MrJay
Hej!

Vi har valt att placera vår Nibe S1155 med tillhörande VPB S300 i garaget och har en Maxitherm 4-väg kulvert på ca. 20m mellan garaget och huset. Systemet är inkopplad och allt fungerar tipptopp.

Utöver det har vi dragit 2st 50mm kabelskyddsrör mellan hus och garage med en 25mm PEM slang i varje rör. Dessa är till frikyla som inte är inkopplad ännu.

Nu till min fråga, är det fullt godkänt att använda vanliga PEM rör (blå streck) till brine/köldbärarvätska i denna ”kulvert” mellan husen eller är något annat att föredra? Fick nämligen ett samtal från vår projekterare som tyckte vi borde byta ut den mot 25/28mm PEX slang då slangen vi la i kunde släppa igenom syremolekyler vilket medför att behöver lufta och får mer problem med rost!?
 
Redigerat:
MrJay
Ingen som har koll?
 
Det är bara att köra. Om din projektledare har läst på så är ju slang i borrhål också en typ av pem slang.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MrJay
V Vector skrev:
Det är bara att köra. Om din projektledare har läst på så är ju slang i borrhål också en typ av pem slang.
Stämmer, dock inte samma typ?
 
Vad jag vet finns det bara en sorts PEM.
 
Annan godstjockhet på det som används till vatten
 
V Vector skrev:
Annan godstjockhet på det som används till vatten
Ja, den brukar vara tjockare eftersom det är högre tryckklass.

Förutom det rent formella felet att rör med blå rand egentligen bara får användas till tappvarmvatten så ser inte jag några problem.
 
MrJay
Han menar på att PEM med blå rand inte är diffusionstät och trots att den är tjockare än den som går till borrvärmehålet (den har ingen rand) finns det risk för syre att komma in.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Färgen på randen har ingen teknisk betydelse. Det är exakt samma plast i rören.
 
MrJay
useless useless skrev:
Färgen på randen har ingen teknisk betydelse. Det är exakt samma plast i rören.
Färgen är bara till att indikera hur mycket tryck plaströren tar men påståendet är att de PEM, som tydligen är utan markering, som används till borrhål är alltså diffusionstäta och de med blå rand inte är det?

EDIT: Hittade ett gammalt inlägg där samma sak skrivs.. https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermekulvert-och-pem-slang.112608/post-2555881
 
Redigerat:
Nej, färgen talar om att det är tänkt att använda röret till tappvatten., inte vilket tryck det tål.
Att man struntar i färgmärkningen och använder röret till något annat innebär inte att plastens egenskaper förändras på något magiskt vis.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
EDIT: Hittade ett gammalt inlägg där samma sak skrivs.. [länk]
Ja, men det gäller PEM-rör generellt. Det är ingen skillnad beroende på färgranden.

Som sagt var är ju kollektorn i marken/borrhålet en flera hundra meter lång PEM, så det spelar ingen roll i sammanhanget att du har några meter till mellan husen.
 
MrJay
OK, efter att ha läst alla svaren (tack!) samt hittat snarlika trådar i forumet och läst dessa så verkar slutsaten bli att det är helt OK att köra med PEM. Är man lite skadad som jag kan bli emellanåt och ska försöka göra allting rätt oavsett kostnad och man ska ha hängslen och livrem så kan man köra med PEX slang men då får man också ta i beaktning att syremolekyler kan komma in via läckande koppling och annat så då får man hantera det också på något sätt.
 
Huruvida slangen är diffusionstät eller inte har inte så mycket med plastkvaliteten att göra. Diffusionstät slang, för ex. golvvärme har en tunn beläggning som ger tätheten. Varken PEM eller PEX är diffusionstät, bara som slang. Det beror på vilken yttre beläggning den har. Tidigare var PEX för tappvatten inte diff tät, men PEX för värme var tät. Numera tror jag att alla fabrikat bara tillverkar diff tät PEX slang.

Hur det sedan är med slangen som går i borrhålen vet jag inte.

Personligen skulle jag nog inte välja slang som är avsedd för ”fel” användning, utan att ”grundforska ” lite.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.