Tjenare!

Har en firma som håller på att dränera huset och de har rivit den gamla bettongtrappan.

Mot huset är det en plast, innanför det någon vindskiva sen kantbjälke under dörren och en liten vägg under fönstret. Se bilder. Har inte velat pilla bort något innan de är klara så jag kommer åt ordentligt.

På det stora hela verkar det ha klarat sig bra med tanke på att det varit såhär i 50 år. Ett ställe ser jag att det har trängt in fukt genom plasten och in i vindskivan. Tänker att det är bäst att riva bort det befintliga och ersätta med nytt.

Tanken är att jag ska bygga en trappa här vid första bästa tillfälle men jag är inte helt säker på hur jag skyddar strukturen mot fukt. Räcker det att riva bort det gamla sätta vindpapp, gles och målad panel med plåt? Typ som bild 3?

Min första tanke var att bygga trappans avsats stående på grundmuren och förankra i strukturen men det ju inte ihop med droppplåten. Försöker klura ut ett bra sätt att fästa trappan i huset men allt jag kan komma på resulterar i att droppplåten droppar på reglarna eller bärlinan.

Det alternativet jag kan komma på som är bäst är sista bilden. Där jag istället för panel fäster bärlinan och har ett avstånd mellan trappans bjälkar och bärlinan så vattnet har någonstans att ta vägen. Kan jag använda balkskor så?

Kanske är bäst att bygga trappen på plintar? Är lite orolig för att den upplevs som ranglig då.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Har nog tagit mig lite vatten över huvudet. Planerat trappen rätt noga men det här momentet har jag förbisett.
 
  • Grund av hus med grävd skyttegrav, gråblå fundament, sprickor, fönster, grus, konstruktionsarbete eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en hand som lyfter på en bräda, troligtvis för att avslöja underliggande struktur, möjlig röta eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på rutigt papper av en väggstruktur med etiketter: "mur", "målad panel", och "droppkant".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spiralbundet rutat papper med handritad skiss av konstruktion, träbjälkar och anmärkningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska trappan byggas av trä?
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.