Jag har haft ställdonet bortplockat redan förra vårvintern när vi flyttade in och noterade den lägre temperaturen. Motionerade piggen samt tog bort det just för att få fullt sprut men det hjälpte inte :(
 
Kan vara luft, stäng alla andra slingor, gasa på pumpen till max och vänta några timmar, så ev luft gå ur.
Finns det luft kan det kanske höras i pumpen som ett lite fräsande ljud, bara fortsätta och vänta. lLuften åker ur.
 
Skulle du kunna förklara det där i steg som att jag inte fattar någonting, vilket jag inte gör :D
 
Jepp
Stäng av alla termostater vrides till noll
Ta bort det ställdon som är för den kalla slingan eller om det är borta
För att vara säker när du öppnar locket och att det inte ska spruta vatten . Du är orolig
Så kan du stänga den röda ventilen på höger sida och på det nedre röret ett lock, under säkert
en skruv för sexkant eller mejsel, vrids den ner så blir det stopp
Som sägs så ska den med gult skruvas ut till max, kanske till kanten
När du öppnat den gula fullt så öppnar du röd och den undre
Då är det full fat på den slinga som är kall
Ställ upp cirkulationspumpen på max, Har du Värmepump så sitter den nere bakom frontplåten
Pumpen kan ha på kopplingsdosan ett litet vred ska ställas på 3
Flödet blir då enbart på den slingan.
Är du med ?
 
H Håtå skrev:
Hus på två våningar suterräng byggt 2001. Vattenburen golvvärme på båda våningarna och NIBE frånluftvärmepump F370. Badrummet på övervåningen är markant mycket kallare än resten av huset. Nu när det är strax under 0 grader ute och hela huset har ca 22-24 grader så är det mellan 16-18 grader i badrummet. Golvvärmen funkar då det är varmt på golvet. Har motionerat ställdonen och servat pumpen nyligen.
Har ett fönster där jag med handen inte känner att det är något drag och jag känner heller inget kallfall från ventilen (som jag gissar suger upp luft till värmepumpen?).
Det enda jag reagerar på är att det låter mer sugande från den här ventilen än tex den i köket och badrummet på nedervåningen. Suger den ut värmen i badrummet eller försvinner luften ”genom” rutan?

Vad tror ni krävs för åtgärd?
Kan ju vara så enkelt att frånluftsdonet är för mycket öppet där eller att de andra är skitiga.
 
surris surris skrev:
Ja precis. Brukar finnas tabeller och diagram som man ställer in kv-värdet på ventiler. Men lättast är att du provar dig fram, kolla hur den står nu och börja med att öppna 1 varv. Det kan även påverka de andra slingorna beroende på hur resten av systemet ser ut.

Det kan ju ta lite tid innan du märker skillnad. Men känn om du märker någon höjning av temperaturen om du håller handen på slangen.
När jag öppnade och började vrida med inse
surris surris skrev:
Troligen bakom muttern där slangarna går in i den undre fördelaren. Skruvar du loss den muttern brukar det sitta en insexskruv som man kan skruva på.
Bakom muttern kunde jag vrida insexnyckeln men enbart medsols och då började det rinna ut vatten? Vred tillbaka motsols och då slutade det att rinna ut vatten. Så bör vara någon annanstans det ska justeras?
 
Ta ett foto på fördelarna så får du mer info var/hur som det ska skruvas.
 
J jonaserik skrev:
Ta ett foto på fördelarna så får du mer info var/hur som det ska skruvas.
Detta fotot menar du med fördelare? Detta är på övervåningen där det kalla badrummet är. Själva värmepumpen och de andra ställdonen för nedervåningen är på, ja nedervåningen 😄
 
  • Oorganiserade vattenrör och elkablar med uppkopplade termostater, mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Ta ett foto på fördelarna så får du mer info var/hur som det ska skruvas.
 
  • Oorganiserade ledningar och rör med termoelement kopplade till central värmesystemdel i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning för golvuppvärmningsslingor i en bostadsplan, visas på en smartphone-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp och donen är fullt öppna, säkert dåligt med flöde i slingorna. Det är rätt, på understa röret så är det strypventiler öppna som du gjort tidigare, kom vatten, då är dom inte täta i spindeln, men skit i det, det ska vara en packning i locket, så bara på med det och inget vatten rinner ut. Som en tumregel så ska diffen mellan till slingan och retur vara ca 4 -5 C, eftersom du inte har en separat pump för GV där, så är det pumpen i VP som ska dra lasset runt, vilken fart är det på den.
För att få koll på flödet/farten i slingorna, stäng ner på bottenvåningen, blir det varmt uppe då, så behövs mera fart på Cirkpumpen. Hur är det, har du GV nere med eller element.
Angående cirkpumpen, är den styrd av VP så ändrar du den från auto till manuell, öppna fronten på VP och fota den med.
 
J jonaserik skrev:
Jepp och donen är fullt öppna, säkert dåligt med flöde i slingorna. Det är rätt, på understa röret så är det strypventiler öppna som du gjort tidigare, kom vatten, då är dom inte täta i spindeln, men skit i det, det ska vara en packning i locket, så bara på med det och inget vatten rinner ut. Som en tumregel så ska diffen mellan till slingan och retur vara ca 4 -5 C, eftersom du inte har en separat pump för GV där, så är det pumpen i VP som ska dra lasset runt, vilken fart är det på den.
För att få koll på flödet/farten i slingorna, stäng ner på bottenvåningen, blir det varmt uppe då, så behövs mera fart på Cirkpumpen. Hur är det, har du GV nere med eller element.
Angående cirkpumpen, är den styrd av VP så ändrar du den från auto till manuell, öppna fronten på VP och fota den med.
Jag kan väldigt lite, så ”spindeln” vet jag t.ex. inte vad du menar 😄 cirk.pumpen, vet inte om den är styrd av värmepumpen (NIBE F370). Golvvärme på båda våningarna.
 
  • Manometervisare på en bar, innesluten av svart skumisolering med kablar, monterad på vit ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel som visar information för klimatsystem, temperaturvärden och systemstatus på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK spindeln är den del som snurrar när du skruvar på den under locket. Bakom fronten på VP nertill så sitter det en pump, så lossa fronten, kan vara två skruv uppe eller nere. Fota den. Har du rengjort filtret, kan se ut så här
 
  • Guldfärgad kulkran med blått spakhandtag märkt "on/off". VVS-komponent för rörledningskontroll.
  • Mässingsventil, Y-formad, två muttrar, text och siffror präglade, vit bakgrund.
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.