Jag har fått en lada "på köpet"😬 Tänkte försöka med punktlagning och har en fråga. Bilderna visar en tvärbalk som har lossnat från sitt fäste i väggstolpen. Den gjutna grundstenen i marken har tippat stolpen utåt. Bör jag försöka tvinga tillbaka väggstolpen så att balken kan komma tillbaka i fästet? Verkar svårt. Eller är det bättre att sätta en provisorisk stämp i ändan på tvärbalken?

• Träbjälklag och stolpar, traditionell konstruktion, takstomme, arkitektur, grov timring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett par slitna handskar på stock, träkonstruktion, snö, övergivenhet, landlig miljö.
    Skapa konto
Hm. Jag hade nog tänkt som så, att bevisligen står ju ladan även utan den där tvärbalken, så det är inget som akut måste åtgärdas. Detta öppnar upp för att låta det ta tid och göra det ordentligt istället. Det bör inte behöva kosta allt för mycket.

Det ser ut som att tjälskjutning varit i farten, tryckt upp och ut plinten/stenen.

1. Spänn ihop hammarbanden på båda sidor med några rejäla spännband. Finns en grej som ser ut som ett dubbelt spännband med en lång spak istället för det vanliga handtaget, jag blir smått knäpp på att jag inte kommer på vad det heter. För att verkligen göra det bra tar du upp ett par skapliga hål i panelen, trär ut spännbandet på utsidan och slår runt hammarbandet och sen in igen tillbaka till spännblocket. Vet inte om hammarband är rätt begrepp i en stolplada, men jag syftar till översta bjälken som taksparrarna vilar på.

2. Lyft med domkrafter på lämpliga ställen, räcker bara stolpen hänger fritt och inte vilar på stenen längre.

3. Gräv bort stenen, gräv ned till frostfritt djup, lägg bärlager/makadam i botten, gjut en ny plint. Se till att den är pyramidformad med tjocka änden nedåt. Fyll igen runt. För extra stabilitet gjut i ett rejält järn med hål så du kan fästa stolpen med genomgående bult.

4. Dra in stolpens botten, sätt den rakt och fint igen.

5. Bort med gammal spik och skit på tvärbalken, fäst in den ordentligt med rejäla beslag av lämplig typ. Om ladan vill röra mycket på sig kan det vara lämpligt att gå upp i dimension och använda franska träskruv i förborrade hål istället för vanliga ankarskruv.

Det kan bli att du får byta plats på steg 1 och 2, svårt att veta utan att se helheten. OBS! När du spänner ihop de över bjälkarna ska det vara band eller kedjor, INTE vajer!

• Gilla
Rullsten och 2 till
  • Laddar…
Nästa bra fråga, hur ser väggen ut från utsidan. Är det en mage utåt på den. Om så är så har nog även taket sjunkit. Hade lika på ladan, där takstolar knäcks p.g.a att snedbenen var borttagna på loftet. Mage på båda långväggarna. Tog 2 st 25 mm stolpstagslina och 16 mm vantskruv som ankrades på utsidan med en 25 X125 planka på tvären på utsidan och drog ihop 40 mm och ska dras lite till till sommaren. Men det går aldrig att få det som ursprung. Så sträva med lina och försök inte att få till så bjälken kommer fram till sitt ursprungliga läge.

• Gilla
Rullsten
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är taket som har pressat ut väggbandet (hammarbandet) så att tvärbjälken släppte. När du har dragit ihop väggbanden igen med spännband kan det löna sig att förstärka infästningen av tvärbjälken med något specialsvetsat järnbeslag och kanske sätta in ett par dragband eller tvärbjälkar till på olika ställen.

I övrigt håller jag med torparavgrund.

• Gilla
Rullsten och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra tips som nu ska begrundas. Bara så att jag förstår termen hammarbandet. Det är alltså den övre vågräta balk som takfoten vilar på? Och som tvärbalken har lossnat från. Och ja, det ligger ett tryck på taket från sviktande takstolar. Ännu en detalj i detta projekt🙃

R Rullsten skrev:
Tack för bra tips som nu ska begrundas. Bara så att jag förstår termen hammarbandet. Det är alltså den övre vågräta balk som takfoten vilar på?
Korrekt.

• Gilla
Rullsten
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hm. Jag hade nog tänkt som så, att bevisligen står ju ladan även utan den där tvärbalken, så det är inget som akut måste åtgärdas. Detta öppnar upp för att låta det ta tid och göra det ordentligt istället. Det bör inte behöva kosta allt för mycket.

Det ser ut som att tjälskjutning varit i farten, tryckt upp och ut plinten/stenen.

1. Spänn ihop hammarbanden på båda sidor med några rejäla spännband. Finns en grej som ser ut som ett dubbelt spännband med en lång spak istället för det vanliga handtaget, jag blir smått knäpp på att jag inte kommer på vad det heter. För att verkligen göra det bra tar du upp ett par skapliga hål i panelen, trär ut spännbandet på utsidan och slår runt hammarbandet och sen in igen tillbaka till spännblocket. Vet inte om hammarband är rätt begrepp i en stolplada, men jag syftar till översta bjälken som taksparrarna vilar på.

2. Lyft med domkrafter på lämpliga ställen, räcker bara stolpen hänger fritt och inte vilar på stenen längre.

3. Gräv bort stenen, gräv ned till frostfritt djup, lägg bärlager/makadam i botten, gjut en ny plint. Se till att den är pyramidformad med tjocka änden nedåt. Fyll igen runt. För extra stabilitet gjut i ett rejält järn med hål så du kan fästa stolpen med genomgående bult.

4. Dra in stolpens botten, sätt den rakt och fint igen.

5. Bort med gammal spik och skit på tvärbalken, fäst in den ordentligt med rejäla beslag av lämplig typ. Om ladan vill röra mycket på sig kan det vara lämpligt att gå upp i dimension och använda franska träskruv i förborrade hål istället för vanliga ankarskruv.

Det kan bli att du får byta plats på steg 1 och 2, svårt att veta utan att se helheten. OBS! När du spänner ihop de över bjälkarna ska det vara band eller kedjor, INTE vajer!
Hej igen! Finns det någon bild på det där redskapet med dubbla spännband och spak? Är det nåt slags vinsch?

AXS
Dragblock kan du söka på.

Lador är oftast ganska rejält byggda, de klarar mycket innan de rasar. Om du är okej med att det är lite snett skulle jag inte dra för mycket i alla delar utan bara skarva i det som gått isär, kanske dra ihop det halvvägs.

• Gilla
Rullsten
  • Laddar…
På fotot med bjälken, det ser ut att vara närmare 35 cm med urhugg som gett sig. Pass på så du inte drar ihop för mycket. Det kan ge sig på andra delar och om olyckan är framme så kan bjälklag/tak ramla ner, när bärigheten förändras. Ingen lek att stötta om en lada, finns vissa risker med det. I åtanke på det stora gapet, så måste det vara en häftig mage utåt på väggen. Så var försiktig när du är ini ladan.

• Gilla
Rullsten och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På fotot med bjälken, det ser ut att vara närmare 35 cm med urhugg som gett sig. Pass på så du inte drar ihop för mycket. Det kan ge sig på andra delar och om olyckan är framme så kan bjälklag/tak ramla ner, när bärigheten förändras. Ingen lek att stötta om en lada, finns vissa risker med det. I åtanke på det stora gapet, så måste det vara en häftig mage utåt på väggen. Så var försiktig när du är ini ladan.
Kloka ord! Undrar en sak till. När du drar ihop en stolpstagslina, är det då med dragblock?

R Rullsten skrev:
Kloka ord! Undrar en sak till. När du drar ihop en stolpstagslina, är det då med dragblock?
Svar nej inget block. Det var inte så mycket som skulle dras ihop ca 20 cm och 16 mm vant klarar ca 35 cm fullt utskruvat. Sen en staglina 25 mm2 som fästes rakt igenom väggen och en planka på utsidan. Där blev det en fyrkantsbricka och mutter på en 16 mm gängstång. I änden mot vanten på gängstången sattas en ögla med 16 mm i och kopplades till vanten. Linan bänslades in på vanten och lika på andra ändan.

Så här ser det i ladan, men då har jag ett loft.

• Gammal träbjälklag och takstolar, kablar och klämmor, råtimmer, byggnadskonstruktion, inomhus, ingen person synlig.
    Skapa konto
  • Röd lada, gröna dörrar, fönster, takränna med kedja, rustikt, landsbygd.
    Skapa konto
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
@AXS DRAGBLOCK! SÅ heter det! Tack, jag höll på bli galen!

• Älska
  • Gilla
Rullsten och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej inget block. Det var inte så mycket som skulle dras ihop ca 20 cm och 16 mm vant klarar ca 35 cm fullt utskruvat. Sen en staglina 25 mm2 som fästes rakt igenom väggen och en planka på utsidan. Där blev det en fyrkantsbricka och mutter på en 16 mm gängstång. I änden mot vanten på gängstången sattas en ögla med 16 mm i och kopplades till vanten. Linan bänslades in på vanten och lika på andra ändan.
Tack för bilder. Snyggt!

Jag passar på att fråga om takstolarna som förstås påverkar situationen. Bilden visar tre stolar som satt sig under taktyngden och som är ovanför nämnda tvärbalk. Min tanke är att stötta med två stämpar och grov planka mellan stämpkronorna. Bör man också lägga beslag på sidan av de knäckta stolarna? Hur länge kan en lada hålla i detta skick?

• Gamla takbjälkar, skadad isolering, förfall, möjligen en övergiven byggnads inre.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.