D
Dosdimmer av fabr moes löser ut jfb. Några teorier? Fabrikationsfel på dimmern?
 
Mer om omständigheterna. Har den fungerat?
Nyinstallerad?
Vilken typ av lampa?
Vad händer om du kopplar bort lampan.

En dosdimmer som sådan kan inte utlösa en jfb, om den inte är grovt felkopplad.
 
D
H hempularen skrev:
Mer om omständigheterna. Har den fungerat?
Nyinstallerad?
Vilken typ av lampa?
Vad händer om du kopplar bort lampan.

En dosdimmer som sådan kan inte utlösa en jfb, om den inte är grovt felkopplad.
Skrev frågan för att försöka hjälpa en kompis som dimmern inte fungerade för. Dimmern är ny, bostaden/elinstallationen är skapligt nybyggd. Jfb löser oavsett ljuskälla inkopplad eller ej.
Min (dåligt underbyggda) teori baserades på om det kan uppstå läckström i elektroniken internt i själva dimmern? Eller om dimmern ska åka tillbaka/reklameras?
 
D delvis helt rätt skrev:
Skrev frågan för att försöka hjälpa en kompis som dimmern inte fungerade för. Dimmern är ny, bostaden/elinstallationen är skapligt nybyggd. Jfb löser oavsett ljuskälla inkopplad eller ej.
Min (dåligt underbyggda) teori baserades på om det kan uppstå läckström i elektroniken internt i själva dimmern? Eller om dimmern ska åka tillbaka/reklameras?
Och vart får dimmern jordkontakt? Den ska ju inte anslutas till jord och dosan som den sitter monterad i är väl av icke ledande plast. Dimmern ansluts till fas, ev. nolla och tändtråd och då kan inte ett jordfel uppstå i dimmern.
Ps
Är dimmern monterad med klor kan klorna ev skadat ledningarna bakom dimmern och där orsakat ett jordfel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D delvis helt rätt skrev:
Skrev frågan för att försöka hjälpa en kompis som dimmern inte fungerade för. Dimmern är ny, bostaden/elinstallationen är skapligt nybyggd. Jfb löser oavsett ljuskälla inkopplad eller ej.
Min (dåligt underbyggda) teori baserades på om det kan uppstå läckström i elektroniken internt i själva dimmern? Eller om dimmern ska åka tillbaka/reklameras?
Har du kopplat bort allt som är anslutet på utgången, alternativt kopplat in en annan armatur?
 
Dimmern kan inte orsaka jordfel, oavsett hur mycket fel det är på den. Det måste vara felkopplat. Lägg upp bilder på hur den är inkopplad.

Dimmern är jag tveksam över. Jag ser inga uppgifter om vilken typ av dimmer det är. Alltså, kan den dimma LED lampor? Just att de inte anger vilken typ av belastning den klarar, brukar betyda att den bara klarar vanliga glödlampor (enklaste dimmer tekniken).

Men detta har inget med jordfelsbrytaren att göra.
 
Förresten, är det verkligen jordfelsbrytaren som löser ut? Inte bara en säkring?
 
Har det fungerat med vanlig strömbrytare tidigare? ELler är hela installationen med lampa ny?

Det mest uppenbara felet som löser en jordfelsbrytare, vore om nolla och skyddsjord är förväxlade, det kan nästan bara hända vid lampan. I så fall löser jfb så fort man tänder lampan oavsett om det är med dimmer eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.