TeroM TeroM skrev:
Den är skruvad ner i stående reglar, 6 * 120 mm skruvar. Inga problem hitintills med att det släpper. Du ser detta på inlägget jag gjorde igår, [länk] .
Använde du olika sorts kvalitet på skruv på de 6x120 som håller fast sargen och på skruvarna som du skruvat fast vinkeljärnen? A2, A4 eller annat?

Vinkeljärnen som du har använt, är det "vanliga" varmförzinkade eller syrafast?

Har sargen kvar + staket runt och snart är det dags att plocka fram verktygen igen... Se gärna min tråd för bilder på mitt projekt :) behöver lite förslag på lösningar då jag fastnat lite med idéer.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-rund-pool.404167/page-3#post-4367629

Det som krånglar till det är att det är olika nivåer på däcket. :thinking:
 
E EasyCash skrev:
Använde du olika sorts kvalitet på skruv på de 6x120 som håller fast sargen och på skruvarna som du skruvat fast vinkeljärnen? A2, A4 eller annat?

Vinkeljärnen som du har använt, är det "vanliga" varmförzinkade eller syrafast?

Har sargen kvar + staket runt och snart är det dags att plocka fram verktygen igen... Se gärna min tråd för bilder på mitt projekt :) behöver lite förslag på lösningar då jag fastnat lite med idéer.

[länk]

Det som krånglar till det är att det är olika nivåer på däcket. :thinking:
120 skruvarna var Essves corroseal c2 men bytte till rostfritt vid linerbytet. Inga problem med de gamla utom att de såg lite ledsna ut.

Standard vinkeljärn och har inget minne av att jag skulle valt rostfria ankarskruv.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
120 skruvarna var Essves corroseal c2 men bytte till rostfritt vid linerbytet. Inga problem med de gamla utom att de såg lite ledsna ut.

Standard vinkeljärn och har inget minne av att jag skulle valt rostfria ankarskruv.
Tack då vet jag!
 
TeroM TeroM skrev:
Poolen är 3,9 m. Vinklarna fick du svar på ovan men 22,5 / 2 är 11,25 men den noggrannheten har inte jag när jag jobbar.
En fråga: har en rund pool 350cm i diameter, tänkte bygga en sarg runt, hur räknar man vinklarna? Ska man ta ner diametern lite för att få lite överhäng typ 340cm/antal plankor man vill kapa så får man vinkel?

Eller hur gjorde ni?
 
S Sam man skrev:
En fråga: har en rund pool 350cm i diameter, tänkte bygga en sarg runt, hur räknar man vinklarna? Ska man ta ner diametern lite för att få lite överhäng typ 340cm/antal plankor man vill kapa så får man vinkel?

Eller hur gjorde ni?
Vinklarna beror på hur många sektioner du har på varvet, ju fler desto mindre överhäng. I mitt fall 16 sektioner vilket då ger 360 grader delat på 16 skarvar, dvs 22,5 grader i varje skarv. Sen har du två bitar som möts så kapningarna är på 11,25 grader i ändorna på varje bit, ungefär 11,25 då den noggrannheten har inte jag i kap o ger sågen. Hur långa bitarna skall vara provade jag mig fram till. Kapade alla med lite marginal och kapade sedan alla i omgångar tills jag var nöjd med överhänget.
 
Okej tack, så finns ingen algoritm för att räkna ut detta utan det är 11,25 i vinkel på varje ände så provar man sig fram?
 
S Sam man skrev:
Okej tack, så finns ingen algoritm för att räkna ut detta utan det är 11,25 i vinkel på varje ände så provar man sig fram?
vilken vinkel beror ju på hur många sektioner som du har på rundpoolen.
16sektoner = 16 skarvar = 11.25 i vinkel
jag har bara 14 sektioner på min vilket ger 360/14 = 25.7 vilket ger 12.85 i vinkel på varje ända på bitarna.

så här ser min ut (med barn i poolen) (dock är altanen inte riktigt klar på den bilden)
Ovanjords rund pool på trädäck, omgiven av grönska, person flyter med uppblåsbar gula. Solig, avkopplande sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha ok. Jag har min pool nergrävd och vill bygga en sarg runt kanten. Har funderat på poolsten men den vägen så mkt.

Så har inga sektioner. Desto fler sektioner man har, desto "rundare" blir den visst?
 
Typ så skulle jag vilja ha den utan kant delen som går ner då Rund pool, rostfritt stål stege, trätrall, klart blått vatten, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sam man skrev:
Jaha ok. Jag har min pool nergrävd och vill bygga en sarg runt kanten. Har funderat på poolsten men den vägen så mkt.

Så har inga sektioner. Desto fler sektioner man har, desto "rundare" blir den visst?
korrekt, fler sektioner = rundare
kan man välja sektioner fritt skulle jag nog ta 18 sektioner
då blir vinkeln på varje ända 10grader.
Betydligt lättare att få bra än mina 14 iaf
 
S Sam man skrev:
Så har inga sektioner. Desto fler sektioner man har, desto "rundare" blir den visst?
Ja. När du kommer till oändligt många sektioner har du en äkta cirkel 😆
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Haha bra tips tack! Då har man en till litet projekt på gång
 
Jag antal då att man använder omkretsen( min är 350 i diameter) för att få ett hum på längden av varje sektion?
 
Vill du inte brottas med trigonometrin mäter du ut en viss andel av poolen att utgå från. Ex: För totalt 18 sektioner, mät fram en sjättedel (58,3 cm av omkretsen) och gör så att tre sektioner täcker den delen. Då har du ett mått som borde passa hela varvet.
Som någon skrev ovan kan det vara bra att ha lite marginal och sedan kapa en extra gång på slutet istället för att alla bitar är 5 mm för korta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.