Vi har inte installerat någon värme än på öv, kör med elradiatorer tillfälligt. Huset har jordvärme, Nibe 1235 6kW. Golvvärme i bv, viss förberedelse för radiatorer öv. (golvvärme på öv uteslutet i nuläget). Huset har bygglov för braskamin, ursprungligen tänkt på bv men vi har ändrat oss och vill ha det på öv istället. Min fundering gäller alltså om en braskamin/pelletskamin kan ersätta radiatorer helt på öv eller om jag ska överge den tanken och enbart ha det som myseldning.

Vad behöver jag tänka på vid dimensionering av radiatorer? Kan jag ha samma uttemperatur på golvvärme o radiatorer eller måste jag ha en s.k. push som fördelar till bv?

När vi pratade med rörläggaren om husets värmebehov hade han en teori om att behovet inte skulle bli så stort på öv utan att vi skulle ev kunna klara oss utan radiatorer. Verkligheten hittills är en annan, dessutom tycks inte värmen från bv stiga uppåt i den utsträckning jag trodde. Kanske beror det på att utsugen är fler på bv?

Kjell G
 
Kamin för värmehållning är inte ok om man ska ha det för permanentboende tycker jag. Det är svårt att få jämn värme under lång tid med sådan. Iofs finns ju pelletsvarianter där man bara fyller på en gång/dygn. Fast då kostar ju å andra sidan pelletsen några kronor också.

Fast vill man ha det som tex gillestuga/förråd/tvrum/gäststuga kan det fungera bra med bara en vedbrakare.

Är det flera rum bör man nog ha fläkt för att förflytta värmen jämnt.

Man bör nog ha olika fördelare för golv och radiatorvärme anser jag. Vissa dagar måste jag köra ut över 40 grader för att kåken ska vara varm, och 40 grader på ett golv :eek: Nu har du säkert mycket bättre isolering men ändå.
 
Så får det nog bli på sikt, det blir förstås merarbete med kontinuerlig eldning. Jag antar att man har termostater på radiatorerna så att det intet blir för varmt de gånger man eldar?

Det finns inga innegivare på bv nu, bara utegivaren som reglerar utgående värme. Har upplevt att det är ett trögt system, temperaturen pendlar mellan 20-24 grader. De skillnaderna kommer väl inte att bli med radiatorer på öv antar jag?

Kjell G
 
JAg tror inte att en kamin på övervåningen sprider värmen bekvämt på hela våningen.
jag tror heller inte att din pump som ger 5kW klarar hela husets värmebehov när det är riktigt kallt.
jag skulle sätta in stora radiatorer för att få låg framledningstempratur, det bör gå att klara samma låga framledningstempratur som golv värmen o i sånna fall klarar du dig utan pucher (tror ioförsig att di pump har inbygd pucher fnktion (lite osäker))

sen skulle jag instalera en vedkamin på undrvåningen i det rum ni mäst umgås i, detta för att det är mysigt/vackert & för att det behövs om elpatronen inte ska gå, när det är kallt (pelets ger inte sama fina eld) Kaminen är nått du bara tänder när du vill, huset ska klara hela värmebehovet automatiskt utan handpåläggning.
 
Pratar vi vattenmantlad kamin nu eller? Då är ju givetvis diskutionen en helt annan. Tex bör man nog försöka smussla in en liten acctank för att jämnare kunna shunta ut värmen tycker jag iaf på vedvarianten åtminstone. Behöver ju inte vara så många hundra liter för att du kan köra många timmar på bara värmen i den.

Har sett en pelletskamin som brann med klar och fin låga, nästan som en vedeldad dito så visst finns det fina pelletsare också.

Angående temperaturväxlingarna tycker jag en innertempgivare borde kunna styra upp det hela. Yttertempen ÄR ju en variabel men det är ändå inte den som direkt skall bestämma värmen. Verkar som det är nybyggt och då kanske du kunde höra detta med installatören.

Jag själv som har ved/spån eldat och eldar massa dynga så pannan hänger sig emellanåt har ju inte variationer på mer än 2-3 grader i stort sett, då med solpåskinande inräknat. Då är det samma hand som rattar shunten som skriver detta som styr värmen. Och tempen kan ju som bekant skifta en 10 grader utomhus på 12 timmar om det vill sig så jag tycker lite variation får man tåla inomhus. Men med ett modernt system ska man hålla mycket mer precision än så. Nästan så +/- en grad är mycket. Ställer själv shunten en gång per dygn ungefär.
 
killen har en ny fin bergvärme så har har ingen som helst nytta av en dyr mantlad eldstad, det blir bara en dyr o kompliserad lösning som tar mycke plats o skitar ner inne, Vem vill ha vedpannan i vardags rummet? (det går åt en hel del eldande för att värma upp akumulatortankarna!) sen så är det opraktiskt att kombinara hetvaten system med lågtampratur system. framförallt när jordvärmen är så himla billig i drigt att man inte tjänar in investeringskostnden alls, om man inte har egen skog, då kanske man kan tjäna in det på 25 år eler så
 
Håller med CarMan, skaffa rejäla radiatorer så att du kan köra ditt system på golvvärmens framledningstemperatur. Bättre verkningsgrad och bättre ekonomi på sikt. Lite dyrare och lite fulare med större radiatorer. En braskamin som komplement för mysbrasa och extremt kalla dagar är en bra trivselinvestering.
 
Håller med Carman ja oxå ang radiatorer o kamin, Det är ingen höjdare med kamin uppe...
Dom jag vet som har kamin uppe eldar nästan aldrig i den för att det är bökigt med att kånka med veden upp för en trapp, Kan va nog bökigt i V-rum..
 
2an skrev:
Håller med Carman ja oxå ang radiatorer o kamin, Det är ingen höjdare med kamin uppe...
Dom jag vet som har kamin uppe eldar nästan aldrig i den för att det är bökigt med att kånka med veden upp för en trapp, Kan va nog bökigt i V-rum..
Valet av kamin på öv funkar bäst för oss eftersom vi är där mest, och behovet är störst. På bv finns ju golvvärmen och den räcker o blir över. Nåt överskott går inte uppåt tyvärr, kan bero på att antalet utsug är fler på bv.

Om jag ska ha radiatorer, hur dimensionerar man de bäst, och hur stora kan de behöva vara för att köra på lågtemp? Är det rimligt att tänka sig att installera dem själv för en normalt händig person? Är inte riktig överens med rörläggaren så här långt av olika anledningar, så jag vill försöka göra det själv. Ingen brådska denna vinter men till nästa säsong ska det vara klart, även kaminen är det tänkt.

Kjell G
 
Inga problem att göra något i hemmet om du har tid och ork. Räkna med att det tar 2-4 gånger längre tid än för hantverkaren. Tänker man sig för och är noga kan resultatet bli bättre än när någon annan gör det iom att DU vet hur du vill ha detaljerna.

Tips är att kolla på andra installationer och sno idéer därifrån.

Dimensionering är inget jag kan något om men det går ju att räkna på, jag antar att du har ett nytt och välisolerat hus och då är det nästan omöjligt att underdimensionera. En god idé är att elementet ska vara under fönstren och gärna lika brett som det (om det inte är orimligt brett) ungefär. Sen gärna två mindre än ett stort om man har avlånga rum.

Rör kan man dra hur man vill nästan, bra är att se till så att de faller mot en lägstapunkt så man kan tappa av vid behov ner i avlopp.
 
har du några uppgifter på hur många Watt/m2 det är dimensionerat på bottenvåningen?
radiatorer köper du efter hur många Watt dom avger. sen ska bredd vara som fönsteret & höjden efter fönstret.
träffar du inte rätt med Watten så tar man lite mer watt än rumet kräver, sen stryper du bara flödet till radiatorn så ger den mindre watt & tempraturen blir rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.