Hej

Bor i ett hus med kablar dragna vid vägg/tak i utanpåliggande kabelrännor.
Nu ska jag måla om ett rum och tänkte ta bort kabelrännorna, för det går inte så mycket kablar i dem, men då ligger alla kopplingar i rännan också.

Hur döljer man dessa snyggast? Får jag koppla om dem själv, om jag inte gör någon förändring?

Elkablar kopplade med skarvhylsor, dolt under öppen list längs en vägg. Oavslutat elarbete eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär så jär såg det ut innan
Hörn av ett rum med vit list, sladdställning, behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Det blir ju till att dra nytt alltihopa från en kopplingsdosa isåfall. Dölja det bakom fastspikade lister får du inte göra heller.
 
C CJC75 skrev:
Får jag koppla om dem själv, om jag inte gör någon förändring?
Nej det är elinstallationsarbete så du får inte.
Kan man göra det själv? Ja, om man vet hur man gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Verkar som ett HSB-hus, dom hade allt runt med el i kanaler, dörrfoder och annat. Ifrågasatte första gången om det var godkänt med kopplingar så där. Och det var det. Ledsen finns inga genvägar för detta, utan en mycket omfattande ombyggnad av elen till mer eller mindre utvändigt montage
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok, misstänkte att jag inte fick men jag tycker inte det känns så komplicerat 😄

Bifogar en ny bild på hur det är draget. Är inte det här istället för en kopplingsdosa? Skulle jag kunna ”dölja” det i en kopplingsdosa?

Elledningar exponerade i väggöppning med anslutningar och klämmor, ofärdig eller underhållsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänster övre går till strömbrytare
Vänster undre går vidare till nästa rum
Höger övre är inkommande från elcentral/annat rum
Höger nedre går till lamputtag
 
Det vita på kablarna är för korta att nå in i dosan.
ena eller andra sidans kablar måst bytas ut

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det vita på kablarna är för korta att nå in i dosan.
ena eller andra sidans kablar måst bytas ut

Protte
Ja så är det ju, tänkte inte på det. 16cm i nuläget. känns som om jag kan dra i dem lite så det kan bli lite bättre men det är kanske ingen ide ändå.
 
Men byta ut lamputtaget och sätta det lite högre upp borde jag väl kunna göra i alla fall?

Elkabel löper längs en vitmålad vägg och tak med exponerat trä och kartong. Delvis renoverad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra, bara att rör och kablar får plats i dom, sen hur har du kanske tänkt med kopplingarna, det ska synas var dom är, nu är det som ett doslock och visar var det är kopplingar.
 
Vet du hur väggarna är uppbyggda? På bilden i inlägg #5 ser det ut att vara ganska tomt inne i väggen. Det gör att jag gissar att väggarna består av någon typ av skivor som sitter på reglar. I så fall kanske det går att göra ett mindre antal hål med hålsåg för att komma åt att dra kabelrör/slang inne i väggarna. I ej bärande stenväggar går det att bila spår och lägga in kabelrör/slang.

Fråga styrelsen om någon har gjort något liknande. Förhoppningsvis har styrelsen tillgång till ritningar över huset.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går bra, bara att rör och kablar får plats i dom, sen hur har du kanske tänkt med kopplingarna, det ska synas var dom är, nu är det som ett doslock och visar var det är kopplingar.
Vad bra, då finns det lite att välja på för det i alla fall.

Jag tänkte att jag får hitta något liknande större kabelkanal vid kopplingarna så man ser att de är där de är.

Angående huset så är det kedjehus byggt av Skanska på sent 60-tal. Känns som man valde en enkel lösning som inte känns så bra nu.
 
T TommyC skrev:
Vet du hur väggarna är uppbyggda? På bilden i inlägg #5 ser det ut att vara ganska tomt inne i väggen. Det gör att jag gissar att väggarna består av någon typ av skivor som sitter på reglar. I så fall kanske det går att göra ett mindre antal hål med hålsåg för att komma åt att dra kabelrör/slang inne i väggarna. I ej bärande stenväggar går det att bila spår och lägga in kabelrör/slang.

Fråga styrelsen om någon har gjort något liknande. Förhoppningsvis har styrelsen tillgång till ritningar över huset.
Det är enkla väggar av reglar och gips, inga stenväggar eller sånt.
 
Jag skulle nog dra slang inne i väggarna så att det blir så diskret som möjligt liknande hur man gör idag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dra om allt eller lista med smäckra lister samt hörn och böjar. De måste skruvas om du gör det, klistra räcker inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.