huset bör / kanske målas om till sommaren men istället för att stå och handskrapa färgen funderade jag på köpa en billig rikt-planhyvel från jula, ta ner en panelbräda i taget, köra igenom, måla och sedan montera upp.

vet inte riktigt om det är en bra eller dålig ide, så varför bör jag inte planhyvla bort färgat panelbräde / fasadvirke?
 
Beror nog på vad du ska måla med och vad det är målat med tidigare
 
E esmeralda22 skrev:
huset bör / kanske målas om till sommaren men istället för att stå och handskrapa färgen funderade jag på köpa en billig rikt-planhyvel från jula, ta ner en panelbräda i taget, köra igenom, måla och sedan montera upp.

vet inte riktigt om det är en bra eller dålig ide, så varför bör jag inte planhyvla bort färgat panelbräde / fasadvirke?
Vad är det för typ av färg på idag? Färg fäster dåligt på hyvlat virke och det måste ta väldigt mycket extra tid som du tänkt...
 
Nu är ju utsidan på panelbrädan sannolikt klyvsågad. Hyvlat ser ju rätt annorlunda ut.
 
Hyvlar du så blir det glansig yta och färgen fastnar inte bra, lägger sig på ytan bara, därav är alltid utsidan råsågad så färgen tränger in mellan flisorna. Du kan stålborsta panelen med en roterande borste, ett lite varningens finger, prova på ett ställe som inte syns, det kan bli som rosor ( runda ringmärken ) som kan synas med ny färg. Allt som inte går bort, sitter stenhårt och går bra att måla över på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
På hyvlat så är väl linoljefärg att rekommendera.
Rödfärg funkar väldigt dåligt på hyvlat samma med moderna plastfärger.
 
  • Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
Arbetsinsatsen är inte att förringa. Brädan kan vara konkav/konvex och du får skicka den flera gånger genom hyveln. Du har inte funderat på andra metoder t.ex. blästra? Jag har ingen erfarenhet av att blästra en fasad men det dök upp i min skalle.
 
Målar du med oljefärg så fäster det på hyvlat.
Målade själv en massa hyvlat virke 2018-2019. Inte minsta problem.

Naftabaserad färg har också fördelen att man kan måla om det är risk för nattfrost.
 
Hur stor är chansen att man får bort brädorna hela?
 
N Niq skrev:
Hur stor är chansen att man får bort brädorna hela?
Men en bra spikutdragare, en kofot och lite fingertoppskänsla så går nog det rätt bra.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men en bra spikutdragare, en kofot och lite fingertoppskänsla så går nog det rätt bra.
Mycket möjligt. Dom fasader jag rivit så skulle det inte lyckats. Dom har ju dock varit gammla och i dåligt skick samt spikade med blankspik.
 
N Niq skrev:
spikade med blankspik
Och då kan det gå att dra ur, är det riktigt ska det vara varmgalvat och dom sitter stenhårt. Kan inte krypa ut när virket rör sig. Vill kanske bli mer sprickor i panelen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och då kan det gå att dra ur, är det riktigt ska det vara varmgalvat och dom sitter stenhårt. Kan inte krypa ut när virket rör sig. Vill kanske bli mer sprickor i panelen.
Möjligt men dom spikar jag varit med om som suttit hårdast är blankspik.

Nu vet jag inte om det är varmgalvade spik som använts på mitt hus från 2012 men många av dom har iaf krupit ut.
 
Microkatten
Som @Eggeby säger. Hade varje panelbräda varit helt rak/plan (riktad) hade du kunna plana bort ytan/färgen på varje bräda. Men brädorna har olika kupning och vridning; ju bredare och längre bräda, desto större skillnad.

För att få av all färg på alla brädor och inte minst få dem lika tjocka behöver du rikta och sedan plana varje bräda. Beroende på hur kupiga och vridna de är så försvinner då några millimeter eller mer av panelbrädans tjocklek.
 
R
Många felaktiga ord bla. Att panelen skulle vara grovsågad, att blankspik sitter hårdt mm.
Att lossa på panelbrädor som sitter fastspikade på c/c 600 utan och skada dem är inte lätt…
Utvändiga panelbrädor har oftast en finsågad sida eftersom målarfärg fäster bättre på en sådan yta. Virket är normalt gran eftersom gransplint tar upp vatten långsammare än furusplint och därmed ger en mer hållbar fasad.
Utvändiga panelbrädor ska skydda värmeisolering och stomme från regn och i viss utsträckning vind samt ge arkitektoniskt tilltalande miljöer. Med en träfasad är det lätt att vid behov byta ut vissa partier, att montera beslag, armaturer och dylikt, ta upp nya fönsteröppningar eller sätta in ventiler…
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.