Hej! Min hantverkare har gjutit källarvägg och har gjort rörgenomföring i golv precis dikt an en vägg. Jag påtalade att jag förstått det som att det ska vara 60 mm (kapitel 3.3. i säkert vatten). Han påstår att det endast gäller emot innervägg och inte yttervägg. Ser inget om det hos Säkert Vatten (och det låter helt ologiskt), men innan jag börjar bråka med honom vill jag ha det bekräftat av er experter. Så - vad säger ni? 60mm avstånd till vägg: gäller det även yttervägg?

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
J jeric.cire skrev:
Hej! Min hantverkare har gjutit källarvägg och har gjort rörgenomföring i golv precis dikt an en vägg. Jag påtalade att jag förstått det som att det ska vara 60 mm (kapitel 3.3. i säkert vatten). Han påstår att det endast gäller emot innervägg och inte yttervägg. Ser inget om det hos Säkert Vatten (och det låter helt ologiskt), men innan jag börjar bråka med honom vill jag ha det bekräftat av er experter. Så - vad säger ni? 60mm avstånd till vägg: gäller det även yttervägg?

[länk]
Gäller ifrån alla väggar det är för att man ska kunna få tätskiktet tätt, med väggvinkeln och manschetter..

Vad är det för utrymme? Bild hjälper så man kan se😊
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Gäller ifrån alla väggar det är för att man ska kunna få tätskiktet tätt, med väggvinkeln och manschetter..

Vad är det för utrymme? Bild hjälper så man kan se😊
Kan fixa imorgon. Det är tvättstuga i källaren! Ska fixas tätskikt och klinkers på golvet.
 
R
J jeric.cire skrev:
Kan fixa imorgon. Det är tvättstuga i källaren! Ska fixas tätskikt och klinkers på golvet.
Om den sitter kloss an väggen så får man gjuta in den i en klack så att tätskiktet kan göras helt…
Men det blir en avvikelse ifrån det du har beställt…
 
Tvättstuga i källare . Ska du verkligen ha tätskikt på golvet? Jag använde bara manchhetten runt golvbrunnen. Känns som golvet vill andas fritt.
Utan tätskikt så kvittar avstånd mot vägg.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Reglerna gäller oavsett väggtyp som du redan fått berättat för dig men det är ju utråkigt när det som jag tolkar det är nydragna rör.

I annat fall kvittar det i en källare för jag hade också hoppat över fuktskyddet här eller kört med diffusionsöppet fuktskydd och bara fuktskyddat golv/väggvinkeln mot eventuella innerväggar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det oisolerat golv så kan man skippa, är det isolerat så bör man väl ha tätskikt?
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det oisolerat golv så kan man skippa, är det isolerat så bör man väl ha tätskikt?
Helt korrekt.... bra förtydligande 👍
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
1. Helt nygjutet golv med isolering och golvvärme i källare.

2. Förstått det som att jag ska ha tätskikt utifrån försäkring? (Dem sa att om det blir fuktskada kommer inte försäkringsbolag betala för avfuktare som ska suga ur fukt ur plattan, vilket kan bli dyrt). Men rätta mig gärna om jag fått fel info!

Alltså tätskikt och klinker på golv (+ 10cm uppvik mot vägg). Jag pratar inte om tätskikt och kakel på vägg!

3. Här är bild på rörgenomföring i golvet (finns 2st för som ligger nära vägg). Dålig bild då en möbel står framför, men se blå cirkel

PS: strunta i fukten runt brunnen, jag spillde ut flytande tvättmedel när jag skulle fotografera 😂
 
  • Skadad, smutsig yta med blå linjer, troligen ett underhålls- eller reparationsområde med rör och betong.
BirgitS
Det går inte att få till ett bra och säkert tätskikt mellan ett rör och en vägg om avståndet är mindre än 6 cm. Fråga hantverkaren hur han har tänkt att lösa det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
1. Helt nygjutet golv med isolering och golvvärme i källare.

2. Förstått det som att jag ska ha tätskikt utifrån försäkring? (Dem sa att om det blir fuktskada kommer inte försäkringsbolag betala för avfuktare som ska suga ur fukt ur plattan, vilket kan bli dyrt). Men rätta mig gärna om jag fått fel info!

Alltså tätskikt och klinker på golv (+ 10cm uppvik mot vägg). Jag pratar inte om tätskikt och kakel på vägg!

3. Här är bild på rörgenomföring i golvet (finns 2st för som ligger nära vägg). Dålig bild då en möbel står framför, men se blå cirkel

PS: strunta i fukten runt brunnen, jag spillde ut flytande tvättmedel när jag skulle fotografera 😂
Inte helt bra, men finns inget om att riva upp ett golv och ändra något. Du får göra som andra gjort, bygga en liten form och gjuta en klack ca 10 cm hög och sätta en duk eller annat som ska runt, finns tätslikt som målas på, bara kladda på rikligt. det med som dom säger. Du måste göra som Säker vatten, går inte i äldre hus utan bara som någon har kommit på för nya hus.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Här hade det ju gått att göra det efter boken
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad är det för genomföring?
Avlopp eller tappvatten eller nåt annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.