Hej :)

"Mitt problem är att jag upplever att jag blir täppt i näsan i mitt hus och nyser lite för mycket för att det ska kännas normalt."

Mitt namn är Robin, jag bor i ett äldre litet enplanshus(våning 2 består av ett sovloft samt oisolerad vind) som är byggt med torpa-grund och timmerstockar med förhållandevis ny panel på, när jag bytte panel så märkte jag inget konstigt med timmerstockarna, de klarar säkert 100 år till :)

Det är ett mycket äldre hus, dock har det renoverats mycket, öppnat upp golv, bytt panel, bytt kök, rensat ut vindens isolering som tidigare bestod av sågspån som isolering till nu gullfiber.

Värmekälla består av en braskamin som jag eldar mycket i, en luftvärmepump och 2 st el-element. Jag har även en kakelugn men pga en spricka i den kan jag inte elda i den längre.

Problemet vi upplever är som sagt att vi båda blir täppta i nästan titt som tätt, det kan kännas av på morgonen när vi vaknar men även när vi sitter och tittar på tv i vardagsrummet.
Jag och min sambo är duktiga på att städa (vill jag tro). har även bytt ut fläkten i badrummet till en ny modern variant.
Problemet har pågått en tid, jag har även satt in ventiler, en ventil i vardagsrummet och 2 st i sovrummet.

Det har inte blivit bättre.

Vi har dock ingen dålig lukt i huset.

Ska tillägga att jag är allmänt dålig på ventilation och det mesta inom byggnation=) det är väl självdrag eller var det kallas i dessa ventiler.

Fråga gärna om jag utlämnat viktig information så kompletterar jag med det.

Tacksam för tips och idéer och hur jag felsöker vidare.

mvh

Frustrerade Robin
 
Angående ventilationen funkar den fint så länge du eldar i kaminen, förbränningen tar en massa luft som drar in genom ventilerna och otätheter i huset, ni har så kallat riktigt självdrag.
När isolerade du om vinden ?? kommer du åt att lyfta på isoleringen och kolla under lite här och där ??
Kutterspånet var utmärkt som isolering i ditt hus som troligtvis saknar heltäckande fuktspärr. Gullfiber och stenull kan vara förödande, jag skriver KAN, för det behöver inte vara så om ventilationen funkar bra.
Så om du kan, lyft på isoleringen och kolla så det inte är fuktigt under, eller rent av börjat mögla.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående ventilationen funkar den fint så länge du eldar i kaminen, förbränningen tar en massa luft som drar in genom ventilerna och otätheter i huset, ni har så kallat riktigt självdrag.
När isolerade du om vinden ?? kommer du åt att lyfta på isoleringen och kolla under lite här och där ??
Kutterspånet var utmärkt som isolering i ditt hus som troligtvis saknar heltäckande fuktspärr. Gullfiber och stenull kan vara förödande, jag skriver KAN, för det behöver inte vara så om ventilationen funkar bra.
Så om du kan, lyft på isoleringen och kolla så det inte är fuktigt under, eller rent av börjat mögla.
Hej :)

Tack för snabbt svar=)
Jag isolerade om vinden 2022 och jag skulle säga att problemet fanns innan det, men absolut kan jag lyfta på den isoleringen och titta. Jag har dessutom bytt panel på huset och där var det också sågspån men den hade "trillat ihop" så om den skulle vara ända upp till taket ex 2,20 m så låg sågspånet på ca 60 cm.

Nu är det dock gullfiber även på utsidan på de ställen det går, gavlarna främst, för på långsidan är det timmerstockar och där sitter panelen rätt på.

Mitt hus går snabbt att värma upp men blir också väldigt kallt så fort jag slutar elda.
Om gullfibret skulle vara problemet, tror du att det kan bli nästäppa och ovanligt mycket nysningar då?

Om det skulle exempelvis mögla på vinden, kan det då påverka min inomhusmiljö i själva huset?

fler idéer, tips?

mvh

Robin
 
R Robino87 skrev:
Hej :)

"Mitt problem är att jag upplever att jag blir täppt i näsan i mitt hus och nyser lite för mycket för att det ska kännas normalt."
Kollat med vårdcentralen`?

Kan vara bra undersöka det inte är dig det är fel på
 
Appendix Appendix skrev:
Kollat med vårdcentralen`?

Kan vara bra undersöka det inte är dig det är fel på
Hej :)

Tack för svar.

Nej det har jag faktiskt inte gjort, dock upplever min sambo samma sak och ibland jobbar hon dygn och då blir det extra tydligt då hon inte känt något när varit på jobbet så länge.

men fortsätt gärna med idéer och hur jag felsöker vidare, vem ska jag vända mig till för att göra kontroller, tester?

mvh

Robin
 
Om du vet att du har problem med luftvägarna, men att du tror att det kan ha med huset att göra, så är den rimligaste vägen att börja med luftvägarna. Alltså en öron näsa hals läkare. (Det känns väldigt fel, men det ska tydligen särskivas har jag fått lära mig.)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns mycket som man kan reagera på i hemmet.

Till att börja med kan allt damm i samband med renoveringar torka ut slemhinnorna. För mig brukar det ta flera veckor innan det blir helt bra igen om jag har utsatt mig för byggdamm, och under den tiden kan jag reagera på allt inklusive den svaga lukten av schampo i mitt eget hår.

När vårt kök var alldeles nyrenoverat blev min näsa ledsen rätt länge av lukten av ny spånskiva (ikea-stommar) och nymålade köksluckor trots att vi torkade av allt noga.

Heltäckningsmattor och textilier kan innehålla damm och kvalster. Om det är en matta som fanns där från tidigare ägare kan den innehålla katthår eller annat som man reagerar på.

Eldning i kamin släpper ut diverse onyttiga partiklar i inomhusluften oavsett hur bra kamin man har. Jag reagerar inte personligen på det, men det finns folk som kan få rejäla problem av det.

Sen finns det såklart risk att det finns mögel i utrymmen som ni inte ser.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det finns mycket som man kan reagera på i hemmet.

Till att börja med kan allt damm i samband med renoveringar torka ut slemhinnorna. För mig brukar det ta flera veckor innan det blir helt bra igen om jag har utsatt mig för byggdamm, och under den tiden kan jag reagera på allt inklusive den svaga lukten av schampo i mitt eget hår.

När vårt kök var alldeles nyrenoverat blev min näsa ledsen rätt länge av lukten av ny spånskiva (ikea-stommar) och nymålade köksluckor trots att vi torkade av allt noga.

Heltäckningsmattor och textilier kan innehålla damm och kvalster. Om det är en matta som fanns där från tidigare ägare kan den innehålla katthår eller annat som man reagerar på.

Eldning i kamin släpper ut diverse onyttiga partiklar i inomhusluften oavsett hur bra kamin man har. Jag reagerar inte personligen på det, men det finns folk som kan få rejäla problem av det.

Sen finns det såklart risk att det finns mögel i utrymmen som ni inte ser.
Tack för svar :)
Vem kan jag vända mig till för att få hjälp med att kontrollera ventilation och göra mätningar gällande mögelsporer i luften?
Jag känner att jag måste framåt i detta :)

Jag märker även ibland på folk som besöker mig att de nyser till, det har satt sig i huvudet på mig så jag ser hur andra reagerar.

Tacksam för svar och fler idéer och tips.

mvh
Robin
 
R Robino87 skrev:
Tack för svar :)
Vem kan jag vända mig till för att få hjälp med att kontrollera ventilation och göra mätningar gällande mögelsporer i luften?
Jag känner att jag måste framåt i detta :)

Jag märker även ibland på folk som besöker mig att de nyser till, det har satt sig i huvudet på mig så jag ser hur andra reagerar.

Tacksam för svar och fler idéer och tips.

mvh
Robin
Hitta någon som kan mäta MVOC och VOC. Det är en bra början för att ringa in om det finns något i luften som är onormalt.
 
En ny vinkel kan vara att det är vinter och kallt.
Jag själv upplever nästäppa (när jag vaknar på morgonen) och nysningar i stort sett varje vinter pga den torrare luften.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.