Hej, jag ska sätta upp flexslang och dosor till ett kök och undrar om jag tänkt rätt med gruperna, har ritat en skiss här, är inte någon riktig installationsritning och självklart ska flexslangarna gå in ovanför elcentralen, var lite svårt att få till i programmet bara.
 
  • Arkitektonisk ritning eller plan över elektrisk kabeldragning, med mått och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
N näversko skrev:
Hej, jag ska sätta upp flexslang och dosor till ett kök och undrar om jag tänkt rätt med gruperna, har ritat en skiss här, är inte någon riktig installationsritning och självklart ska flexslangarna gå in ovanför elcentralen, var lite svårt att få till i programmet bara.
Du kan dra en femledare som du fördelar till fläkt, uttag och micro! Så slipper du dra så mycket slang från centralen.

Ska du inte ha fler uttag vid bänken? Samt föreslår att du även drar fram ett uttag till diskhoskåpet.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Du kan dra en femledare som du fördelar till fläkt, uttag och micro! Så slipper du dra så mycket slang från centralen.

Ska du inte ha fler uttag vid bänken? Samt föreslår att du även drar fram ett uttag till diskhoskåpet.
Ska bara ha två uttag på bänken, det är ett uttag under diskhon som ska vara till diskmaskinen, tänker du att man skulle behöva ett till där? Tänkte att uttagen och micron inte skulle sitta ihop för att inte överbelasta en 10 amperes säkring men kanske fungerar med femledare.
 
Det rekommenderas att du bör ha diskmaskinen på en egen säkring, samma för mikron.

Sedan tycker jag att det är bra att ha "allmän uttag" i köket utspridda på minst två olika säkringar. Man kan ha belysning och liknande som tar lite ström på samma säkring som ett allmän uttag.

Måste man prioritera så skulle jag i första hand ha diskmaskinen på egen säkring. Den drar mycket ström under kort tid när den kör, men det kan vara svårt att synka in så man inte kör kaffebryggare eller vattenkokare just då. har man mikron igång så är det lättare att ha koll på att inte samtidigt brygga kaffe.

Sedan detta med en delad trefasgrupp (5 lerdare uppdelad). Det skall man se som en nödlösning om det är svårt att få fram tillräckligt många rör från elcentralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det rekommenderas att du bör ha diskmaskinen på en egen säkring, samma för mikron.

Sedan tycker jag att det är bra att ha "allmän uttag" i köket utspridda på minst två olika säkringar. Man kan ha belysning och liknande som tar lite ström på samma säkring som ett allmän uttag.

Måste man prioritera så skulle jag i första hand ha diskmaskinen på egen säkring. Den drar mycket ström under kort tid när den kör, men det kan vara svårt att synka in så man inte kör kaffebryggare eller vattenkokare just då. har man mikron igång så är det lättare att ha koll på att inte samtidigt brygga kaffe.

Sedan detta med en delad trefasgrupp (5 lerdare uppdelad). Det skall man se som en nödlösning om det är svårt att få fram tillräckligt många rör från elcentralen.
Diskmaskinen är på egen säkring, men förstår om det inte var så tydligt ritat kanske. Tänkte att micron och takbelysningen kunde sitta tillsammans eftersom att jag bara ska ha en enda lampa i taket, men det är alltså inte att rekomendera?
 
Det var mer jag som inte zoomade in på din ritning. Mikro och takbelysning är säkert inget problem. Belysning drar typiskt försumbart med ström.
 
BirgitS
Jag har sett ett tips om att ha kyl och frys på samma grupp som belysningen eller något annat som inte drar väldigt mycket ström, för då märker man om strömmen går till kylen och frysen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.