Hej,
Bygget går framåt och jag behöver nu ta beslut kring ventilation i bastun🙂 Jag har dock ett par funderingar?

1) Är det bäst att ta in luften till kaminen genom ett hål i trägolvet eller sätter man en ventil i väggen nära kaminen? Skulle nog helst använda väggen men vilken typ av genomföring gör man isf?

2) Vilken typ av ventil används till frånluften? Har såklart sett rektangulära bastuventiler med ett skjutlock men sätter man isf bara den över ett runt ventilationsrör genom väggen?

Tack på förhand!

//Filip
 
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,
Bygget går framåt och jag behöver nu ta beslut kring ventilation i bastun🙂 Jag har dock ett par funderingar?

1) Är det bäst att ta in luften till kaminen genom ett hål i trägolvet eller sätter man en ventil i väggen nära kaminen? Skulle nog helst använda väggen men vilken typ av genomföring gör man isf?

2) Vilken typ av ventil används till frånluften? Har såklart sett rektangulära bastuventiler med ett skjutlock men sätter man isf bara den över ett runt ventilationsrör genom väggen?

Tack på förhand!

//Filip
1. Jag har ventil i väggen bredvid kaminen. Ett spirorör och ett ventilgaller i aluminium. I och med aggregatet syns knappt ventilgallret.

2. Högst upp på vägen diagonalt från tilluften och aggregatet har jag en rektangulär bastuventil med skjutlock och där bakom ett spirorör.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
1. Jag har ventil i väggen bredvid kaminen. Ett spirorör och ett ventilgaller i aluminium. I och med aggregatet syns knappt ventilgallret.

2. Högst upp på vägen diagonalt från tilluften och aggregatet har jag en rektangulär bastuventil med skjutlock och där bakom ett spirorör.
Tack, supertydligt och rättframt👍
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,
Bygget går framåt och jag behöver nu ta beslut kring ventilation i bastun🙂 Jag har dock ett par funderingar?

1) Är det bäst att ta in luften till kaminen genom ett hål i trägolvet eller sätter man en ventil i väggen nära kaminen? Skulle nog helst använda väggen men vilken typ av genomföring gör man isf?

2) Vilken typ av ventil används till frånluften? Har såklart sett rektangulära bastuventiler med ett skjutlock men sätter man isf bara den över ett runt ventilationsrör genom väggen?

Tack på förhand!

//Filip
Kaklat hålet då det smälter in klockrent då.

Robster
 
  • Vit köksinredning med saknad bottenplatta som avslöjar mörkt hålrum. Gråa kakelplattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild, mörkt rum, metallisk yta, kakelgolv, del av trätrappa, suddiga konturer, möjligt oavsiktligt foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Åh, verkligen snyggt👌
Tack. Mkt nöjd själv med.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.