Ngn som känner till vilken typ av beslag som brukar sitta i skåpsängar, såna man fäller ner när sängen skall användas?

Anledningen till frågan är egentligen dämpning, det lär ju sitta ngn form av anordning som dämpar på vägen ner och hjälper till lite på vägen upp.
Eller brukar det vara separata gasfjädrar utanför beslagen som tar hand om det? Om ngn har info/länkar/foto på detaljer I en sån led vore det toppen.

Två random länkar till typen av möbler jag tänker på...
https://www.xxxlutz.se/p/mid-you-skapsaeng-i-traebaserade-material-ekfaergad-001787055902

https://www.trademax.se/möbler/säng...gskåp-140x200-cm-inkl-madrass-lyx-vit-p239145
 
På dessa bilder såg man ju fjädern rätt så tydligt men det ser jag inte på andra ställen, tex de länkar jag bifogade.
Därav funderingen om det fanns roterande beslag med den funktionen inbyggd så att extern fjäder inte behövs.
 
T
S Skittele skrev:
Ngn som känner till vilken typ av beslag som brukar sitta i skåpsängar, såna man fäller ner när sängen skall användas?

Anledningen till frågan är egentligen dämpning, det lär ju sitta ngn form av anordning som dämpar på vägen ner och hjälper till lite på vägen upp.
Eller brukar det vara separata gasfjädrar utanför beslagen som tar hand om det? Om ngn har info/länkar/foto på detaljer I en sån led vore det toppen.

Två random länkar till typen av möbler jag tänker på...
[länk]

[länk]
De sängar du länkar till fälls ju ner på långsidan och har troligen ingen fjäder eller liknande eftersom vikten inte är så stor.
Jag har en bekant som hade en sådan säng i ett gästrum/kontor och den var det ingen fjäder i och den var inte särskilt tung att fälla ner/upp utan det klarade även hans sambo som var av det nättare slaget.

Det som möjligen gjorde det lite lättare var att gångjärnet/vridpunkten var i framkant av skåpet så lite av sängbottens tyngd blev motvikt när man fällde ner/upp sängen.
 
Precis, det är en som fäller på långsidan jag är ute efter (därav de länkarna).

Men bra info att det kanske inte behövs ngn motvikt på en sån variant 👍 tänkte också sätta leden längst ut på skåpet.
 
T
Skulle det mot förmodan bli tungt att hantera får du sätta tyngder i bakkant... 😉
 
  • Gilla
Skittele
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.