T Torkad gubbe skrev:
Det finns 2 typer av ms-polymer lim även kallat parkettlim. Antingen vattenbaserad eller inte. Den utan vatten kommer inte tillföra någon fukt och denna produkt brukar även fungera som fuktspärr.
Trots detta brukar man prima golvet innan lämning i båda fallen.
Tack! många bra svar och tips från dig (y)
Jag har primer och sen Casco Parkett Elastic Plus som jag fick tips om just pga de anledningar du skriver om ovan
 
L Lundmarkarn skrev:
Tack! många bra svar och tips från dig (y)
Jag har primer och sen Casco Parkett Elastic Plus som jag fick tips om just pga de anledningar du skriver om ovan

Hur gick det med golvet? :D jag ska limma furugolv på samma vis...
 
P parkdahl skrev:
Hur gick det med golvet? :D jag ska limma furugolv på samma vis...
Hej! Det gick bra och golvet ligger än så länge på plats.

tips är att vara noggrann med underarbetet och se till att är ordentligt utjämnat. fick bomljud i ett hörn där flytningen sjunikt lite.
sen se till att få lim under hela plankorna och även under skarvar så hela golvet limmas mot underlaget då det annars kan upplevas lite "bommigt" på sina ställen
 
L Lundmarkarn skrev:
Hej! Det gick bra och golvet ligger än så länge på plats.

tips är att vara noggrann med underarbetet och se till att är ordentligt utjämnat. fick bomljud i ett hörn där flytningen sjunikt lite.
sen se till att få lim under hela plankorna och även under skarvar så hela golvet limmas mot underlaget då det annars kan upplevas lite "bommigt" på sina ställen
Ser det fortfarande bra ut? Jag ska limma ett 25mm furugolv på flytspacklad yta med golvvärme under, i min hall på 7 kvm. Vad för lim använde du? Svårt att hitta bra info om detta förutom att Moelven påpekar att det går utmärkt att göra så bara man hittar "rätt" lim..
 
Jodå det ligger kvar 😅

Använde Casco parkett elastic plus.
 
L Lundmarkarn skrev:
Jodå det ligger kvar 😅

Använde Casco parkett elastic plus.
Tack för svar 😁 Hoppas det funkar bra för mig också, 7 kvm är ju inte hela världen men man hoppas det håller några år iallafall. Breder man ut en massa lim på golvet eller hur gjorde du? Vikter på? Golvspännband?
 
Jag köpte 300 säckar med sättsand och la på allt eftersom.
Stryk ut lim med limkamm. Se till att få lim under hela plankan annars kommer det bli bomljud

Har dock ingen erfarenhet av massivt trägolv men om tillverkaren gör tummen upp så borde det ju funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.