Hej,

Vi håller på att börja bygga hus och har kommit till steget precis innan att skicka iväg bygglovet (ska bara bestämma hur fasade nska se ut).

Vi sitter samtidigt och tänker vilken typ av golv vi ska ha i huset.
Vi sitter jsut nu och funderar på att köra betonggolv i hallen, kök och matsal som sedan övergår i något trägolv när man kommer in i vardagsrum och sovrummen. (Visar bild nedan)
Vad tror ni om den lösning, vad hade ni gjort annorlunda?

Arkitektonisk ritning av en flervånings byggnad: planlösning med dimensioner och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad kommer trägolvet att utsättas för när det gäller småbarn och husdjur?
Hur snart kan ni tänka er att slipa eller byta ut trägolvet?

Betong är hårt att gå på och saker som tappas på det går lätt sönder. Med trägolv är det tvärtom och det är golvet som skadas, men det är skönt att gå på.

Har ni funderat på att minska ner betongen till bara delen närmast ytterdörren samt golvytan nedanför och till höger om köksön?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad kommer trägolvet att utsättas för när det gäller småbarn och husdjur?
Hur snart kan ni tänka er att slipa eller byta ut trägolvet?

Betong är hårt att gå på och saker som tappas på det går lätt sönder. Med trägolv är det tvärtom och det är golvet som skadas, men det är skönt att gå på.

Har ni funderat på att minska ner betongen till bara delen närmast ytterdörren samt golvytan nedanför och till höger om köksön?
Hej bra tankar.

Vi kommer ha 1 barn + hund i huset.
(samt att flera av våra syskon också har barn + hund)

Valet av Betong i hela första "benet" var att vi tänkte att det är det ommrådet som kommer behövs mest städning. Lätt att städa samt väldigt tåligt.

Gällande hur snabbt vi vill fixa med trägolvet har vi nog inte funderat på. Utan där tänkte vi mest att trädelen skulle ge en lite tystate och mjukare del av huset och där vi förhoppningsvis inte städa upp lika mycket. Utan det är mest i hall + kök som större spill kommer att ske.

Gällande att dra det från hall och sen till köksö och köksdelen har vi inte tänkt på. Tänker du då att man drar trä redlan direkt efter köksön och vidare in i "matsal" + resten av huset?
 
BirgitS
Anonor Anonor skrev:
Vi kommer ha 1 barn + hund i huset.
(samt att flera av våra syskon också har barn + hund)
Trägolv slits rätt mycket av mindre barn och hundar. Det blir repor efter hundklor och skador efter tappade leksaker. Många i den situationen verkar välja laminat- eller vinylgolv i stället eftersom de är betydligt tåligare.

Jag tänkte så här där jag har markerat områdena med betong, men det finns ju andra alternativ också.
Arkitektonisk ritning av en byggnad, möjliga mått, rum och möbleringar angivna, övergripande planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Jag har varken barn eller hund och mitt ganska mjuka golv är helt förstört redan. Totalt omöjligt och hopplöst med mjuka golv, varenda sak du tappar orsakar märken, går du in med skorna en gång med ett gruskorn är det kört osv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.