Hej,
Lite bakgrund: Jag har just hittat mitt dröm-matbord. Det enda problemet är priset, därför har jag börjat överväga om det skulle vara möjligt för mig (som inte byggt något bord innan) att med hjälp av er bygga ett eget liknande bord. Jag har sett liknande projekt på sociala medier och där ser ju det mesta ganska enkelt ut, men börjar ifrågasätta svårighetsgraden?

Min ”plan” är att få tag i en bordsskiva på marketplace som skall slipas och betsas. Bygga en grund utav två plattor och 4 ”pelare” som förbinder plattorna och stabiliserar bordet. För att sedan sätta de mindre ”ribborna” längst med ytterkanten på skivorna. Foten blir således mer eller mindre ihålig. Allt betsas i samma färg.

Så till mina funderingar… 1. Först och främst, har jag tagit mig vatten över huvudet? 2. Är det en bra plan, om så inte kom gärna med förbättringsförslag. 3. Vad är viktigt att tänka på, var hittar jag bra virke, vilka verktyg kan behövas, materialval osv. osv. Ja ni förstår, jag är helt ny i detta forum så all hjälp/förslag är till nytta!
 
  • Rund mörkbrun bord med vertikala ribbor på pelare, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!
Om jag förstått dig rätt så vill du göra nåt liknande som detta, där du fäster ribborna på utsidan på de runda plattorna?
3D-modellerat runt bord och pall på rutnät, skuggning, blå bakgrund, CAD-design, enkelt, renderat objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Har du testat att sitta vid ett dylikt bord? Jag har stött på liknande bord på vissa restauranger och jag slår i benen innan jag tycker att jag sitter nära nog för att äta bekvämt. Så jag får sitta hängande över bordet eller hålla tallriken i handen...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Välkommen till forumet!
Om jag förstått dig rätt så vill du göra nåt liknande som detta, där du fäster ribborna på utsidan på de runda plattorna?
[bild]
Alldeles utmärkt, det är precis så jag tänker mig att grunden skall se ut.
 
RoTe RoTe skrev:
Har du testat att sitta vid ett dylikt bord? Jag har stött på liknande bord på vissa restauranger och jag slår i benen innan jag tycker att jag sitter nära nog för att äta bekvämt. Så jag får sitta hängande över bordet eller hålla tallriken i handen...
Spännande input! Jag har suttit vid bordet jag inspirerats av. Jag förstår din tanke men tror att upplevelsen avgörs av vilken dimension bordsskiva respektive ”grund” representerar. Dvs. Vi har tänkt oss en ganska bred bordsskiva. Det vore således relativt otroligt att man skulle besväras av bordets ”fot”.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
N Novisnovis skrev:
Spännande input! Jag har suttit vid bordet jag inspirerats av. Jag förstår din tanke men tror att upplevelsen avgörs av vilken dimension bordsskiva respektive ”grund” representerar. Dvs. Vi har tänkt oss en ganska bred bordsskiva. Det vore således relativt otroligt att man skulle besväras av bordets ”fot”.
Det är kanske mer en ingenjörsfråga. Tänker att den där välter väldigt lätt om inte foten är riktigt bred. Men även då kommer den vara instabil. Om man gör en fast installation får man säkert mycket mer svängrum vad gäller tyngdpunkt och möjlighet att kunna ha den diametern på foten som man vill ha.

Hur är förlagan designad? Är foten tung utav fan? Ser onekligen ut som ett bord yngre vuxna utan barn köper.
 
RoTe RoTe skrev:
Har du testat att sitta vid ett dylikt bord? Jag har stött på liknande bord på vissa restauranger och jag slår i benen innan jag tycker att jag sitter nära nog för att äta bekvämt. Så jag får sitta hängande över bordet eller hålla tallriken i handen...
Det är inget nybörjarbord det här. Om höjden är standard borde skivan ha en diameter runt 140 cm. Den ser tunn ut längst ut men bör vara ganska tjock mot mitten. Och med ett sånt överhäng är det lätt att den tippar så du måste nog ha rejält med ballast i foten.

Edit: tvåa på bollen😃
 
Tyngd är av godo oavsett om den sitter i skivan eller foten, iaf om man pratar om hur stor vikt man kan lägga på kanten innan det välter. Spontant känns det som vikt i foten är det viktiga men en tung skiva hjälper lika mycket. I bilden nedan är mp massan av en person som hänger på bordet, m är massan på själva bordet. Bara att peta in olika storheter på r, R och m så kan man se hur mycket man kan hänga (eller sitta) på kanten innan det välter.

Handritad skiss av fysikproblem involverande hävstänger, krafter och matematiska formler för att beskriva rörelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tyngd är av godo oavsett om den sitter i skivan eller foten, iaf om man pratar om hur stor vikt man kan lägga på kanten innan det välter. Spontant känns det som vikt i foten är det viktiga men en tung skiva hjälper lika mycket. I bilden nedan är mp massan av en person som hänger på bordet, m är massan på själva bordet. Bara att peta in olika storheter på r, R och m så kan man se hur mycket man kan hänga (eller sitta) på kanten innan det välter.

[bild]
Tilläggas bör att lägre tyngdpunkt ger ett mindre våldsamt vältförlopp när belastningen blir för stor.

Någon diagonal sträva mellan de invändiga benen för att ge basen överdriven vridstyvhet kan också vara bra.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.