Hej,

Jag har planerat att (äntligen) montera kaminen och skortsten i bastun till helgen. Det är en Harvia Legend 240 Greenflame med Harvia Skorstenspaket WHP 1500M.

Dock undrar jag om någon vet (eller helst har erfarenhet av) om det funkar att montera skorstenen i minusgrader då jag ser att det ska bli runt minus 5-7 grader där bastun står? Jag tänker då främst inte på om jag behöver långkalsonger eller inte :) utan om den tätningsmassa som följer med(?) till skorstenskragen kan appliceras vid denna temperatur?

Vet någon om det finns någon annan tätningsmassa som klarar appliceringstemperaturer ner till minus 10?

Skulle så gärna vilja få ta ett första bastubad under Sportlovet så vill verkligen fixa till detta :)

Tack på förhand!

//Filip
 
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Jag har planerat att (äntligen) montera kaminen och skortsten i bastun till helgen. Det är en Harvia Legend 240 Greenflame med Harvia Skorstenspaket WHP 1500M.

Dock undrar jag om någon vet (eller helst har erfarenhet av) om det funkar att montera skorstenen i minusgrader då jag ser att det ska bli runt minus 5-7 grader där bastun står? Jag tänker då främst inte på om jag behöver långkalsonger eller inte :) utan om den tätningsmassa som följer med(?) till skorstenskragen kan appliceras vid denna temperatur?

Vet någon om det finns någon annan tätningsmassa som klarar appliceringstemperaturer ner till minus 10?

Skulle så gärna vilja få ta ett första bastubad under Sportlovet så vill verkligen fixa till detta :)

Tack på förhand!

//Filip
Jag (med assistans av min granne) använde värmepistol när vårt bastuaggregat och skorsten monterades i liknande temperatur förra vintern med lyckat resultat.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Tack, det låter ju lovande :) Är det vanlig silikon eller något specialämne som används vid tätning mellan krage och takpapp?

Har du några andra tips eller erfarenheter att dela med dig av? :)

Tack!
 
F Filip.jansson75 skrev:
Tack, det låter ju lovande :) Är det vanlig silikon eller något specialämne som används vid tätning mellan krage och takpapp?

Har du några andra tips eller erfarenheter att dela med dig av? :)

Tack!
Min sitter på plåttak så den formades med värmepistol för att passa in efter takets utformning och skruvades sedan med farmarskruv. Kompletterade sedan med silikon till våren men det höll tätt redan dessförinnan. Satte ett snörasskydd diagonalt ovanför skorstenen.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.