Hej 🙌,

ny pÄ forumet (inlÀggsmÀssigt iallafall)! Jag söker lite rÄd/tips frÄn nÄgon som har haft tidigare erfarenhet. Jag och sambon har bestÀmt oss för att ta över förÀldrarnas sommarstuga och bo dÀr permanent. I och med stugan Àr i rÀtt dÄligt skick sÄ vill vi riva den ned och bygga ett nytt, lite större hus. Jag ska lÀgga till att huset ligger nÀra vattnet (<100 m) och att det finns ocksÄ en betydligt nyare attefallshus pÄ tomten, som ska vara kvar. Huset ligger utanför detaljplan
Jag har gÄtt all-in och försökt skaffa en uppfattning pÄ alla moment nÀr det gÀller att söka tillstÄnd och kommit fram att vi borde göra sÄ:
1- söka strandskyddsdispens för en nybyggnation och ange som skÀl för dispens att det finns redan idag tvÄ byggnader dÄ har platsen redan tagits i ansprÄk, dessutom om attefallshus ligger kvar borde hemfridszonen inte pÄverkas
2- nÀr dispensen Àr beviljad, bestÀlla om nybggnadskarta som kan anvÀndas för underlag till bygglov
2- söka bygglov och anmÀlan om rivning i samma Àrende och förhoppningsvis fÄ det godkÀnt, eftersom huset inte blir sÀrskilt mycket större Àn det befintliga byggnaden

LÄter det alldeles för optimistisk eller borde det kunna gÄ? Har jag missat nÄgot viktigt som jag bör tÀnka pÄ?
 
Jag skulle börja med att kolla pÄ pappren för attefallshuset. Om det har alla tillstÄnd det behöver finns det sÀkert en tomtplatsbestÀmning gjord i samband med dess strandskyddsdispens. Finns ingen sÄdan dispens skulle jag övervÀga att slÀppa det hela.

I övrigt gÀller det att acceptera att ens egen syn pÄ liten skillnad ofta inte delas av lÀnsstyrelsen. Inte bara storlek spelar roll, utan Àven sÄdant som mÀngd/storlek pÄ fönster.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Jag ska kolla om det finns pappret, nu var det ganska lÀnge sedan attefallshuset byggdes. Om jag kÀnner svÀrförÀldrarna sÄ borde de ha gjort allt ordentligt, men vem vet. Stugan ligger i alla fall dÀr mÄnga andra har byggt om/nytt smÄhus för att bo dÀr permanent lÀngst stranden, sÄ jag hoppas att vi inte fÄr en sÄn otur och bli nekad av oförklarliga anledningar
 
Jag skulle under punkt 1 Àven lÀgga till att det rör sig om en ersÀttningsbyggnad, sÄ det tydligt framgÄr att befintlig byggnad ska rivas och en ny uppföras. Det Àr bra om det Àr tydligt att antalet byggnader pÄ fastigheten inte ökar.

Hur lÄngt Àr det till vattnet?
 
  • Gilla
gi_vi och 1 till
  • Laddar…
ja det Àr tanken; vara extra tydligt att det inte blir nÄgon extra byggnad eller nÄgot annat sÀrskilt större skillnad frÄn nuvarande lÀge (sÄklart det Àr alltid relativt). Stugan ligger ungefÀr 30 m frÄn vattnet, och sÄ Àr fallet för alla andra stugor/hus i omrÄdet
 
Ring och prata med handlÀggare pÄ kommunen. Var inte rÀdd för dem.
I mitt fall var de vÀldigt hjÀlpsamma och gav sÄvÀl riktlinjer som tips.
Det Àr ju lika bra att tidigt fÄ veta vad som Àr möjligt resp. omöjligt.

Är ganska sĂ€ker pĂ„ att du mĂ„ste hĂ„lla dig inom tomtplatsavgrĂ€nsningen och en sĂ„dan lĂ€r redan finnas dĂ„ det ju redan byggts pĂ„ tomten.
 
  • Gilla
gi_vi
  • Laddar…
D
NÀr vi byggde ut vÄrt hus sÄ sökte vi bygglov och i samma ansökan ritade vi bara ett kryss över en annan byggnad/uteplats med tak pÄ tomten och skrev "Uteplats rivs". Uteplatsen var delvis i vÀgen. SÄ kunde man göra hos oss 2012 i varje fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
NÀr vi byggde ut vÄrt hus sÄ sökte vi bygglov och i samma ansökan ritade vi bara ett kryss över en annan byggnad/uteplats med tak pÄ tomten och skrev "Uteplats rivs". Uteplatsen var delvis i vÀgen. SÄ kunde man göra hos oss 2012 i varje fall.
SÄ du menar att man ska inte söka ett separat tillstÄnd för att riva ned befintliga huset?
 
D
gi_vi gi_vi skrev:
SÄ du menar att man ska inte söka ett separat tillstÄnd för att riva ned befintliga huset?
Jag vet inte. Jag gjorde sÄ men det var bara en mindre byggnad pÄ 3x6 m.

Men jag skulle förmoda att i ett bygglov pÄ en plats som redan helt eller delvis har befintlig byggnad pÄ sig sÄ förutsÀtter man att den gamla mÄste bort.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.