K Kvarna vid sjön skrev:
Dålig falsupptagare.
vad betyder det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JSten skrev:
Tycker du de linjerar över taket. Kanske är perspektivet som lurar mig, men jag tycker verkligen att det finns flera ställen där plåtar intill varandra har bucklor som är förskjutna i höjdled. Nu vet vi ju inte vilket cc läkten sitter med, men känns som att avståndet är för kort för att vara läkten. Kolla t.ex. de jag har ringat in:
[bild]
Som jag skrev tidigare, min gissning är att det är en defekt från fabrik då flera plåtar har bucklor på snarlika ställen, men i mina ögon inte verkar ligga i linje med läkten (såvida det inte är väldigt tätt mellan läkten).
Ganska tätt mellan läkten.
 
Jag har lagt Ruukki får snart tio år sedan på läkt. Det ser ut så och jag anser inte det vara något fel. Även om man lägger ett äkta falsat tak kan man få dessa "bucklor" pga av värme och kyla. Om man vill ha ett slätstruket tak ska man nog titta på något annat tak. Plåt lever med värmen, och frågan är vad är det för problem om det ser ut så där? Har man inte gjort en riktig ordentlig förundersökning före man bestämde sig för vilket tak man ville ha? Nä detta får du leva med om inte lägg tegel!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
orom orom skrev:
Jag har lagt Ruukki får snart tio år sedan på läkt. Det ser ut så och jag anser inte det vara något fel. Även om man lägger ett äkta falsat tak kan man få dessa "bucklor" pga av värme och kyla. Om man vill ha ett slätstruket tak ska man nog titta på något annat tak. Plåt lever med värmen, och frågan är vad är det för problem om det ser ut så där? Har man inte gjort en riktig ordentlig förundersökning före man bestämde sig för vilket tak man ville ha? Nä detta får du leva med om inte lägg tegel!!
Jag tror att du har rätt.❤️
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
vad betyder det?
Det finns olika maskiner som tar upp falser och en del är skit.
 
  • Skärmbild som visar olika typer av fasadplåts falsmaskiner från en Google-sökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kvarna vid sjön skrev:
Det finns olika maskiner som tar upp falser och en del är skit.
Menar du alltså att det är ett tillverkningsfel på plåten?
 
K Kurtivan skrev:
Menar du alltså att det är ett tillverkningsfel på plåten?
Nej.
 
K Kvarna vid sjön skrev:
Nej.
Förstår inte alls. När skulle det ha använts en sån grej på ett klickplåttak?
 
Så här blev det.
 
  • Rött hus med svart tak, snösmältning, staket framför, naket träd, "Efter" text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Patricia Nordforss skrev:
Så här blev det.
Ser snyggt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.