Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 966 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"

Kan inte hålla med om sista frågan: Innan jag har bytt vet jag inte ens om det var ngt tillfälligt som löste den eller ngt mer permanent och det blir oerhärt svårt att felsöka utan el på den fasen

Men man kan förstås fundera och koppla bort potentiella felkällor - en riktig felsöking blir nog som sagt svårt dock

Oftast (för mig) har det varit en kombo av kallt väder och matlagning samt ngt extra (som tex att någon slår på dammsugaren eller liknande)- dvs inget fel egentligen, men väldigt hög belastning.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 966 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"

Kan inte hålla med om sista frågan: Innan jag har bytt vet jag inte ens om det var ngt tillfälligt som löste den eller ngt mer permanent och det blir oerhärt svårt att felsöka utan el på den fasen

Men man kan förstås fundera och koppla bort potentiella felkällor - en riktig felsöking blir nog som sagt svårt dock

Oftast (för mig) har det varit en kombo av kallt väder och matlagning samt ngt extra (som tex att någon slår på dammsugaren eller liknande)- dvs inget fel egentligen, men väldigt hög belastning.
Om man inte kan härleda överlasten till en apparat som man startade minuten innan, då har man flera apparater som tillsammans troligen ligger på gränsen till vad säkringen löser för. Hur pass varm säkringen är vid bytet är en indikation på detta, desto varmare desto större anledning att leta efter källan. Det är inte läge att bara byta säkring och prova, för man vet ju att man överbelastar. Man ska hålla sig under säkringens märkström, inte dess brytgräns som ligger typ 50% högre.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 5 424 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"

När jag gick i skolan så var en automatsäkring en som återställde sig automatiskt utan mänsklig påverkan, det vore intressant att se resonemanget som skapat dessa automatsäkringar som nu är standard i det civila.

Samma apparat inom industrin kallas dvärgbrytare.
 
Jag tror inte ens begreppet automatsäkring finns, annat än i dagligt tal (t.ex hos Marlén ;)). Det förknippas nog mest med proppautomater. Men alternativen bland svaren gör ju valet enkelt. Quizet är inte inriktat mot insatta personer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.