Någon måste väl godkänna/intyga att installationen är korrekt utförd? Så fattade jag när jag hade byggmöte med kommunen inför bygget.
 
S strom_robert skrev:
Någon måste väl godkänna/intyga att installationen är korrekt utförd? Så fattade jag när jag hade byggmöte med kommunen inför bygget.
Är det nyproduktion? Ja i så fall kan det vara intressant för kommunen och kontrollplanen att få intyg om diverse saker. Uppenbarligen är dock ett sådant intyg ändå rätt värdelöst eftersom du nu säger att personen som skriver på inte ens har tänkt kolla på anläggningen
 
S strom_robert skrev:
Någon måste väl godkänna/intyga att installationen är korrekt utförd? Så fattade jag när jag hade byggmöte med kommunen inför bygget.
Det är väl den kontrollansvarige som kryssar i det i kontrollplanen?
 
Nej enligt min kontrollplan ska delar som VVS, El, Ventilation mm godkänns av sakkunnig. Antar att den kontrollansvariga bara ser till att alla kriterier är uppfyllda. Den kontrollansvarige kan väl inte vara sakkunnig i alla områden och godkänna dom?
 
S Stuff skrev:
Är det nyproduktion? Ja i så fall kan det vara intressant för kommunen och kontrollplanen att få intyg om diverse saker. Uppenbarligen är dock ett sådant intyg ändå rätt värdelöst eftersom du nu säger att personen som skriver på inte ens har tänkt kolla på anläggningen
Ja det är nyproduktion, var lite otydlig där.
Jag ser det inte som att signaturen är värdelös, då jag kan få min installation godkänd. Jag ser det som att min gubbe håller på med bra mycket mer avancerade saker än detta dagligen. Därav att jag litar på att han kommer göra en säker och bra installation. Tydligen tycker person 3 också det..

Det spårade ut lite från den ursprungliga frågan :)
 
Redigerat:
Jo, en signatur är värdelös vad gäller själva elinstallationen. Det enda som gäller är en korrekt installation enligt boken. En signatur kan eventuellt "lura" olika personer att allting står rätt till med installationen (t.ex kommunen) och därmed ha ett visst värde.

Då detta handlar om en nyinstallation så har du alla möjligheter att göra det bra. Men du behöver då bättre handledning från dina "personer".
 
Ja det rimmar ju rätt illa när TS i inledningen säger att både han och person nr2 har dålig koll och sedan att person nr3 ska "godkänna" något utan att titta på det. Bättre då att sluta snåla och betala person nr3 några timmar för att vara mer aktiv som support under hela processen.

Annars som tips på lösning på din egentliga frågeställning. Har du funderat något på hemautomation/smart hem?
En nätt väg att lösa det och inte behöva bry sig om att förbereda trappkoppling är att köra på nåt smart system med z-wave, zigbee eller motsvarande. Då räcker det med att dra fram fas, nolla och jord till alla dosor. Sen sätter du tryckknappar med sändare istället för alla väggbrytare och sen dimmers med motsvarande mottagare. Då är det helt fritt att kombinera vilka knappar/brytare som ska styra vilka grupper
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, en signatur är värdelös vad gäller själva elinstallationen. Det enda som gäller är en korrekt installation enligt boken. En signatur kan eventuellt "lura" olika personer att allting står rätt till med installationen (t.ex kommunen) och därmed ha ett visst värde.

Då detta handlar om en nyinstallation så har du alla möjligheter att göra det bra. Men du behöver då bättre handledning från dina "personer".
Jo det är så, egentligen ville jag bara samla på mig själv lite information då jag tycker det är ganska intressant. Inget snack om att allt ska göras på helt rätt sätt. Jag vill ju givetvis att allt ska bli så bra det bara kan bli då jag ska ha boendet länge.
 
S Stuff skrev:
Ja det rimmar ju rätt illa när TS i inledningen säger att både han och person nr2 har dålig koll och sedan att person nr3 ska "godkänna" något utan att titta på det. Bättre då att sluta snåla och betala person nr3 några timmar för att vara mer aktiv som support under hela processen.

Annars som tips på lösning på din egentliga frågeställning. Har du funderat något på hemautomation/smart hem?
En nätt väg att lösa det och inte behöva bry sig om att förbereda trappkoppling är att köra på nåt smart system med z-wave, zigbee eller motsvarande. Då räcker det med att dra fram fas, nolla och jord till alla dosor. Sen sätter du tryckknappar med sändare istället för alla väggbrytare och sen dimmers med motsvarande mottagare. Då är det helt fritt att kombinera vilka knappar/brytare som ska styra vilka grupper

Jo detta har jag absolut tänkt på, och det är stor risk att det blir så i slutänden också. Vill egentligen bara gardera mig med att ha slang dragen på rätt sätt så att jag kan välja hur jag vill göra.

Sen är jag mycket för att snåla :)

Självklart så kommer person 2 och person 3 pratas vid under arbetets gång, medans person 4 (jag) dricker öl..

Jag är nöjd med de svaren jag har fått, tack så mycket!
 
Uppdatering!

Nu är allt klart, valde plejd som styrning. Smidigt, fas, nolla, jord och pushtråd. Drog flexslang med 5 kablar.

Valde att dra all belysning till en extra "central" där plejdrarna även installerades. Även all belysning som inte går via plejd är dragen till denna central om man senare vill installera mer smart styrning.

Inget jag hade kopplat själv även om jag vet hur det fungerar nu.
 
  • Elcentral med öppen kabeldragning, träpanel i taket, vägguttag, installation ej slutförd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med eluttag, träpaneltak och väggmonterad enhet, möjligen en värmepump eller luftkonditionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.