H heimlaga skrev:
Under kriget här var det en del som grävde sina egna korsur. En korsu är att timrat skyddsrum med flera lager stockar på taket och ovanpå det ris som dämpar stötar och ovanpå det jord.
Skyddar inte mot direktträffar av större bomber men ökar likväl chanserna betydligt.

Jag tycker det låter vansinnigt att ni inte har allmänna skyddsrum i städerna i Sverige. Finland har åtminstone i teorin skyddsrumskapacitet för ungefär 4 miljoner stadsbor. Landsbygd anses vara ointressant att bomba men det rekommenderas att man ordnar någon grop åt familjen så man inte syns och är skyddad för splitter om någonting likväl skulle hända.

Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
Fick vi lära oss i lumpen. Gräv ur en bunker i skyttegraven (jag antar att en backstuga som du murar upp med murblock fungerar lika bra) sedan lägger man flera lager stockar som tak och täcker med jord för att minska synbarheten. Kan ju göras mer komfortabelt med kamin och fasta britsar för att sova.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är enklare att bara dra ner brallorna som vi svenskar brukar? Färre offer då.

Sen finns ju snart Nato som kanske hjälper till.
Glöm inte Mogens Glistrup som på allvar sa:

Vi kan ändå inte vinna ett krig mot Sovjet så:

Skrota hela försvaret och ersätt det med en telefonsvarare som säger ”vi ger oss” på ryska.
Detta skulle reducera försvarsbudgeten till 80 kronor och 75 öre (kostnaden för telefonabonnemanget).

https://www.svd.se/a/8WME2/ersatt-forsvaret-med-en-telefonsvarare
 
  • Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Detta skulle reducera försvarsbudgeten till 80 kronor och 75 öre (kostnaden för telefonabonnemanget).
Nu gissar jag att NATO medlemskap kommer att kosta en miljard men det är fantastiskt billigt om det kan medverka till att behålla fred och frihet i Sverige.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Till skillnad mot Finland är vi en moralisk och humanitär stormakt. Det är där pengarna har satsats.

Och det är dags för dig att dämpa din alarmistiska krigshets, det råder nämligen evig fred för det utropade svenska politiker på 90-talet.

Så det så.

Om du nu har blodsprängda ögon och greppar hårt om Morakniven kan jag väl berätta att texten ovan är lätt sarkastisk.

Fördelen med en källare är att man kan bo i den, nog så viktigt. Vid bomba fall orsakas de glest skadorna av glassplitter, och det är rätt lite glas i en källare, sutterräng är värre.

Skulle huset rasa ihop är ju hel källare inte så kul men förvara en motorsåg och spett för utbrutning. Går ju att såga genom träbjälklag.
😆Morakniv...... blodsprängda ögon och kauhavakniv och pystykorva skall det vara. Morakniv är utländskt och passar inte i ett äktfinskt knivslagsmål. Och förståss en stålhjälm från kriget. Plus ett rejält lager med pontikka så man kan hålla stridshumöret uppe😛

Jag är i grunden en fredsaktivist. Nästan pacifist...men bara nästan. Just den här krigsrisken bedömer jag att bara har ett effektivt motmedel och det är att ha så god militär och civil beredskap att Putin och hans gäng konstaterar att det inte är värt besväret att invadera.
Därför sitter nästan-pacifisten här och predikar beredskap och upprustning. För att jag ser det som enda realistiska sättet att undvika krig utan att få ett folkmord på halsen.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
När mammas flerfamiljhus bombades i WW2 satt dom alla i källaren när huset delvis rasade ihop över dom. Källaren höll (vet inget om konstruktion) men det var omöjligt att öppna dörren inifrån. Så dom fick sitta och vänta tills någon utanför uppmärksammade dom.
Under bombmattorna i WW2 (Hamburg, Dresden mfl) hade man kanske överlevt någon Timme i källaren tills man blev grillad där.
 
  • Ledsen
civilingenjören
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
😆Morakniv...... blodsprängda ögon och kauhavakniv och pystykorva skall det vara. Morakniv är utländskt och passar inte i ett äktfinskt knivslagsmål. Och förståss en stålhjälm från kriget. Plus ett rejält lager med pontikka så man kan hålla stridshumöret uppe😛

Jag är i grunden en fredsaktivist. Nästan pacifist...men bara nästan. Just den här krigsrisken bedömer jag att bara har ett effektivt motmedel och det är att ha så god militär och civil beredskap att Putin och hans gäng konstaterar att det inte är värt besväret att invadera.
Därför sitter nästan-pacifisten här och predikar beredskap och upprustning. För att jag ser det som enda realistiska sättet att undvika krig utan att få ett folkmord på halsen.
Speak softly and carry a big stick.
Gäller i alla tider.
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Problemet är väl att det är inte säkert det är en weekend-event. Se på Ukraina.

Så det gäller alla "jag stannar hemma" eller "Drar till skogs"
Antingen flyr man (vanligt) eller så fortsätter man livet med jobb, skola osv.
Väldigt få sitter ute i skogen eller i sin källare som en grottmänniska i flera år.

Och då är det lämpligt att ha ett skyddsrum i närheten om ryssen skulle få feeling under kontorstid.
Har inte tänkt att fly någonstans men skulle det behövas så sitter jag betydligt bättre i min källare med allt jag behöver än i ett skyddsrum med en flaska vatten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har inte tänkt att fly någonstans men skulle det behövas så sitter jag betydligt bättre i min källare med allt jag behöver än i ett skyddsrum med en flaska vatten
Självklart. Jag med, eller i sommarstugan med en grogg i handen.

Men eftersom förloppet kan bli utdraget och man knappast kan hålla sig hemma eller i skogen i flera år så är centrala skyddsrum ganska trevligt.

Samhället bygger ju på att folk fortsätter "som vanligt" så långt det går i krig.
Dvs inte sitta i källaren i två år utan ut och jobba om man inte blir inkallad.
Få av oss jobbar så lokalt så den egna källaren blir bäst i alla lägen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I
Hade valt skyddsrum framför källare alla dagar i veckan i tätort, problematiken är dock att det kan bli väldigt obekvämt där och det finns en risk man inte ens kommer in.
 
P
Ett annat stort problem är väl att även där det väl är och finns skyddsrum så är det åtskilliga där det står skyddsrum på msb hemsida men i verkligheten är det rotrenoverat och fibernissar och rörmokare har bilat upp fina hål här och var för att få fram rören och luckor och dörrar som var tunga och ivägen är bortkörda sen länge av nån som satt i styrelsen för 20 år sen.. så skulle dom börja besikta alla skyddsrum så är nog en ansenlig mängd förstörda eller kräver stora reparationer och återställning för att ens funka som när dom byggdes..

Sen tror jag också att det snabbt kommer bli rätt stökigt i dessa skyddsrum med hysteriska kränkta bortskämda förvuxna barnrumpor som tror man kan ha dörren öppen så mobilen har täckning och andra som tror dom ska få in hela huset möbler osv osv.. utan beväpnade vakter så kommer det nog spåra rätt snabbt när folk som aldrig fått en order i hela sitt liv plötsligt får en driva instruktioner som inte är frivilliga.

Nej försvaret skulle nog behöva börja grundutbilda folk i stor omfattning för det var mycket slödder som millitären gjorde folk av innan kränkt kulturen och vänstermuppar tog över och skrotade allt där nån tvingades göra nåt mot deras vilja
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P polaris78 skrev:
Ett annat stort problem är väl att även där det väl är och finns skyddsrum så är det åtskilliga där det står skyddsrum på msb hemsida men i verkligheten är det rotrenoverat och fibernissar och rörmokare har bilat upp fina hål här och var för att få fram rören och luckor och dörrar som var tunga och ivägen är bortkörda sen länge av nån som satt i styrelsen för 20 år sen.. så skulle dom börja besikta alla skyddsrum så är nog en ansenlig mängd förstörda eller kräver stora reparationer och återställning för att ens funka som när dom byggdes..
Besiktningar pågår sen några år och alla är inte godkända idag utan har fått föreläggande om åtgärder. Jag vet att det har gjorts en del arbeten på skyddsrummet i det här huset för att det återigen skulle bli godkänt. Det var nog inte frågan om att det hade tillkommit några hål pga. olika saker, som du tog upp, utan mer om att uppdatera till de krav som ställs numera.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Speak softly and carry a big stick.
Gäller i alla tider.
Exakt. Grunden för god sämja med medmänniskor, likaväl som grannstater är att vara hygglig och medmänsklig och omtänksam och kompromissvillig men samtidigt inte göra någon hemlighet av att den som jävlas tillräckligt mycket kan råka riktigt illa ut.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sen finns ju snart Nato som kanske hjälper till.
NATO är ett slags hjälp till självhjälp. När/om Sverige blir medlem i NATO så kan andra NATO-medlemmar skicka trupper hit, men det är i första hand ändå Sveriges ansvar att försvara Sverige.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trumph kan man lätt lura i ett f-ttfälla, Putin och Orban är slut som artist.
Vad skulle det spela för roll för Tr*mp? Enligt hans röstboskap kan han inte göra något som är dåligt.
 
P
D Drburr skrev:
Vid en invasion lär inte det första man bombar vara civila villor utan främst militära mål
Så är det nog initialt, men som vi ser i Ukraina så bombar Ryssland regelbundet bostadshus, sjukhus, skolor, dagis, lekplatser, mm. Det har man gjort ganska länge nu.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.