Hej,

Har en utmaning i nuvarande renoveringsprojekt som är vårt vardagsrum och det är att tidigare ägare inte gjort saker så ordentligt som man skulle önskat. Vi har nu kommit till ventilationen och ventilen som satt i taket för nära väggen. Eftersom att ventilen endast hölls uppe av taklisten så har vi självklart valt att ta bort detta för att göra det ordentligt, problemet är dock att vi inte är helt säkra på hur nu vi ska gå tillväga.

Idag är det ett 80mm rör som kommer ner från taket men längre in är det 100mm, efter besök från en ventilationsfirma ansåg de att vi till och med skulle kunna gå upp till 125mm då utblåset är ganska kraftigt (har mekanisk FTX). Vi har öppnat upp i taket för att kunna se lite mer men inser nu att vi antagligen behöver öppna upp ytterligare för att göra ett större ingrepp.

Det jag undrar är hur och vad jag behöver för att då gå från 100mm till 125mm, förlänga röret ut mot rummet lite mer än innan och sedan ner i taket. Även hur jag får bort den skarvade delen som går från 100mm ner till 80mm. Ursäkta om något inte är helt tydligt men är helt ny på detta med ventilation tyvärr så har noll koll på vad jag behöver och hur jag får ihop de olika delarna till en snygg ventil som sitter 30-40cm (?) ut från väggen i taket.

Bifogar ett par bilder för lite mer klarhet.

Tack!
 
  • Hål i vägg avslöjar rör, skadad gipsskiva och trästomme, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i taket, trä och isolering, mörkt utrymme, delvis oskarpt, byggmaterial, råa ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Enklast o förlänga 80 röret med
[länk]
Och sen reduktion från 80 till 125 till luftdon
[länk]
80mm böjen återanvänds
Behövs också 1 st
[länk]
Tack för svar, om jag förstår dig rätt så borde det bli enligt följande från början till slut?

- VX80 Nipple från reduktionen som sitter längre in idag (syns på bilden 100 till 80)
- Förlängning med spiralrör
- 80mm böj
- Reduktion 80 till 125mm
- Luftdon

Vi vill helst ha ett större rör tidigare inne i taket för att minska ljudet av luften, betyder det att vi i sådant fall kan sätta reduktionen i början och då byter ut böj + spiralrör mot 125mm i stället?

Är det enkelt att ta bort blindnitarna om vi vill lossa på delar längre in som sagt? Några tips på hur man gör det?
 
Ok, viktigast för ljud är att luften mynnar ut i en större dimension i luftdonet då minskar luft hastigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.