Hej på er. premiär fråga här på forumet, Har sökt men ej funnit mitt svar och således ställer jag frågan här.

Vi har köpt ett fritidshus på hela 12kvm där det står en 15kvm stor friggebod på tomten.
Det finns även en bastu på ca 4kvm.

Vi tänkte bygga ca 22-25kvm Attefallshus på denna tomt men blev idag informerad att tidigare ägare har klassat friggeboden som ett Attefallshus (även bastun är ett Attefallshus).

Detta grusar våra planer att uppföra en 22-25kvm hus.

Kan man ändra /typa om/ skrota benämningen på vår Friggebod (som idag identifierar sig som ett Attefallshus)? och sen kalla den vad den faktiskt är (en friggebod).

Eller måste jag riva den, bygga 22-25kvm och sen ställa upp samma friggebod som en friggebod?
 
Är fritidshuset bara 12 kvm? Eller har du missat en nolla i din fråga? :)
 
M MetteKson skrev:
Är fritidshuset bara 12 kvm? Eller har du missat en nolla i din fråga? :)
Hej!

haha du anar inte hur många ggr jag fått den frågan. men nix, det är enbart 12kvm.
Snart med 15kvm inglasad veranda :)
 
L Lars Höstner skrev:
Hej!

haha du anar inte hur många ggr jag fått den frågan. men nix, det är enbart 12kvm.
Snart med 15kvm inglasad veranda :)
Haha…
Ligger fastigheten inom eller utanför detaljplanelagt område?
 
M MetteKson skrev:
Haha…
Ligger fastigheten inom eller utanför detaljplanelagt område?
Inom detaljplanerat område.
Kan bygga ut mina 12kvm till max 80kvm. Sen kan jag bygga 20kvm med bygglov. Men det blir för litet.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knepig fråga. Det finns ingen praxis och lagstiftaren har inte övervägt uppslaget att omvandla attefalllsbyggnad till friggebod och vice versa. Så Boverket har funderat på frågan och här är deras tolkning:

[bild]

[länk]
Det där var ju upplyftande nyheter. Stort tack för länken,
Ska se vad killen på kommunen säger, om han hänvisar till samma.

En friggebod kan man ju flytta med hjälp av typ 8 normal starka personer. Frågan vad man klassar som tillräcklig mycket förflyttning. Är det 30cm eller ska den ställas på grannens tomt en vecka.
 
Kan vara få att friggeboden är för hög för att klassas som friggebod.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lars Höstner skrev:
Det där var ju upplyftande nyheter. Stort tack för länken,
Ska se vad killen på kommunen säger, om han hänvisar till samma.

En friggebod kan man ju flytta med hjälp av typ 8 normal starka personer. Frågan vad man klassar som tillräcklig mycket förflyttning. Är det 30cm eller ska den ställas på grannens tomt en vecka.
30 cm räcker ju. Dokumentera flytten så blir det ingen diskussion, t ex med ritning, foto och kanske skriftlig daterad och underskrivet dokument att byggnaden har flyttats och därmed inte längre är en byggnad uppförd som en attefallsåtgärd och istället en friggebod. Stäm av med aktuell handläggare för den nya attefallsbygganmälan vad du gör, stödet från lagtext och Boverkets tolkning. Gör anmälan först efter flytten.
 
Claes Sörmland
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan vara få att friggeboden är för hög för att klassas som friggebod.
Klassiker!
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan vara få att friggeboden är för hög för att klassas som friggebod.
Nix, den är enbart 2,5m hög :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knepig fråga. Det finns ingen praxis och lagstiftaren har inte övervägt uppslaget att omvandla attefalllsbyggnad till friggebod och vice versa. Så Boverket har funderat på frågan och här är deras tolkning:

[bild]

[länk]
Dock uppförs inte attefallsbyggnader med bygglov, så jag är osäker på om ovan är applicerbart.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Till taknock🤔
Korrekt
 
M MetteKson skrev:
Dock uppförs inte attefallsbyggnader med bygglov, så jag är osäker på om ovan är applicerbart.
Bygglov kvittar, jag vill ha ok at få en byggstart på ett större atterfallshus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.