Hej.
Vi har ett problem att det tar ca 74 sekunder innan varmvattnet börjar komma i kranen i badrummet. Ligger 20m från värmepumpen fågelvägen, enplan, ca 26mm rör järn ingjutna i plattan (1950-tal).

Nu skall vi byta rören och lägga dom under plattan i stället (krypgrund på berg), men vi skulle gärna se att värmen kom snabbare. Mindre dimension ger ju snabbare värme, men det är två stora badrum på den sträckan som skall matas med både duschar och badkar.

Hur är det med ett liten cirkulations VVC rör som kör kontinuerligt parallellt. Är det stora förluster på ett sånt? Vilka dimensioner tänker man sig om man har ett 26mm matarrör?

Tack för eventuella svar.
 
Redigerat:
Ett alternativ är en liten elektrisk varmvattenberedare i badrummet, typ 10-12 liter, som matas med varmvatten från värmepumpen. Då får man varmt vatten direkt och vid lite större uttag är det fortfarande värmepumpen som värmer vattnet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att antingen så har man en cirkulation, med en viss % värmeförlust på systemet samt elförbrukning för pumpen.

eller så har man nån slags liten värmare som värmer vattnet direkt vid ingående rör till badrummet i max 70sekunder eller tills ingående temperaturen är X. Skall leta efter nån sån lösning på google...
 
useless useless skrev:
Ett alternativ är en liten elektrisk varmvattenberedare i badrummet, typ 10-12 liter, som matas med varmvatten från värmepumpen. Då får man varmt vatten direkt och vid lite större uttag är det fortfarande värmepumpen som värmer vattnet.
useless lösning är ett bra alternativ, andra är att dra ett extra prisol & använda VVC.

26 mm är enormt överdriven dimension & använd enbart vid golvvärme pga flödet.
Tror du kommer väldigt långt med Plusprisol 15mm & köra 12mm i avsticken, eller om du tvivlar max 18mm.

VVC körde vi alltid 12mm, då det cirkulerar konstant, & det är ju lite mera "ingrepp".

MvH Jawen
 
fgo fgo skrev:
Denna variant finns också.
[länk]
Smart variant, men vad den där gör med flödet måste bli katastrof.
Det är ju okey om man har 28mm rör draget, men jag ser stora problem för 12-18 mm.

Man vill ju ha flöde oxå, inte att det ska ta 1 timme att fylla ett badkar.

MvH Jawen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jawen skrev:
Smart variant, men vad den där gör med flödet måste bli katastrof.
Det är ju okey om man har 28mm rör draget, men jag ser stora problem för 12-18 mm.

Man vill ju ha flöde oxå, inte att det ska ta 1 timme att fylla ett badkar.

MvH Jawen
Nja säger jag. Gissar att man sätter 15/16mm fram. Då är 22mm mer än tillräckligt. Då röret är 9-10mm i dia
 
Tycker VVCI som det tydligen kallas låter rimligt. En intern pex på kanske 8mm borde kunna ge bättre resultat än en extern ledning på samma dimension. Förlusterna borde ju bli mindre om rören värmer varandra tänker jag.

Nån som vet vart man kan köpa en sådan i Sverige? Hittade några i tyskland, men kanske är 8mm för liten dimension?

Adapter från tyskland

Ytterligare en
 
B
Vvc är rätt ökänt för att ha mycket förluster. Även om mam har värmepump så är förlusten runt 50C, där COP blir sämre.

En vvb drar ett par kWh/dygn. Storleksmässigt så behöver ju volymen bara motsvara volymen i rören mellan varmvattenberedarna. 5l räcker sannolikt.

Förmodligen är det både billigare att installera och drifta en vvb än cirkpump och extra rör.

Lösningen med rör i rör är ju en nödlösning, ska man dra nya rör drar man en separat ledning för vvc.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
C
Biggle Biggle skrev:
Förlusterna borde ju bli mindre om rören värmer varandra tänker jag.
Tvärtom tänker jag att VVC-returen alltid är aningen kallare än framledningen, så ligger de ihop kommer returen snarare att kontinuerligt kyla framledningen en aning. Å andra sidan blir det ju bara ett rör att isolera så då kan man ju lägga mer pengar på isoleringen.
 
Så är det kanske.. Huset har ju en befintlig ingjuten stam, så så väldigt mycket mer isolering är det inte tal om. Dock skall vi väl byta stamen så småningom, då kanske vi skall gå ner lite i dimensionerna. Dock vill man ju kunna fylla ett badkar, samt duscha samtidigt.

Om vi har ett 25m matarrör från pumpen som leder till två badrum med duschar samt ett gammalt badkar, hur stor dimension borde man ha? Räcker 16mm?


Ett allternativ vore ju att ha en liten elektrisk värmare i igående röret vid varje badrum, som värmer tills varmvattnet kommer. Men jag hittar inga sådana lösningar. I holland minns jag att dom hade en öppen gaslåga mot röret som slog på automatiskt när man tappade vatten i köket. Lite adderad mysfaktor sådär :)
 
Biggle Biggle skrev:
Ett allternativ vore ju att ha en liten elektrisk värmare i igående röret vid varje badrum, som värmer tills varmvattnet kommer. Men jag hittar inga sådana lösningar. I holland minns jag att dom hade en öppen gaslåga mot röret som slog på automatiskt när man tappade vatten i köket. Lite adderad mysfaktor sådär :)
En sån här löser uppgiften:
https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/metro-minett/metro-minett-15-e-ansl-upp

Det du letar är en genomströmningsberedare. Problemet med dom är att det krävs uppemot 12-15 kW för att värma vattnet i "realtid", så huvudsäkringarna till en normal villa räcker inte till.
 
useless useless skrev:
En sån här löser uppgiften:
[länk]

Det du letar är en genomströmningsberedare. Problemet med dom är att det krävs uppemot 12-15 kW för att värma vattnet i "realtid", så huvudsäkringarna till en normal villa räcker inte till.
Vi har en rejäl säkring på grund av solcellerna. Men rent ekonomiskt, så borde ju ev VVC som är rejält isolerad bli mer ekonomiskt tänker jag än en extra varmvattenberedare.

Från denna tråd:
32mm AluPEX ledning för stor dimension?


"Kör du 22 mm rör fram, 10 mm retur, 20 mm isolering blir det 6,1 W/m x 30 + 4,1 W/m x 30 = 306 W. Vid kontinuerlig drift = ca. 2 700 kWh/år. Biffar du i det senare fallet upp isoleringen till 60 mm blir det 198 W = 1 700 kWh/år."

Nibes 5 liter värmare går på 2,2kW, så på 51 dygn så är vi på samma som VVC (utan pump).

Men har vi en 15kw genomströmsvärmare som går kanske 5 minuter om dagen (känns rimligt), så blir förbrukningen 1.2kw/dagen, x 365 = 456kw/år. eller säg 10 minuter 912 kw/år

Jag reserverar mig för eventulla fel, har alltid haft svårt med logiken när det kommer till energi och flöden och sånt.

men som jag ser det måste ju en genomströmsvärmare monterad vid badrummets inlopp på ett 16mm rör vara den bästa lösningen. Hittade en hel del varianter i tyskland på allt från 2-20kw.
 
  • Industriell cylinderformad enhet med mätare, isolering, röranslutningar, avsedd för tekniska applikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvärsnitt av en kabel med isolering, ledare och skyddshölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är alltid dyrare med en VVC , bäst som sägs är en lite VVB som står på ca 55 C , en 10 eller 15 liters värms på 10 minuter. Det med att den skulle dra några mängder kan du glömma, när ingen gör ett uttag så kanske den värmer max 1 gång i timman, 3 - 5 minuter. Då finns det VV i många sekunder, som du säger att det tar innan VV kommer från VP. Den tar då hand den första förbrukningen som kommer inom några sekunder.
 
J jonaserik skrev:
Det är alltid dyrare med en VVC , bäst som sägs är en lite VVB som står på ca 55 C , en 10 eller 15 liters värms på 10 minuter. Det med att den skulle dra några mängder kan du glömma, när ingen gör ett uttag så kanske den värmer max 1 gång i timman, 3 - 5 minuter. Då finns det VV i många sekunder, som du säger att det tar innan VV kommer från VP. Den tar då hand den första förbrukningen som kommer inom några sekunder.
Saken är ju den att man skulle vilja två små VVB under golvet (nya rörstammen blir under betonglattan, krypgrund). Niebe har en 5 liters som sitter direkt på röret, Blir ju lite mycket smidigare om man sen skall fördela vidare på bide, handfat och dusch osv.

Men skulle inte en genomströmningsvärmare vara lika effektiv? Andelen energi blir ju det samma för att värma vattnet eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.