Har hittat mängder med trådar med likande problem, men jag tycker ingen av dem motsvarar det jag får vid felsökning.

För några dagar sedan började JFB lösa ut när ungen användes, om och om igen. Oklart när det hände, men det hände när ugnen var varm, och hade varit varm på "måltemperaturen" ett tag. Har ingen varmluft och försökte härleda om det var isoleringsfel på övre eller undre värmeelement med metod samt resultat nedan:

- Problem uppstår bara när ungen är värm
- Sätter jag på enbart undervärme, låter den bli varm, och vrider temperaturen för att slå av/på termostat händer inget.
- Sätter jag på grill + övervärme, låter den bli varm, och vrider temperaturen för att slå av/på termostat händer inte heller något.
- Vrider jag från övervärme/undervärme till enbart belysning händer ingenting
- Vrider jag från belysning till helt av löser JFB ut
- Låter jag ungen vara varm under en längre stund löser JFB utan att jag rör vreden

Det jag tycker är konstigt är att inget händer när jag går från värme till enbart belysning, då borde värmeelementen slå av. Och sen när jag går från belysning till helt av så går JFB (det ända som borde hända då är väl att lampan stängs av). Vet inte om det är relaterat, men glödlampan är trasig, bytte den för ett tag sedan men nya gick sönder direkt (inte helt orimligt att jag kan ha råkat köpa en för klen lampa som inte fixade 400V).
 
Det låter märkligt. Men det är trots allt mest sannolikt att det är värmeelementen som är trasiga. Isolationsfelet försvinner inte när man stänger av ugnen, utan det finns kvar mellan N - PE. Om det är 400 V, så tycker jag reglagen borde vara tvåpoliga men det kanske de inte är. Att det sker när man släcker den trasiga lampan är ju konstigt, men det finns säkert en förklaring om man studerar hur spisen är kopplad. Men en isolationsmätning av elementen ligger först på listan, därefter hela spisen.

Då det inte finns 400 V ugnslampor(?) så brukar det (i äldre spisar) sitta ett motstånd som tar ned spänningen. Fel (för låg) effekt på lampan ger då för hög spänning över den. LED går då inte. Det bör framgå av bruxet om det finns krav på lampan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter märkligt. Men det är trots allt mest sannolikt att det är värmeelementen som är trasiga. Isolationsfelet försvinner inte när man stänger av ugnen, utan det finns kvar mellan N - PE. Om det är 400 V, så tycker jag reglagen borde vara tvåpoliga men det kanske de inte är. Att det sker när man släcker den trasiga lampan är ju konstigt, men det finns säkert en förklaring om man studerar hur spisen är kopplad. Men en isolationsmätning av elementen ligger först på listan, därefter hela spisen.

Då det inte finns 400 V ugnslampor(?) så brukar det (i äldre spisar) sitta ett motstånd som tar ned spänningen. Fel (för låg) effekt på lampan ger då för hög spänning över den. LED går då inte. Det bör framgå av bruxet om det finns krav på lampan.
Verkar sitta en kondensator innan lampan för att ta ner spänningen. Kan en defekt sådan leda till att JFB löser ut? (tänker att den eventuellt är trasig då glödlampor går sönder nästan på direkten)
 
Den har ingen koppling till jord, och en sådan kondensator ska inte gå sönder "åt fel håll" så att lampan blir överbelastad. Men det kan ju finnas ett isolationsfel i denna krets.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den har ingen koppling till jord, och en sådan kondensator ska inte gå sönder "åt fel håll" så att lampan blir överbelastad. Men det kan ju finnas ett isolationsfel i denna krets.
Hmm, ja värmeelementen känns ju som den mest troliga felkällan. Men känns dyrt och omständigt att köpa mätare för att mäta isoleringsproblem. Lutar åt att jag bara köper nya värmeelement och ser om det löser problemet.
 
Det fungerar troligen bra att använda en vanlig multimeter också, bara du värmer upp elementen först. Så det behöver göras under kontrollerade förhållanden.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det fungerar troligen bra att använda en vanlig multimeter också, bara du värmer upp elementen först. Så det behöver göras under kontrollerade förhållanden.
Mäta om jag har sluten krets mellan värmeelement och metallhöljet på spisen då eller?
 
På med ugnen JFB löser, ut med spisen , bort med luckan bak , aha där är elementen med stickpropp, koppla ur ett element, på med ugnen igen, JFB löser, det var inte det elementet, koppla ihop, koppla ur nästa element, på med ugnen, JFB löser, aha där var det, bara byta element, Felsökningen klar
Glöm inte rycka stickproppen ( perilex ) om det finns, annars säkringarna, innan fingrarna sätts in.
 
  • Gilla
TobbeTabb och 2 till
  • Laddar…
T TobbeTabb skrev:
Mäta om jag har sluten krets mellan värmeelement och metallhöljet på spisen då eller?
Ja, fast inte nollohmigt, utan du kan säkert mäta några kiloohm vilket räcker för att avgöra att det är trasigt.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
"JFB löser ut när ungen stängs av"
Hur gör du för att stänga av ungen???

Ursäkta trams, men kunde inte hålla mig då jag också skulle vilja kunna stänga av ungarna ibland.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På med ugnen JFB löser, ut med spisen , bort med luckan bak , aha där är elementen med stickpropp, koppla ur ett element, på med ugnen igen, JFB löser, det var inte det elementet, koppla ihop, koppla ur nästa element, på med ugnen, JFB löser, aha där var det, bara byta element, Felsökningen klar
Glöm inte rycka stickproppen ( perilex ) om det finns, annars säkringarna, innan fingrarna sätts in.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det fungerar troligen bra att använda en vanlig multimeter också, bara du värmer upp elementen först. Så det behöver göras under kontrollerade förhållanden.
Nu har jag försökt felsöka lite. Min första tanke att enbart köra under, eller enbart över-värme och se om JFB löste ut verkar inte vara tillräckligt. Allt sitter väl ihop så även om det övre elementet inte är påslaget kan ström ändå smita ut bakvägen till den och till höljet om jag förstår det rätt.

Har istället kopplat loss värmeelementen var för sig och här är resultaten.

Kablar till nedre värmeelement urkopplat:
- JFB löser ut när ugnen blivit varm och jag stänger av den
- Direkt efter att den slått av är moståndet 4 MOhm i bägge de övre slingorna (mot jorde i ugnen)
- Kopplar jag ur kablarna till slingorna där uppe mäter jag 12 MOhm på varje
- En stund senare när den svalnat lite till mäter jag 12 MOhm på innre slinga, och 30 på yttre
- Ytterliggare en liten stund senare mäter jag inget på ytter slinga, och 12 MOhm på innre

Kablar till övre värmeelement urkopplat:
- JFB löste ut jag stängde av ugnen och den hade stått varm länge
- 2-3 MOhm motstånd mellan nedre värmelement och jord, oavsett om kablar var ikopplade eller inte

Har vid båda testerna mätt mellan diverse andra komponenter (termostat, lampa, fläkt) och jord men inte hittat något

Så min slutsats är att antingen är bägge elementen trasiga eller så är det något annat.
 
JFB löser när du stänger av ugnen säger du, det är en ren 400V du har. Inte för att jag tror det, men lampan har en transformator eller ett motstånd före sig för att ge 230V till lampan. Dum fråga kanske, är det rätt lampa i, brukar vara 15 W normalt. Ta ur den. sen finns det ytterligare. Öppna upp hällen, en del har 4 skruv och dom 2 bak kan i bland användas som gångjärn och sätta en pinne/hammare som stöd för öppet. Sen se om det kan synas något vid reglagen. Inget är hugget i sten var orsaken sitter. Men överledning till jord är det. Löser JFB om alla element är urkopplade, när du stänger av.
PS är det varmluft med fläkt och ev. grillmotor, kanske inte, men frågar ändå. Då finns en trafo.
 
J jonaserik skrev:
JFB löser när du stänger av ugnen säger du, det är en ren 400V du har. Inte för att jag tror det, men lampan har en transformator eller ett motstånd före sig för att ge 230V till lampan. Dum fråga kanske, är det rätt lampa i, brukar vara 15 W normalt. Ta ur den. sen finns det ytterligare. Öppna upp hällen, en del har 4 skruv och dom 2 bak kan i bland användas som gångjärn och sätta en pinne/hammare som stöd för öppet. Sen se om det kan synas något vid reglagen. Inget är hugget i sten var orsaken sitter. Men överledning till jord är det. Löser JFB om alla element är urkopplade, när du stänger av.
PS är det varmluft med fläkt och ev. grillmotor, kanske inte, men frågar ändå. Då finns en trafo.
Ugnen är den 400V ja, (bara tre stift + jord i kontakten, dvs ingen nolla). Kollar manualen, ska vara 40W lampa, jag har satt i en 15W, så det är förmodligen anledningen till att den inte höll.

Det är ej varmluft, så en felkälla mindre. Värmde ugnen, drog ur elementen, och testade om JFB löste ut när jag vred men inget hände. Å andra sidan hände inget när jag koppla i elementen igen, den var tvungen att stå att värme ett tag först innan jag kunder återskapa problemet.

Har ej lyft hällen för att kika bakom reglagen, kanske får bli nästa steg.

Edit: Ungen är förmodligen runt 15 år gammal, men nog knappt använd innan vi flyttade in för ett år sedan. Såg snudd på ny ut när man öppnade upp där bak och värmeelementen ser "fina" ut (om det nu går att se att isoleringen börjar ge sig).
 
Klart är att elementen läcker ström. Det gör nog alla, även ett nytt. En helt ny bastu jag anslöt nyligen läckte ca 13 mA från början, varefter läckströmmen sjönk till några få mA om jag minns rätt.

En isolationsmätare som mäter med 500 V kommer att ge andra värden. Det kan ändå vara svårt att tolka värdet ifall det kommer att lösa en JFB. Kan du däremot tydligt mäta en skillnad så kan det peka på ett felaktigt element. Eller så byter du båda. Den andra kommer ju sannolikt behöva bytas förr eller senare.

Jag skulle gissa att JFBn är lite okänslig för långsamt stigande felström, men att den snabba förändringen när du bryter strömmen får den att reagera.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.