I torsdags fick vi tillträde till vårt hus, och då Anticimex hade flaggat att det var fukt i golvet i källaren så tog jag tag i det direkt. Detta ska bli ett gaming-/hobbyrum med speldatorer, PS5, biljardbord etc. ska få flytta in på sikt. Det här är inget projekt som kommer ske över några veckor, då det inte är budgeterat utan renoveras i mån av tid och pengar. Vi stötte på lite farthinder i form av fukt och mögel på vägen, så nu har det avstannat efter bara 2 dagar i väntan på åtgärd. Vi flyttar in först om 3 veckor, så jag räknar kallt med att ha fukt-problemet åtgärdat då:

Lite före-bilder innan golv och inredning åker ut:
Inomhus, tomrum, träparkett, kylskåp, vit tavla, stol, dörröppning, radio, elektrisk panel, spartanskt möblerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tomt rum med träimitation golv, ett fönster, gardiner och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi visste sedan besiktning med Anticimex att golvet var fuktigt, då tidigare ägare hade renoverat själv och lagt plastmatta på betongen. Dock hade vi ingen aning om hur illa det var. När jag började riva, så var det lager på lager:

1. Grund
2. Betong
3. Plastmatta
3. Byggplast (Antagligen för att hålla fukt UTE, men den hade vittrat sönder under sina 50 år och höll inte tätt
4. 10mm frigolit
5. 32mm MDF (Ja, du läste rätt...MDF)
6. Plastmatta

Så när jag väl fick upp allt, så var det blöta fläckar och flera områden med mögel. Det positiva dock, är att väggarna är i lättbetong och ihop med Anticimex gjorde vi 25 olika hål för att mäta fukt, och INGET utöver det normala kunde uppmätas. Så det är "bara" golvet som är mögelskadat.

Skador på vägg och golv: mögel, fuktskador, nedsmutsad textilmatta, avskalad färg och möjlig rötskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på golv, ojämn underlag, skräp, demonterade vit väggbeklädnad, smuts, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum med slitet, fläckigt golv och skadade väggar, verkar behöva renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenskadat golv med rost och mögel i hörn av rum, behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Golvet åkte ut, och när jag flyttade garderoberna som stod där så hade man gömt en dörr bakom in till pannrummet. Den slog jag ut, och ska sätta igen. Under tiden så står där nu en fläkt som drar in värme från pannan och cirkulerar ut luften ut genom fönstret. Redan dagen efter hade ALLA blöta fläckar försvunnit och limresterna var torra, så det ser ljusare ut nu än när jag började för 3 dagar sedan. Imorgon ska jag köpa en avfuktare, och sen får den gå nån vecka innan golvet slipas rent.

Tomt rum med skadat och smutsigt golv, renovering pågår, väggar målade, spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr före och efter:

Ett rum med en stängd dörr, mörkbrunt parkettgolv, ljusgröna väggar och en vit tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsplats, rörigt, golvskivor, vit tavla på vägg, exponerade rör, öppen dörr, trägolv, borttaget takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag var förbi huset idag för att lasta av lite virke och elda i pannan, passade på att fota golvet. Redan börjat torka upp fint, högra är idag och vänstra bilden från i lördags. Har beställt asbest-kit idag, för att testa mattan och betongen för asbest INNAN jag börjar slipa golvet.

Två bilder, samma öppet rum med skadat golv och väggar, renoveringsarbete påbörjat, rivet golv, skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ryttarnn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.