Jag har satt upp skjutdörrar hemma för att skärma av kök och sovrum. Mitt problem är att jag stör mig på att skjutdörrarna inte riktigt täcker hela dörröppningen då det blir en störande glipa om man inte kollar på dörrarna rakt framifrån. Därför funderar jag på ifall det på något sätt går att bredda den vänstra dörren i bilden? Jag skulle behöva att den blir ca 8 cm bredare. Går detta att göra genom att limma dessa https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lad-furu-l-2-4m-obehandlad-raw-6-850003304324 på var sin sida om dörren (markerat med rött i bilden). Går det att få det snyggt med skarven mellan dörr och nytt virke?
 
  • Inre dörr med fönsteröverdel, röda markeringar runtom, möjlig optisk illusion eller konstruktionsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför limma på två ställen, ta en som är bredare och sätt på vänster sida ( bild ) och måla den vit, syns inte så mycket och dörrarna mallar varandra.
 
Bra ide! Jag tänkte nog på att jag vill få nån sorts symmetri på dörren men blir nog bättre så som du säger. Skulle man kunna använda en vanlig regel för detta ändamål?
 
Du kan vad du vill som mallar med dörrens tjocklek, ser bäst ut och måla den vit, blir för att fästa den lite bra, kanske borra två hål , ett uppe och ett nere, Blir då en lång borr till ca 30 mm är kvar tills igenom och fästa den med lim och två skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.