Langbein
Efter 2 i trä och ett sten vill vi nog ha sten igen, för att slippa alla oljud i träet ibland på nätterna och minska brandrisken. I lägenheter behöver man ju inte ens gå ut när det brinner hos grannen intill Fast nya trähus har väl ganska låg brandrisk men knäpper och knakar de som gamla?

Vi vill bygga uppåt 400 kvm totalyta i 3 våningar, om vi har råd med det är en annan sak.
Vad jag sett påstår visst en del kunna bygga i sten till samma pris, kan det stämma eller hur mkt dyrare blir det per kvadrat?
 
Om vi tänker oss att ni murar ett hus med 400 mm lecablock och putsar så blir det dyrare än motsvarande träytterväggar. Ni får dock ett tätare och mer värmetrögt hus - alltså ett hus som på sikt kommer att få lägre energikostnader. Om ni inte lever på marginalen och måste bygga billigt så satsa på ett stenhus!

Den enda nackdel jag kan tänka mig är att stenhusets väggar är tjockare, så om eran byggrätt (bruttoyta) är begränsad och tomten är dyr så kommer ni att förlora några värdefulla kvadratmeter i de tjocka väggar som krävs i ett murat hus.

När ni planerar ert murade hus så "tänk murat". För att inte krångla till och fördyra bygget så undvik breda perspektivfönster, hörnfönster och annat som fördyrar och försämrar murkonstruktionen.
 
när vi begär pris på 1 1/2 planshus på ca 160 kvm så har säljaren räknat ut att det kostar ca 100 000 :- mer med puts än med trä.... mkt pengar
 
Dahlino, här pratar vi riktiga murade hus, inte putsade trähus :) Prisskillnaden du nämner är rimlig även om det inte är det billigaste budet jag hört.
 
Langbein
OddJ skrev:
Om vi tänker oss att ni murar ett hus med 400 mm lecablock och putsar så blir det dyrare än motsvarande träytterväggar. Ni får dock ett tätare och mer värmetrögt hus - alltså ett hus som på sikt kommer att få lägre energikostnader. Om ni inte lever på marginalen och måste bygga billigt så satsa på ett stenhus!

Den enda nackdel jag kan tänka mig är att stenhusets väggar är tjockare, så om eran byggrätt (bruttoyta) är begränsad och tomten är dyr så kommer ni att förlora några värdefulla kvadratmeter i de tjocka väggar som krävs i ett murat hus.

När ni planerar ert murade hus så "tänk murat". För att inte krångla till och fördyra bygget så undvik breda perspektivfönster, hörnfönster och annat som fördyrar och försämrar murkonstruktionen.
Vad som helst miljövänligt tyst som inte brinner lätt ::)
 
Langbein
Dahlino skrev:
när vi begär pris på 1 1/2 planshus på ca 160 kvm så har säljaren räknat ut att det kostar ca 100 000 :- mer med puts än med trä.... mkt pengar
1½ är ett högt hus, fasadtegel på en enplanare kostade 80.000 sist jag kollade, det kostar 30.000 att putsa om ett mindre hus.
Puts är skräp som spricker, snoka vidare :p
 
OddJ skrev:
Dahlino, här pratar vi riktiga murade hus, inte putsade trähus  :) Prisskillnaden du nämner är rimlig även om det inte är det billigaste budet jag hört.
ok sorry....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.