Hej!
Har ett garagetak som är ca 3,2m x 10m. Det är så gott som platt (lutar typ 15cm på 3,2m). Det ligger 2 eller 3 lager med ytpapp, senaste lagret är ca 5år gammalt. Jag har planer på att lägga panelerna på stående tryckta reglar på 70x45 (dessa kommer såklart monteras i takets lutning så att inget vatten samlas). Panelerna hamnar alltså 70mm ovanför taket. Ingen lutning på panelerna alltså utan de följer takets lutning. Har en del frågeställningar som jag skulle vilja ha hjälp med.

1. Tips på en bra panel som är prisvärd och har bra garantier.
2. Jag har kikat på fästen för papp-tak men ändå fastnat för enkelheten med träreglar, fördelar nackdelar? Tänker mig att en regel fördelar tyngden bättre över taket och även gör att taket "förstärks" då de kommer att gå över hela takets bredd på ca 3m. Tänker jag galet?
3. Går det att montera alla paneler och sedan göra elinstallationen eller måste elektrikern vara med och klicka i varje panel när de sätts på plats för att det ska vara godkänt och lagligt?


OBS!
Jag kommer självklart att anlita en elektriker för själva elinstallationen. Det jag själv ska göra är att få panelerna på plats.
 
Eftersom panelerna ska anslutas till varandra och dessa anslutningar sitter på undersidan behöver du behöriga redan under det arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.