En snickare ska tillverka alla luckor och lådfronter och täcksidor till vårt nya Ikea-kök.
Jag har en Metod-front till en 10 cm-låda.
Hål från frontens sidor: 33 mm
Hål från frontens över/underkant: 40 mm

Någon som kan svara på hur hålen är placerade på 20 cm- och 40 cm-lådfronterna?
Samma avstånd från sidorna?
Samma avstånd från underkant?

Självklart är det bäst om jag kan ta mig till ett Ikea-varuhus och köpa två billiga fronter, men just nu är det inte görligt...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Ja och nej. Han beskriver hur han gör, men själva fakta - måtten - som jag efterlyser finns inte här.
Ingen här som håller på och bygger Metod-kök, eller har lådfronter liggande?
 
Sitter inte hålen på samma ställe mätt från sida och från underkant då?
 
En *väldigt* bra fråga. Speciellt som det är exakt den fråga som jag ställer. Och som jag behöver ett svar på.
Jag kan inte riskera att låta snickeriet borra 30 lådfronter om jag inte vet till 100 % att hålen sitter rätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cosmic skrev:
En *väldigt* bra fråga. Speciellt som det är exakt den fråga som jag ställer. Och som jag behöver ett svar på.
Jag kan inte riskera att låta snickeriet borra 30 lådfronter om jag inte vet till 100 % att hålen sitter rätt.
Skitbra att du postade måtten på 10cm fronten! Hittade du något svar på övriga fronter?
Hade de samma avstånd från kanterna eller finns det flera hål?

Jag skulle byta hela köket från -86 men upptäckte att alla bänkstommar nästan har samma mått som metod-systemet. Måste bara borra om hål för lådskenorna. Gör jag det rätt kan jag använda fronter och lådor utan övriga justeringar. Men att hitta mått online verkar svårare än det borde vara.
Kan som du åka dit och mäta men känns som en väldigt onödig resa. :)
 
detblirnogbratillslut detblirnogbratillslut skrev:
Skitbra att du postade måtten på 10cm fronten! Hittade du något svar på övriga fronter?
Hade de samma avstånd från kanterna eller finns det flera hål?

Jag skulle byta hela köket från -86 men upptäckte att alla bänkstommar nästan har samma mått som metod-systemet. Måste bara borra om hål för lådskenorna. Gör jag det rätt kan jag använda fronter och lådor utan övriga justeringar. Men att hitta mått online verkar svårare än det borde vara.
Kan som du åka dit och mäta men känns som en väldigt onödig resa. :)
Ojojoj. Köket blev färdigt för ett och ett halvt år sedan, vilket nästan känns som en evighet. Jag kommer helt enkelt inte ihåg de där måtten nu. Men jag åkte i alla fall till Ikea och köpte lådfronter och använde som mall. Det var det säkraste och bästa sättet. En liten investering.

Vi blev, och är, i alla fall väldigt nöjda med köket!
 
  • Gilla
detblirnogbratillslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.