Hej!

Köpte mitt hus i november månad och idag när jag kom hem från jobbet insåg jag att det var fuktigt mellan glasen på ett fönster. Gick och lagade mat och när jag ätit gick jag för att titta närmre på fönstret. Då insåg jag att det har dykt upp en spricka på det inre glaset (se bilden). Jag försöker förstår hur denna spricka kan uppstå…. Vi fällde ett träd på tomten, vet inte om den smällen i backen kan gå upp i huset och göra så att fönstret på övervåningen tar stryk?

Fönstret är original och sattes dit på det glada 70-talet.

Någon som har en idé vad det kan bero på?
 
  • Reflektion av en hand, trasigt fönsterglas med sprickor, fönsterlås nederkant, interiörvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser det ut som repor men det kan hända att jag inte ser tillräckligt bra.
Är dom bara mitt i fönstret? Sprickor brukar inte uppstå mitt i glaset om det inte görs någon åverkan på dom just där.
Skulle det vara från vibrationer när du fällt träd så skulle sprickan uppstå från kanten.

Är du säker att dom inte varit där tidigare?

Är inte ovanligt att gammla kassetter blir otäta.
 
H
H hildrutt skrev:
Hej!

Köpte mitt hus i november månad och idag när jag kom hem från jobbet insåg jag att det var fuktigt mellan glasen på ett fönster. Gick och lagade mat och när jag ätit gick jag för att titta närmre på fönstret. Då insåg jag att det har dykt upp en spricka på det inre glaset (se bilden). Jag försöker förstår hur denna spricka kan uppstå…. Vi fällde ett träd på tomten, vet inte om den smällen i backen kan gå upp i huset och göra så att fönstret på övervåningen tar stryk?

Fönstret är original och sattes dit på det glada 70-talet.

Någon som har en idé vad det kan bero på?
Håller med Niq, ser ut som repor på bilden, sprickor brukar gå från karm om det inte är någon yttre åverkan. Ser ut som det är på fler ställen på glaset, till vänster om ”huvudsprickan” och även nere till höger på glaset. Är du säker på att det är sprickor?
 
Gamla 3-glaskassetter från 70-talet kan börja läcka in luft och ger fukt.
På bilden ser det ut som repa i glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.