extra antenn och det fungerar tillräckligt bra hittills iaf
 
Är slangdragningen till huset gjord som den skall så ligger det ett plastband med metalltråd i ovanpå slangen. Tror till och med det är några volt i tråden för att den skall vara lätt att hitta med instrument. Så det skall inte vara några problem att hitta var fibern kommer in.
 
K Kapsyl skrev:
Är slangdragningen till huset gjord som den skall så ligger det ett plastband med metalltråd i ovanpå slangen. Tror till och med det är några volt i tråden för att den skall vara lätt att hitta med instrument. Så det skall inte vara några problem att hitta var fibern kommer in.
Nej, det finns ingen spänning i tråden. Tråden dras i regel upp vid huset och brukar vara bakom eller klämd vid kabelskyddet. Den signalsätts vid utsättning.
Och den ska inte vara ansluten mot stamnätets markeringsband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.