Hejsan!

Jag har hittat drömhuset. Det kostar ca 2 miljoner kr och jag behöver låna 1 miljon kronor.
Min månadsinkomst är ca 22 000 kr + en del ob.
Tror ni att jag får ett boendelån beviljat? Hade ni vågat satsa om ni varit i min situation?
Jag har inga barn.
 
Det är inte omöjligt att uttala sig om det skulle gå eller inte men det bästa svaret får du nog av en bankman/bankkvinna.

Du skriver inget om andra krediter, var i landet du bor osv men du kan fundera lite själv en treårig ränta på Handelsbanken (från hemsidan) är 5,29%. Det ger en räntekostnad på 4408 kr/månad, till det får du också lägga en amortering. Klarar din ekonomi med det samtidigt som du har utrymme för en buffert så kommer nog 'snacket' med banken gå bra.
 
Tina.m skrev:
Hejsan!

Jag har hittat drömhuset. Det kostar ca 2 miljoner kr och jag behöver låna 1 miljon kronor.
Min månadsinkomst är ca 22 000 kr + en del ob.
Tror ni att jag får ett boendelån beviljat? Hade ni vågat satsa om ni varit i min situation?
Jag har inga barn.
1 miljon blir ju som ovanstående sa ca 5000 kr i månaden.
Så har du idag 22 000 efter skatt så har du ju en god marginal

Är det 22 kkr före,så har du ju ca 15 kkr efter, och om du inte har bil eller några andra krediter så är det fortfarande en bra ekonomi så det borde gå att diskutera med banken...

Dom brukar räkna +2 % på räntan schablonmässigt, och 5000 kr per vuxen skall man sen ha kvar efter fasta kostnader (inkl räntor +amort).

/K
 
Jag vet att bankerna är mycket mer restriktiva när det gäller lån till singlar än till "par" som skall låna, eftersom om man är 2 så är det enklare att klara av om någon blir av med sin inkomst... Men det skiljer sig säkert mellan bankerna och säkert mellan vem som man råkar träffa på banken. Dessutom om du lånar 1 miljon och huset är värt 2 miljoner så banken mer villig att låna dessa pengar till dig än om du hade dubbla din inkomst och lånat 2 miljoner, eftersom det nu finns en buffert i huset, så risken att banken skall förlora några pengar är inte så stor....

Om du bor i hyreslägenhet idag så har du säkert en hyra på runt 4-5.000 och utifrån det så kan du nog lägga 2-3.000 i månaden på övriga kostnader för huset, så om du har mer än 3.000 över idag, så bör du klara det. Tänk dock på att det är bra att ha en buffert för händelser som inträffar som inte är planerade....

- M
 
Hade ni själva vågat ta er på ett sådant lån?
Förmodligen så kommer min respektive ochså att flytta in i huset efter ett tag och då hjälpa till med kostnader.
Jag kommer ha gång och cykelavstånd till jobbet så att bensinräkningarna kommer hållas nere.
Jag har 22 tkr före skatt.
 
Räkna på det själv, det är det bästa tror jag. Hammra in uppgifterna i en kalkyl och se själv. Nedanstående länk går till Handelsbankens kalkyl. Ser den bra ut kommer du säkert inte få några problem när du går till banken och ansöker om lånelöfte.

http://www2.capitex.se/bin/klient/bow/sbow.exe?I=SHB&berakobjekt=1
 
Själv tycker jag att det inte alls låter faligt, jag skulle köra på!
 
om jag köpt huset innan min respektive flyttar in, så har väl inte han rätt till halva huset eller möblerna ifall vi skulle seperera?
vad anser ni är skäligt att han skulle betala om han flyttar in?
 
Glömde fråga hur många % som banken lägger till, för att se om man klarar en höjning?
Skall jag välja att amortera och isåfall på hur många år?
Hur mkt vill bankerna vanligtvis att man har kvar på kontot då boendet är betalt?
 
Om du köper huset så är huset ditt. Om du och din respektive gifter er i framtiden så rekommenderar jag ett äktenskapsförord och dessförinnan ett samboavtal.

När banken räknar så lägger de på 2% på dagens ränta för att se att du klarar av räntehöjningar.
 
Har du ett 1mille kontant i huset så behöver du ju inte amortera, du har ju redan en god marginal om huspriserna sjunker....eller om du behöver låna upp för renovering.

Gå igenom vad som måste bytas/renoveras närmaste åren....så du har råd låna upp eller hinner spara.
Vill du inte låna mer(>1mille) i framtiden så bör du ju amortera eller spara så du får råd med renoveringsbehovet.
 
Det är sällan man som ensamstående har en god ekonomi, eftersom i stort sett allt man behöver skall betalas av EN inkomst.

Räkna med att räntan kostar 5000kr/månad, driften 3000kr/månad (värme, V/A, försäkringar, sophämtning, fastighetsskatt) och så behöver du säkert i det långa loppet renovera och underhålla för 3000kr/månad. Det är 11.000kr/månad och då är det inte så mycket kvar till att leva på sedan. Risken är att du får "jobba jämt" för att ha råd att bo där, och vad skall man då med ett hus till?

Ta ett snack med din respektive om det inte är dags att slå era bohag ihop redan nu. En miljon i skulder för två personer går väl an, men ensam är det en rysare.
 
Om du betalar 60 000kr/år (6% i snitt) i ränta så får du ju en skattereduktion på 18000kr/år, det räcker ju till en del renovering/underhåll.
Större renoveringar går ju låna på huset efter x antal år...då har ju lönera stigit.

Fast håller med swerot blir ju inget lyxliv...fast en lgh kostar ju det med, och jag bor då hellre i hus och prioroterarar ner andra saker som man kunde haft råd med.
 
Så du tycker att det vore helt vansinnigt i min situation att ha huslån på ca 1 miljon= (om jag får det bviljat vill säga). Vad innebär god ekonomi för dig? Med tanke på alla som bygger hus idag med vanliga löner så tror jag inte att det är många av dem som har god ekonomi trots att de är två.
renovera/underhålla för 3000kr/mån tycker jag verkar vara en överdrift. Huset är byggt år 2000 och det borde dröja ett antal år innan man behöver lägga några större summor på det. Och då har man ju en buffert som man tar av i första hand.
Anledningen till varför jag vill äga huset själv är för tryggheten, det är väldigt skönt att känna att detta är mitt hus. Skulle relationen gå åt skogen så slipper man vara den som måste packa och ge sig av (vilket jag hittills fått vara i mina tidigare relationer.)

QUOTE=Swetrot;562206]Det är sällan man som ensamstående har en god ekonomi, eftersom i stort sett allt man behöver skall betalas av EN inkomst.

Räkna med att räntan kostar 5000kr/månad, driften 3000kr/månad (värme, V/A, försäkringar, sophämtning, fastighetsskatt) och så behöver du säkert i det långa loppet renovera och underhålla för 3000kr/månad. Det är 11.000kr/månad och då är det inte så mycket kvar till att leva på sedan. Risken är att du får "jobba jämt" för att ha råd att bo där, och vad skall man då med ett hus till?

Ta ett snack med din respektive om det inte är dags att slå era bohag ihop redan nu. En miljon i skulder för två personer går väl an, men ensam är det en rysare.[/QUOTE]
 
Att huset är så pass nytt är ju en stor fördel! (låg uppvärmning antar jag...speciellt då du bor i Skåne).

Är ju så många faktorer som avgör....vissa personer lever bra på 5000kr/mån (exkl. boende) medans vissa inte klarar hålla bra ekonomi oavsett inkomst...

Så är bara du som kan avgöra vilken typ du är...sen sitter du ju inte i sjön direkt med så mycket kontant, blir det så att du efter 5år inte har nån att dela hyran med så går det ju flytta om man vill prioritera annat än hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.