Ville skriva in vite vid försening men fick råd av bekant att inte göra detta. Nu ha bygget försenats med 7 veckor och jag vet inte om jag kan kräva ut vite.
 
Skicka kravet till din bekanta som avråde dig för det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Nej, det tror jag tyvärr inte du kan. Det du kan göra är att avbryta arbetet om det tar orimligt lång tid, och sedan slutföra med annan entreprenör. Det enda påtryckningsmedlet du har nu är typ att inte betala.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vite är svårt att få ut men om förseningen orsakat dig kostnader så finns det möjligheter.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vite är svårt att få ut men om förseningen orsakat dig kostnader så finns det möjligheter.
Tack för svar, vet du vart jag kan hitta underlag för detta?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, det tror jag tyvärr inte du kan. Det du kan göra är att avbryta arbetet om det tar orimligt lång tid, och sedan slutföra med annan entreprenör. Det enda påtryckningsmedlet du har nu är typ att inte betala.
Tack för svar. Arbetet är nu slutfört och det är en summa kvar att betala. Tänker du att jag kan insistera på att inte betala den sista fakturan?
 
H
N Nelankas skrev:
Tack för svar, vet du vart jag kan hitta underlag för detta?
Gå in på Hallo konsuments hemsida Så kan du läsa där. Om det har orsakat dig merkostnader. Eftersom det inte har skrivit in i kontraktet att vite x kronor t.ex per påbörjad vecka skall utgå vid försening så kan du inte få ut vite enbart pga försening.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
N Nelankas skrev:
Tack för svar, vet du vart jag kan hitta underlag för detta?
Nja, jag är inte expert på detta men om det finns ett slutdatum i kontraktet så begår ju entreprenören kontraktsbrott om denna inte färdigställer i tid. Då finns ju möjligheten att stämma entreprenören på kostnader/utgifter du fått som orsak av detta.
 
Ja som sagt, du har rätt till ersättning för verifierade kostnader som beror på förseningen. Men det måste finnas ett tydligt slutdatum avtalet. Alternativt att det är en helt orimlig försening, typ 2 år för att bygga en friggebod.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
R
N Nelankas skrev:
Ville skriva in vite vid försening men fick råd av bekant att inte göra detta. Nu ha bygget försenats med 7 veckor och jag vet inte om jag kan kräva ut vite.
Vad har förseningarna berott på?
 
R Rejäl skrev:
Vad har förseningarna berott på?
Det enda jag har fått till mig är att det är på grund av att de hade ett annat projekt igång samtidigt. Baserat på tidigare svar antar jag då att detta andra projekt möjligtvis specificerat vitet.
det är i alla fall inte material försening.
 
Du kan ju alltid fråga dem hur mycket de tycker det är rimligt att dra av för förseningen. Säger de tex 1000kr veckan dvs 7000kr så säger du bara att då vet du att de skulle tyckt det var rimligt med det dubbla 14.000kr och säg att om det går med på det så betalar du allt när det är besiktigat och klart utan att bråka mer om förseningen.
Du har ju inget att förlora på att fråga men nöj dig inte med första budet.
 
  • Gilla
NeSAM och 1 till
  • Laddar…
R
N Nelankas skrev:
Det enda jag har fått till mig är att det är på grund av att de hade ett annat projekt igång samtidigt. Baserat på tidigare svar antar jag då att detta andra projekt möjligtvis specificerat vitet.
det är i alla fall inte material försening.
Hade ni en tidsplan sant ett slutdatum med i avtalet?
Samt har avtalet följts eller har större ändringar och tilläg beställts?
 
Ja vi hade
R Rejäl skrev:
Hade ni en tidsplan sant ett slutdatum med i avtalet?
Samt har avtalet följts eller har större ändringar och tilläg beställts?
Ja vi hade en tidsplan men inte slutdatum.
Avtalet har följts, inga större ändringar eller tillägg
 
R
N Nelankas skrev:
Ja vi hade

Ja vi hade en tidsplan men inte slutdatum.
Avtalet har följts, inga större ändringar eller tillägg
Ok det kan bli knepigt att få någon ersättning ifall inte byggaren vill dra av lite självmant, har du frågat om avdrag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.