Jag har redan en bra spänningsprovare (profipol) men tänkte att en T150 som har kontinuitetsprovare och även fasrotationsvisare kunde vara bra att ha.
Någon som använder Fluken?
På tradera och blocket dyker de upp hela tiden men efterfrågan tycks vara omättlig. De blir höga priser även på begagnade.
 
A
Den är ok. Har det mesta man behöver.
Spänning, rotation, resistans och kontinuitetsignal. Saknar strömmätning men istället kan den funktionskontrollera jordfelsbrytare.

Om det bara är för hemmabruk är nog biltemas exklusivare modell mer prisvärd då den har samma funktioner till ett lägre pris. Fluke kostar 2000 medan biltema går på 550 kr.

https://www.biltema.se/verktyg/matv...panningsprovare-jordfelsbrytartest-2000044018
 
Har biltemas på jobbet...( lugn, är inte elekriker) å det har det jag behöver å fungerar bra även fast det hänt lite olyckor med den. Skulle kalla den prisvärd...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Vector skrev:
Har biltemas på jobbet...( lugn, är inte elekriker) å det har det jag behöver å fungerar bra även fast det hänt lite olyckor med den. Skulle kalla den prisvärd...
Den är klart prisvärd
Är elektriker och har den i min verktygsväska tillsammans med en Elfa och en Fluke

Biltemas uppfyller kraven och har ett bra pris
Använder Biltemas när det är trånga utrymmen där det finns risk att bryta sönder spänningsprovaren

har gjort gång på ett antal och känns inte så farligt när det kostar ett par hundra 😉
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Totte_S
Flukes kablar är kass, manteln går av i infästningen. Tydligen hade de förlängd garanti/ inbyteskampanj för några år sedan. Jag har använt min sparsamt i jobbet mindre än två år och redan kass. Kollegan har samma. Går självklart inte att laga själv heller på annat sätt än med tejp.
Kabeln känns som kinaplast i kyla. Kommer prova annat märke om jag får köpa ny…
Har Benning privat och den kabeln är helt annat. Inte lika smidigt format.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Vad kul att det var fler än mig som tycker Biltemas spänningsprovare är prisvärd.

Självklart kan man använda Biltemas provare på jobbet också jag menade bara att det är onödigt att köpa flukes modell för 4 gånger priset om det är för sporadiskt hemmabruk.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Flukes kablar är kass, manteln går av i infästningen. Tydligen hade de förlängd garanti/ inbyteskampanj för några år sedan. Jag har använt min sparsamt i jobbet mindre än två år och redan kass. Kollegan har samma. Går självklart inte att laga själv heller på annat sätt än med tejp.
Kabeln känns som kinaplast i kyla. Kommer prova annat märke om jag får köpa ny…
Har Benning privat och den kabeln är helt annat. Inte lika smidigt format.
Enligt Fluke bytte de kabeltyp för sådär fem år sedan. De äldre blev ju återkallade.
CAT III och CAT IV kan man man väl glömma om man skarvar kabeln. Det såldes en fluke på tradera nyligen i "fint skick" med en skavhylsa på kabeln.

Det är ju konstigt att det snålas på kablarna som är väldigt vital för funktionen - och Flukes rykte. Min gamla testare som varit med ett tag verkar ha en bra gummikabel. Men man testar ju varje gång att den funkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.