Hej jag har två frågor.
Jag bor i en gammal hyreslägenhet. Har tvådelad kyl-och frys av märket Electrolux ENT3LF31W3 o den står intryckt mellan en köksbänk och skåp med inte ens 1 millimeter till godo på någon sida. Den blir ganska het på sidan. Fastighetsskötaren tryckte in kylen i det utrymmet så att bänken gick sönder lite o jag undrar om detta kan orsaka ljud och vibrationer i lägenheten?
Jag har problem med ljud och vibrationer i lägenheten och jag har även en till fråga om det. Har ett gammalt parkettgolv i vardagsrummet som sviktar mycket när man går på det. Jag antar att det ligger vattenledningar etc under golven i gamla fastigheter som denna? Det kan väl även vara därifrån så det blir infraljud och vibrationer i lägenheten?
Har fjärrvärme i lägenheten och elementen är luftade men dom låter ändå väldigt högt dom också. I sovrummet hjälper det inte att stänga av värmen på elementet, det låter ändå.
 
G GudrunG skrev:
Hej jag har två frågor.
Jag bor i en gammal hyreslägenhet. Har tvådelad kyl-och frys av märket Electrolux ENT3LF31W3 o den står intryckt mellan en köksbänk och skåp med inte ens 1 millimeter till godo på någon sida. Den blir ganska het på sidan. Fastighetsskötaren tryckte in kylen i det utrymmet så att bänken gick sönder lite o jag undrar om detta kan orsaka ljud och vibrationer i lägenheten?
Jag har problem med ljud och vibrationer i lägenheten och jag har även en till fråga om det. Har ett gammalt parkettgolv i vardagsrummet som sviktar mycket när man går på det. Jag antar att det ligger vattenledningar etc under golven i gamla fastigheter som denna? Det kan väl även vara därifrån så det blir infraljud och vibrationer i lägenheten?
Har fjärrvärme i lägenheten och elementen är luftade men dom låter ändå väldigt högt dom också. I sovrummet hjälper det inte att stänga av värmen på elementet, det låter ändå.
Är det verkligen ingen som vet vad det kan vara??
 
För att utesluta att det är kylen är det väl bara att stänga av den och se om det tystnar?

Vatten och värme är kanske lite svårare, men jag tror knappast det är just rören som orsakar det. Snarare så att det står någonting lite större i form av fläkt/pump som fortplantar sig i stommen.

Men börja med att stänga av kylen och uteslut den åtminstone innan du går vidare.
 
Låter litet konstigt att en typisk electrolux kyl/frys skulle utveckla värme på sidorna av skåpen. Vi har en gammal frys + kyl som står sida vid sida, fristående enheter. Båda dessa enheter har kondensorn dvs det värmeavgivande elementet på baksidan av skåpen och ventilerar uppåt via luftspalt bakom inbyggnadsskåpen.

Men givetvis, det är inte bra om skåpen ligger emot omgivande skåp bänkar etc, det kan fortplanta oönskade ljud från kompressorerna. Se till att skåpen står fritt - och kontrollera om det verkligen är detta som ger dina ljudstörningar genom att helt enkelt stänga av dem och kolla vad som händer som sagt ovan i tråden.

Vad gäller dina radiatorer, kontakta fastighetsägaren för åtgärd. Inte acceptabelt med missljud från radiatorer.
 
Har redan testat stänga av kylen det gör ingen skillnad, tänkte mest att skåpet står trångt och ifall det kan skapa vibrationer, kan det vara radiatorventilerna? Detta är allra värst när det är kallt ute. Ventilationen kanske. Om man byter ventilationsaggregat kunde lösa dessa problem? Allt är ju åldrat i fastigheten.
 
Du måste ta upp detta med din hyresvärd, det är inte lätt att felsöka dessa bekymmer på distans utan man måste ha tillgång till anläggningarna.
 
Du har inte något större vindkraftverk i närheten då, dom kan skapa jobbiga infraljud?

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Du har inte något större vindkraftverk i närheten då, dom kan skapa jobbiga infraljud?

MvH Jawen
Nej det närmsta ligger cirka 5 mil bort.
 
G GudrunG skrev:
Nej det närmsta ligger cirka 5 mil bort.
Okey

Elementrören i lägenheter är det som kan sprida ljud allra mest, dom är av "järn" och går rakt upp igenom huset med avstick till varje rum som ligger ovanför varandra. ( grannen uppe & under dig har alltså samma rör & samma placering på sitt element.

Det som kommer på tur efter elementrören är ventilationen, som kan sprida ljud från granne till granne.

Ljudet som du upplever är en resonans av någonting som sprider sig till din lägenhet antingen via ventilation, elementrör ( eller i sällsynta fall en betongvägg, om grannen har en kyl, frys eller annan komponent som kan avge vibrationer.

Nu har du lite att forska i, men ge inte upp.

MvH Jawen
 
Vattenburet värmesystem kan leda ljud från andra delar av huset. Om något står och slår eller vibrerar mot ett rör eller ett element, eller om tex cirkulationspumpen vibrerar kan ljudet fortplantas i hela slingan.
 
M mrsnhp skrev:
Vattenburet värmesystem kan leda ljud från andra delar av huset. Om något står och slår eller vibrerar mot ett rör eller ett element, eller om tex cirkulationspumpen vibrerar kan ljudet fortplantas i hela slingan.
Var sitter cirkulationspumpen sitter vanligtvis om man bor i lägenhet? Sitter den i källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.