H HenrikHuslöse skrev:
Japp, växer bra. Sortangivelserna på förpackningen är inte kopplade till trädet inuti. Mitt "Idared" kom ut som ett Gloster 😅
Mina föräldrar planterade ett sådant billigt Ingridmarie. Det är någon typ av rad vinterfrukt, men inte Ingridmarie. Jag har ett billigt Ingridmarie som ännu inte burit frukt. Det återstår att se vad det är. Jag har yrrerligare billigt ett av okänd sort, med frukt. Men det är inga roliga äpplen alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Mina föräldrar planterade ett sådant billigt Ingridmarie. Det är någon typ av rad vinterfrukt, men inte Ingridmarie. Jag har ett billigt Ingridmarie som ännu inte burit frukt. Det återstår att se vad det är. Jag har yrrerligare billigt ett av okänd sort, med frukt. Men det är inga roliga äpplen alls.
Bra tillfälle att lära sig ympa :)
 
Ja, jag har en del egenympst också. Både på köpta A2 stammar och på vilda stammar. Men de flesta är än så länge så små att de inte ger frukt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mina föräldrar planterade ett sådant billigt Ingridmarie. Det är någon typ av rad vinterfrukt, men inte Ingridmarie. Jag har ett billigt Ingridmarie som ännu inte burit frukt. Det återstår att se vad det är. Jag har yrrerligare billigt ett av okänd sort, med frukt. Men det är inga roliga äpplen alls.
Någon påstod att 30% av fruktträden som säljs i butiker i Europa är felmärkta. Så illa har jag inte märkt att det är, men visst blir det överraskningar. Trädet som skulle ge gröna päron på senhösten var i september fullt med röda päron. Ibland anar man oråd redan vid leverans när etiketten är borttagen och ersatt av en handskriven etikett med sorten man beställt 🥳
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
På lågprisvaruhusen kan det nog vara så illa.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Någon påstod att 30% av fruktträden som säljs i butiker i Europa är felmärkta. Så illa har jag inte märkt att det är, men visst blir det överraskningar. Trädet som skulle ge gröna päron på senhösten var i september fullt med röda päron. Ibland anar man oråd redan vid leverans när etiketten är borttagen och ersatt av en handskriven etikett med sorten man beställt 🥳
Måste inte vara felmärkt, jag beskar ett äppelträd med motorsåg, innan var det oätliga gröna äpplen och efteråt var goda röda äpplen. En vinranka jag satte för flera år sedan började med ljusgröna druvor och för varje år blir de lite mörkare, nu är de ljuslila. Så färgen på frukt kan ändra sig över tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.