Vi har bytt bergvärmepump och installatören har monterat kopparrör längs vår putsade stenvägg utan någon distans mellan rör och vägg vilket gör att en koppling vilar direkt mot väggen, se bild 1. Det ser även ut som att de snålat med klamrar på andra ställen.
Är detta korrekt utfört? Jag tänker att detta kan skapa slitage på sikt, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar!
/Skruvjagaren
 
  • Kopparledningar vid vit vägg, skuggor, kablar, installation, inomhus, rörarbete, hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hål, rör, och sladdar. Ojämn yta, tecken på åldring och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringslåda, kopparledningar, rör med ventil, vitmålad vägg, del av tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar allt är fel rören ska fästas upp klammarfästen som är avsedda för dimm på rören. Nu hänger dom helt lösa mot vägg och det blir mycket svårt att få fästen bakom dom. Hur ska det gå att isolera dom om ni själva vill göra så. Omöjligt. För att få till det med pressade kopplingar så måste rören kapas av och nya kopplingar ska till. Bara göra om för rörisen, ge dig inte, säg att du ska isolera rören och att isoleringen inte får plats. Börjar rörisen att kontra med att det inte behövs, stå på dig, det är du som beslutar det om isolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Pratade nu med installatören. Han menar att det inte är något fel att låta röret vila direkt mot väggen och om jag vill ändra det ska det betalas ur min ficka 🤨
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Svar allt är fel rören ska fästas upp klammarfästen som är avsedda för dimm på rören. Nu hänger dom helt lösa mot vägg och det blir mycket svårt att få fästen bakom dom. Hur ska det gå att isolera dom om ni själva vill göra så. Omöjligt. För att få till det med pressade kopplingar så måste rören kapas av och nya kopplingar ska till. Bara göra om för rörisen, ge dig inte, säg att du ska isolera rören och att isoleringen inte får plats. Börjar rörisen att kontra med att det inte behövs, stå på dig, det är du som beslutar det om isolering.
Tack för svar, jag försöker stå på mig.
 
A
Zo här såg det ut hos mig, innan rör-isoleringen kom på.

Rörinstallationer under tak i ett rum, kopparledningar och isolerade rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Skruvjagaren skrev:
Pratade nu med installatören. Han menar att det inte är något fel att låta röret vila direkt mot väggen och om jag vill ändra det ska det betalas ur min ficka 🤨
Har du betalt, hoppas inte det. Det är helt fel. Rören är inte fästa och hänger bara i luften, dom SKALL fästas upp på ett varaktigt sätt och en liten norm är max ca 80 cm mellan klammer och ca 20 cm från en böj. I ditt fall SKA det vara minst ett fäste uppe och ett fäste nere, det är stela rör så det går med 2 st på varje rör.
 
  • Gilla
Skruvjagaren och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du betalt, hoppas inte det. Det är helt fel. Rören är inte fästa och hänger bara i luften, dom SKALL fästas upp på ett varaktigt sätt och en liten norm är max ca 80 cm mellan klammer och ca 20 cm från en böj. I ditt fall SKA det vara minst ett fäste uppe och ett fäste nere, det är stela rör så det går med 2 st på varje rör.
Jag har betalt redan tyvärr. Hoppas att han vill åtgärda det ändå. Annars borde man väl kunna reklamera arbetet på något sätt?
 
B
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw3M3_GMNW57jL-XB2uRIX9x

Stående installationer rekommeras 1m avstånd mellan fästpunkterna.

Och det känns som det fattas två på bilden.

Det är ju lätt att få dit om man gör det i tid, nu är det ju besvärligare.

Det står att instruktionen i länken ovan är anpassad till "säker vatten". Om man letar reda på rätt typ bygg-ama, eller säker vatten där det står hur rör ska fästas upp kanske man kan påvisa för leverantören att det inte är fackmannamässigt gjort. Då kanske de viker ner sig. Men alltid svårare att få till i efterhand när man betalat.
 
  • Gilla
Skruvjagaren
  • Laddar…
Ren lathet å det ska gå fort.... fastprisjobb förmodar jag
.
.
 
  • Gilla
Skruvjagaren och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du betalt, hoppas inte det. Det är helt fel. Rören är inte fästa och hänger bara i luften, dom SKALL fästas upp på ett varaktigt sätt och en liten norm är max ca 80 cm mellan klammer och ca 20 cm från en böj. I ditt fall SKA det vara minst ett fäste uppe och ett fäste nere, det är stela rör så det går med 2 st på varje rör.
B BSOD skrev:
[länk]

Stående installationer rekommeras 1m avstånd mellan fästpunkterna.

Och det känns som det fattas två på bilden.

Det är ju lätt att få dit om man gör det i tid, nu är det ju besvärligare.

Det står att instruktionen i länken ovan är anpassad till "säker vatten". Om man letar reda på rätt typ bygg-ama, eller säker vatten där det står hur rör ska fästas upp kanske man kan påvisa för leverantören att det inte är fackmannamässigt gjort. Då kanske de viker ner sig. Men alltid svårare att få till i efterhand när man betalat.
Ja herregud vad en del jönsar tar sig för.
Nu är jag visserligen elektriker men hade jag installerat våra rör på det sättet så hade nog frugan med all rätt begärt skilsmässa.
Nu fick jag till o med beröm ifrån en annan röris som var här på besök.

Nej jag fattar noll vad denna jöns hållit på med. Han knappast vara en riktig röris.
Snarare någon som utger sig för detta.

Vad jag tycker? Ja synd att det är betalt, han skulle inte få ett öre utan att rätta till sådana där saker, förutom detta , vad mer är fel. ??

Kommer nog tyvärr bli svårt att få rätsida nu när det är betalt, men varna andra för denna idiot jan du ju göra i alla fall.


Nej fy satan jag tycker synd om dig.

Denna jävla klåpare borde verkligen inte komma till himlen på räkenskapens dag.

Fy satan !
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Skruvjagaren skrev:
Pratade nu med installatören. Han menar att det inte är något fel att låta röret vila direkt mot väggen och om jag vill ändra det ska det betalas ur min ficka 🤨
Namn på firman önskas, vi andra vill inte riskera att anlita denne installatör.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
När min rörkrökare drog kopparrör genom en vägg av hålbetong var han väldigt noga med att kopparen och betongen inte kom i kontakt. Han isolerade den biten med tape. Jag minns inte exakt varför men det var tydligen väldigt obra att inte göra det.

/Höghus
 
  • Gilla
Skruvjagaren
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När min rörkrökare drog kopparrör genom en vägg av hålbetong var han väldigt noga med att kopparen och betongen inte kom i kontakt. Han isolerade den biten med tape. Jag minns inte exakt varför men det var tydligen väldigt obra att inte göra det.

/Höghus
Betong och koppar gillar inte varandra, koppar får stryk.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
H
S Skruvjagaren skrev:
Vi har bytt bergvärmepump och installatören har monterat kopparrör längs vår putsade stenvägg utan någon distans mellan rör och vägg vilket gör att en koppling vilar direkt mot väggen, se bild 1. Det ser även ut som att de snålat med klamrar på andra ställen.
Är detta korrekt utfört? Jag tänker att detta kan skapa slitage på sikt, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar!
/Skruvjagaren
Klart grejerna ska sitta fast i väggen med klammer, det säger sig själv.

Hur ser övriga installationen ut?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Namn på firman önskas, vi andra vill inte riskera att anlita denne installatör.
Jag ska ge han en chans till att åtgärda detta på rätt sätt. Om han inte gör det återkommer jag med namn på firman, jag lovar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.