TRJBerg
Jag ska byta min duschblandare vilket jag inte gjort någon gång förut. Så jag har ett par frågor samt vill ha tips om vad jag glömt.

Bilder på nuvarande blandare samt nytt blandarfäste och nya blandaren nedan.
Avstånd cc rör: 160mm.
Avstånd cc skruvhål: 100mm.
Nya blandarfästet har samma mått. Likaså nya blandaren.
Väggen består av ca 20cm lättbetong plus våttapet.
Har avsedd Locher pasta och Tec7 för tätning. (Har dålig erfarenhet av silikon.)

Min grovt tänkta arbetsgång är:
1. Stäng av vattnet.
2. Spola i blandaren samt handfat tills vattnet slutar rinna.
3. Lossa rören från blandaren så långt det går.
4. Lossa blandaren från väggen och slutför lossandet av rören om det inte redan gjorts.
5. Inspektera väggen där blandaren suttit samt rören + muttrar.
6. Rengör/krafsa ur skruvhålen i väggen + övrig rengöring.
7. Fyll skruvhålen med Tec7.
8. Montera blandarfästet.
9. Fäst rören löst i blandarfästet.
10. Montera blandaren på blandarfästet.
11. Fäst rören helt i blandarfästet.
12. Kolla att blandaren och handfat är i position avstängt.
13. Sätt på vattnet.
14. Kolla vad som händer i badrummet... :)
15. Testa blandaren.
16. Montera duschslangen.

Frågor:
- Med blandarfästet följer två typer av "insatser". Behöver jag någon av dom? I så fall vilken?
- Om jag har svårt att lossa skruvarna i väggen, vad är bästa sättet att fixa det? (Typ de vill inte lossa eller de går av etc.)
- Behövs det någon typ av gängtätning etc?

Bilder:
En duschinstallation med kromade reglage och slang mot en blåmönstrad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad blandare reflekterar suddig person, badrumsdetaljer, metall, slangen till vänster, varmt och kallt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromade manuella tvålpumpar monterade på en vägg, spegelglans, badrums- eller köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad dörrvred i metall med synliga skruvar och komponenter, monterad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallföremål, muttrar och en förgylld adapter, i genomskinlig plastpåse, verktygsdelar, glänsande ytor, industriell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual med steg-för-steg illustrationer för VVS-installation eller montering av rörledningar. Swedish text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för rörinstallation, verktyg och moment som krävs för montering, korrosionsförebyggande åtgärder, dokumentation och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Nu e jag inte rörmokare, men du behöver nog inte byta väggfästet.
Då ser arbetsgången ut så här istället:
Stäng av vattnet
Skruva bort blamdaren
Skruva dit nya blandaren.
Sätt på vattnet
 
  • Gilla
bara en sån sak och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Totte_S Totte_S skrev:
Nu e jag inte rörmokare, men du behöver nog inte byta väggfästet.
Då ser arbetsgången ut så här istället:
Stäng av vattnet
Skruva bort blamdaren
Skruva dit nya blandaren.
Sätt på vattnet
Du kan ha rätt i att jag nog kan återanvända väggfästet. Har inte tänkt på det, varit koncentrerad i tanken på den nya blandaren och nya väggfästet. Men vill kanske ändå använda det nya fästet och kolla infästningen.
 
Totte_S
Ska du byta fästet så är et nya klämringar som skall dit på rören, då måste (bör) du först ta bort de gamla. Det verkar som du får med för både 12 & 15 rör, använd den som passar på röret. Det är dessa som gör kopplingen tät, använd inget annat än som det står i manualen, tunt med locherpasta.
De klämringar som sitter på röret nu kan du ta bort om du försiktigt sågar i dem, gärna diagonalt, utan att såga i röret. När du fått ett spår så sätter du i en skruvmejsel och vrider isär den. Sedan bör du putsa rent röret med smärgelduk eller sandpapper. Vrid slippappret runt röret så du inte får sliprepor i längdriktningen.

Skruvarna borde inte vara svåra att få loss. Är det lättbetong sitter det säkert någon sorts plugg som du får byta ut. Är hålet lite för stort kan man kila fast pluggen med ett par tändstickor. Vanligtvis tätar man med våtrumssilikon.
 
TRJBerg
Totte_S Totte_S skrev:
Ska du byta fästet så är et nya klämringar som skall dit på rören, då måste (bör) du först ta bort de gamla. Det verkar som du får med för både 12 & 15 rör, använd den som passar på röret. Det är dessa som gör kopplingen tät, använd inget annat än som det står i manualen, tunt med locherpasta.
De klämringar som sitter på röret nu kan du ta bort om du försiktigt sågar i dem, gärna diagonalt, utan att såga i röret. När du fått ett spår så sätter du i en skruvmejsel och vrider isär den. Sedan bör du putsa rent röret med smärgelduk eller sandpapper. Vrid slippappret runt röret så du inte får sliprepor i längdriktningen.

Skruvarna borde inte vara svåra att få loss. Är det lättbetong sitter det säkert någon sorts plugg som du får byta ut. Är hålet lite för stort kan man kila fast pluggen med ett par tändstickor. Vanligtvis tätar man med våtrumssilikon.
Varför skulle jag såga i röret? Det är ju fäst med muttrar som verkar passa direkt på fästet?
 
Totte_S
Förstår hur du tänker. Det kan säkert funkera och bli tätt, men klämringskopplingar fungerar genom att den lite ovala ringen som träs över röret, dras ihop i kopplingen när man monterar den. Den deformeras och skär liksom in lite i röret och pressas ut mot muttern och skapar en tät koppling. De är inte tänkta att återanvändas. Tänkte om du nu vill göra allt riktigt så kan det vara bra att känna till. Tråkigt om det läcker när allt ser snyggt och fräscht ut.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför skulle jag såga i röret? Det är ju fäst med muttrar som verkar passa direkt på fästet?
Du kan behöva byta klämringar. Då måste du såga bort de gamla.

Och då finns en risk att rören blir lite för korta om du tänkte ha blandarfästet på samma ställe. Jag hade behållit blandarfästet.

Om du ändå tänker byta blandarfäste rekommenderar jag en investering i en röravskärare och ett gradverktyg. De är inte jättedyra och det är trevligt med raka snitt och avgradade kanter på rören.
 
Jag skulle låta det gamla fästet sitta kvar.
Ser inte ut att vara något fel på det. Ser ju som nytt ut.
 
TRJBerg
Då ska vi se. Jag ska använda klämring "B", avlägsna den gamla klämringen med försiktig sågning etc, putsa/slipa rent, sätta på den nya och dra åt enligt anvisning. Och hoppas röret inte blir för kort s a s. Tycker jag har möjlighet att "dra" lite i rören så som de sitter för att få ett par millimeter längd.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Då ska vi se. Jag ska använda klämring "B", avlägsna den gamla klämringen med försiktig sågning etc, putsa/slipa rent, sätta på den nya och dra åt enligt anvisning. Och hoppas röret inte blir för kort s a s. Tycker jag har möjlighet att "dra" lite i rören så som de sitter för att få ett par millimeter längd.
Om rören är 15 mm så ja, klämring B. Du kommer att behöva ta bort minst en cm för att få bort klämringen, så räkna med att blandarfästet hamnar lite lägre än idag. Se till att snittet blir rakt och grada av röränden.
 
byte av klämmringar behöver sällan bytas, men jag skulle inte byta väggfästet eftersom det ser fint ut.
de som säger att ringarna måste bytas har nog aldrig bytt väggfäste/ bladare
 
T teuvo tainio skrev:
byte av klämmringar behöver sällan bytas, men jag skulle inte byta väggfästet eftersom det ser fint ut.
de som säger att ringarna måste bytas har nog aldrig bytt väggfäste/ bladare
Det kan fungera med de gamla ringarna, ingen har sagt någonting annat. Men jag har varit med om att ringen varit så deformerad att den inte slöt tätt när man försökte använda den igen, så man bör åtminstone ta höjd för att ringarna kan behöva bytas.
 
TRJBerg
Efter fundering har jag beslutat att behålla det gamla väggfästet.
Behöver jag gängtejp eller något annat för muttrarna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Muttrarna under är halvkopplingar. Dra loss och sätta dit nya ifall du vill ha det nya blandarfäste.
Men om jag hade varit du hade jag bara bytt blandaren och jag brukar ta lite linpasta på gängorna så slipper du dra ihjäl dig för att det ska bli tätt👍
 
TRJBerg
F fisgris8 skrev:
Muttrarna under är halvkopplingar. Dra loss och sätta dit nya ifall du vill ha det nya blandarfäste.
Men om jag hade varit du hade jag bara bytt blandaren och jag brukar ta lite linpasta på gängorna så slipper du dra ihjäl dig för att det ska bli tätt👍
Så linpasta hellre än gängtejp? (Jag menade muttrarna som kopplade blandaren till blandarfästet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.