Hej Forumet,
Min första riktiga tråd här.

Vi är i startgroparna att projektera för attefallstillbyggnad på 15m2. Än så länge finns drömmen bara på skiss men så småningom skall det bli verklighet och då kommer jag även använda denna tråden som byggblogg.

Vad vi vill uppnå med attefallsutbyggnaden;
- Rymligare kök där fler kan arbeta utan att man är i vägen för varandra
- Rymligare hall så man slipper stå ute och vänta medans den framför tar av sig
- Bygga ut gästrum/kontor att även rymma Soffa+TV
- Använda befintliga fönster, dörrar och köksbänkar/skivor i möjligaste mån

Jag börjar med att slänga ut en grov skiss här så får forumet gärna peppra med idéer och tankar.
Gult är nuvarande yttervägg, sen har vi en väl tilltagen takfot (utritad) så vi kommer slippa bygga ut taket förutom på en liten del vid köket. Finns dock utrymme så man kan förlänga taket där med samma vinkel. Rött är tänkt tillbyggnad.
 
  • Enkel 3D ritning av husplan, visar rum, garage, takfot och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med tillbyggnadsplaner! Jag förstår inte riktigt skissen. Hade du tänkt dra ut huskroppen där du har burspråket idag? Jag tittade på en bild av huset du har laddat upp tidigare, vad händer med uterummet?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kul med tillbyggnadsplaner! Jag förstår inte riktigt skissen. Hade du tänkt dra ut huskroppen där du har burspråket idag? Jag tittade på en bild av huset du har laddat upp tidigare, vad händer med uterummet?
Det här är andra sidan sett från den bilden du tittade på 🙂 Ritningen visar bara en liten del av huset, uterum är inte med.

Ja, gult är befintlig yttervägg, det inringade i rött är tillbygge. Den gamla ytterväggen rivs.
Allt inom det röda är tillbygge, allt övrigt är befintligt.
 
Jag har också svårt att förstå skissen. Du har inte möjlighet att posta en planritning på hela våningsplanet. Det är lättare att ge råd om man ser helheten.
 
Har du kollat med ngn konstruktör? Som jag förstår det vill du riva en bef. bärande vägg och flytta ut den. Det kan bli svårt och dyrt.

Om du idag har ett tak som sticker ut långt (mer än 50 cm) så ingår troligen redan ytan i din byggnadsyta. Så om du söker bygglov för detta innebär det ingen ökning av byggnadsytan. Vilket bprde vara enkelt att få bygglov för. Kanske synd att förbruka attefallsmöjligheten i onödan.
 
H hempularen skrev:
Har du kollat med ngn konstruktör? Som jag förstår det vill du riva en bef. bärande vägg och flytta ut den. Det kan bli svårt och dyrt.

Om du idag har ett tak som sticker ut långt (mer än 50 cm) så ingår troligen redan ytan i din byggnadsyta. Så om du söker bygglov för detta innebär det ingen ökning av byggnadsytan. Vilket bprde vara enkelt att få bygglov för. Kanske synd att förbruka attefallsmöjligheten i onödan.
Har inte kollat med konstruktör men kommer givetvis göra det samt arkitekt innan vi går vidare. Är dock ganska övertygad om att det inte kommer vara några större problem att flytta den bärande väggen. Likadana takstolar över garagedelen vilar på ytterväggen som vi kommer förlänga i samma sträckning, eventuellt över köket kan det krävas förstärkning eller avlastning eftersom vi där hamnar utanför.

Tack för rådet om att takfot >50cm räknas till BYA, takfoten ligger på lägst 75cm utanför burspråket i köket, Utanför hall och gäst/kontor ligger den på 200cm. Detta är en av anledningarna varför vi ser en fördel att bygga ut här, vi slipper göra yttre förändringar på befintligt tak och slipper dessutom till stor del bygga nytt.

Skall tilläggas att huset är en sådär 50m2 större än vad detaljplan säger redan, (detaljplanen antagen långt efter huset byggdes) och om vi då behöver bygga ut lite mer vid köksdelen så kommer vi ändå öka BYA. Gäller då att få igenom det som en liten avvikelse, blir ju dock ingen liten avvikelse när vi redan ligger 50m2 över (som såklart finns bygglov för men ändå...)
 
M MetteKson skrev:
Jag har också svårt att förstå skissen. Du har inte möjlighet att posta en planritning på hela våningsplanet. Det är lättare att ge råd om man ser helheten.
Har tyvärr ingen bra ritning på hela våningsplanet. Jag förtydligade skissen något, hoppas det hjälper något. Arkitektonisk ritning, planvy, byggnadsförändringar, färgkodade väggar, befintlig och ny konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Förstår om någon som vill bygga till utnyttjar möjligheter som står till buds.
Förslaget visar på moraliskt förfall om det är tillåtet att bygga attefallshus i form av en remsa utbyggnad på befintligt hus. Tanken med attefallshus var att skapa fler bostäder, främst för kortare boende.
Inga nya personer kan väl hysas i utökat kök och rum, men inser det är svårt att utforma lagar som inte kan kringgås.
Är inte andemeningen att en attefallare skall vara en bostad, fristående eller hopbyggd med annan befintlig byggnad?
 
J Jochi skrev:
Förstår om någon som vill bygga till utnyttjar möjligheter som står till buds.
Förslaget visar på moraliskt förfall om det är tillåtet att bygga attefallshus i form av en remsa utbyggnad på befintligt hus. Tanken med attefallshus var att skapa fler bostäder, främst för kortare boende.
Inga nya personer kan väl hysas i utökat kök och rum, men inser det är svårt att utforma lagar som inte kan kringgås.
Är inte andemeningen att en attefallare skall vara en bostad, fristående eller hopbyggd med annan befintlig byggnad?
Lite gnälligt😉.
 
Det behövs nog att prata med en byggnadsingenjör innan planen går för långt.
Vi gjorde en tillbyggnad för två år sedan men istället byggde vi ut gaveln 15m2 med helt egen konstruktion med takstolar och nytt tak.
Det ser svårare ut det där eftersom huset måste justeras både med takstolar o själva taket,det blir viktigt att hållfasthetsberäkna den nya konstruktionen. Hur blir golvet ? Gjuta platta ?
 
J Jochi skrev:
Förstår om någon som vill bygga till utnyttjar möjligheter som står till buds.
Förslaget visar på moraliskt förfall om det är tillåtet att bygga attefallshus i form av en remsa utbyggnad på befintligt hus. Tanken med attefallshus var att skapa fler bostäder, främst för kortare boende.
Inga nya personer kan väl hysas i utökat kök och rum, men inser det är svårt att utforma lagar som inte kan kringgås.
Är inte andemeningen att en attefallare skall vara en bostad, fristående eller hopbyggd med annan befintlig byggnad?
Detta är enligt rubriken inget Attefallshus utan en tillbyggnad. Attefallstillbyggnad får vara 15kvm och behöver inte bygglov. Dock ett godkännande från kommunen (startbesked?)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K Kvackatore skrev:
Skall tilläggas att huset är en sådär 50m2 större än vad detaljplan säger redan, (detaljplanen antagen långt efter huset byggdes) och om vi då behöver bygga ut lite mer vid köksdelen så kommer vi ändå öka BYA. Gäller då att få igenom det som en liten avvikelse, blir ju dock ingen liten avvikelse när vi redan ligger 50m2 över (som såklart finns bygglov för men ändå...)
Det finns inget som heter liten avvikelse när det gäller attefallstillbyggnader. Sådana är till för att man ska få bygga ut även i strid mot detaljplanen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inget som heter liten avvikelse när det gäller attefallstillbyggnader. Sådana är till för att man ska få bygga ut även i strid mot detaljplanen.
Om man får tillgodoräkna sig takfoten som BYA så blir utbyggnaden bara 1-2 m2, således ansökan om bygglov med liten avvikelse (ej attefallsåtgärd) mot detaljplan. Attefallstillbyggnad eller attefallshus kan sparas till nått annat.
 
BirgitS
Klart du kan fråga om det är möjligt men jag är tveksam när huset redan är långt större än vad detaljplanen tillåter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inget som heter liten avvikelse när det gäller attefallstillbyggnader. Sådana är till för att man ska få bygga ut även i strid mot detaljplanen.
Jag är okunnig om vad som gäller och tycker det är bra om min fråga kan besvaras.
Antar att ett attefallshus får byggas ihop med befintligt bostadshus likt radhus, men får dörr finnas mellan bostadshus och attefallshuset?
Om svaret är Ja blir uppehälle i attefallshuset som jag känner det, inte enskilt boende utan inneboende i utökat bostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.