Nej, jag är inte någon möbelsnickare och kommer aldrig bli någon.
Men jag gillar att använda brädrester för att göra något användbart av och i helgen blev det en ljusarmatur för de frön vi satt inomhus. Hade ett gäng panelbrädor 22x195 som jag slipade släta med bandslip och excenterslip och skruvade ihop. Två 118 cm Voltolux (20W) från Bauhaus ger tillsammans 2000 lux ovanför skänkens skiva.
Kanske kan ge någon lust att göra något liknande.

Hemmagjord ljusarmatur under konstruktion med panelbrädor, limkolv, verktyg och Voltolux lysrör på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord ljusarmatur av trä med växter och fröer på en skänk, och belysning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag blev det nästa steg i att sätta upp ljus för att driva upp frön inomhus.

Vi köpte en hylla på Biltema där det skall startas upp små plantor under våren. Eller nu i februari egentligen men det är ju inte vinter numera...

Fick fundera länge på hur ljusarmaturerna skulle fästas under hyllorna men beslutade mig för att skruiva på vinkeljärm där jag kunde hänga upp armaturerna.

Gjorde en enkel mall av en träbit så jag kunde vara säker på att borret inte glider runt när jag borrar.
Hantverksmiljö med verktyg: vinkelhake, tving och träbit inne i verkstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte några muttrar som distans så vinkeljärnet sitter rakt.
Metallfäste med genomgående bult och mutter på träyta, nära metallkant. Verktyg, konstruktion eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäste med vingmutter på utsidan, vill att allt går att montera ned under sommaren.
Metallspärr på skåpsdörr, säkerhet, förhindrar oavsiktlig öppning, skåpet, kök eller verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämde fast armaturen med de fästen som följer med, fixerade med en tejpbit.
Byrålådans skenor och låsmekanism, monterad i träinredning, med synliga skruvar och metallfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerade bra, mycket ljus.
Metallhylla med föremål och bilder, interiör, starkt ljus, kreativ miljö, kontorsutrustning och konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
E
Ser riktigt trevligt ut. Smart monteringen av armaturerna.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Trevligt!

Hur mycket drar belysningen totalt?
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack.

Hjärnan fick snurra en halv dag innan jag kom på att använda vinkeljärn.
Vi har en hylla till på gång men då skall jag förborra allt innan jag monterar hyllan. Blir enklare och snabbare.

Varje enskild armatur drar 30 W. Vi har åtta stycken så totalt 240 watt altså.

Många använder kedjor för att hänga upp dem -för att kunna reglera höjden allt eftersom plantorna växer- men vi lägger träbitar av varierande tjocklek under krukorna istället.
Kedjor ser kanske snyggt ut men rackarns bökigt att få på plats. Onödigt tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.