Nu var det dags för min första projekttråd här på forumet. Jag har redan smygstartat projektet sen ett halvår tillbaks men väntat lite med att skapa tråden för att vara säker på att jag kommit igång tillräckligt mycket.

Vill från början varna och säga att detta är ett projekt som kommer ta lång tid då jag jobbar på det lite pö om pö på den lilla fritid man som heltidsarbetande flerbarnsförälder har.

Är skrivbordsnisse till vardags, så har ingen större erfarenhet av byggen utöver en och annan altan. Tar gärna emot feedback och tips under resans gång!

Mål
Projektets mål är att bygga ett kallförråd för allt som behöver väderskyddas men som man inte vill släpa ner i källaren, typ gräsklippare, cyklar, redskap vinterdäck o.s.v. Storlek ca 15m2, helst med betongplatta för att enkelt kunna köra in och ut saker.

Platsen
Då vi har en kuperad tomt finns det inte något helt perfekt ställe. Det stället jag fastnat på är bakom huset i anslutning till parkeringen och källartrappan. En bonus är att förrådet också blir början på en inramning av vår "bakgård" som för tillfället gränsar till naturtomt och som jag framöver vill utveckla till en mysig uteplats.

Där förrådet ska byggas är idag en hyfsat brant slänt. Efter att ha grävt lite provhål finns det tyvärr också berg i slänten.
Bakom slänten är det skog och det stod en stor gran väldigt nära som fick tas ner.
Landsbygd, barnlekplats, träd, cykel, lövverk, molnig dag, utomhusaktivitet, natur, leksakstrampbil, avslappnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill helst att förrådet ligger helt "i linje" med huset (dvs långsidorna är parallella) då jag dels tror det blir syggast, och dels ger det bättre förutsättningar för framtida uteplatsen. Detta gör dock att bortre änden av förrådet behöver komma en bra bit in i slänten.
Digitalt manipulerad bild av en lekplats med röd transparent skogsillusion överlagd på verklig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med torkställning, blå vattenpump och skog i bakgrunden. Grönt gräs, klippor och några buskar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital rendering overlay av ett hus i en skogsglänta, med en vattenpump, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd jord, en spade, träd i bakgrunden, gräsmatta, klädstreck och en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projektplan
Tog in en offert på att gräva/spränga bort slänten. Detta var dock mitt i pandemin så att få någon vettig respons var mer eller mindre omöjligt. Efter ett halvår av utebliven respons lessnade jag och började gräva själv.
Bestämde mig för att se det som fysisk aktivitet och även en möjlighet att återanvända materialet (matjord -> rabatter, sandjord -> gräsmattedress, stenar -> murar).

En annan anledning att jag tvekade på att ta in en entreprenör är att berget som behöver tas bort ligger nära vår djupborrade brun (som är borrad i samma berg). Detta gjorde att jag helst inte ville spränga utan spräcka, vilket blev ganska dyrt. Även huset (som har källare) står bara några meter ifrån berget.

Arbetsmoment
En grov initial uppskattning av arbetsmomenten i detta projekt:
* Gräva bort slänten / gräva fram berget (göra själv)
* Spräcka bort berget (göra själv)
* Grusa upp för gjutning av platta (ta hjälp)
* Bygga form (själv)/Gjuta platta (själv)
* Gjuta stödmur för slänten (själv)
* Bygga någon slags byggsats av lämplig storlek. Framförallt bredden får bero lite på hur mycket plats jag lyckas skapa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Grävning
Började handgräva ordentligt i somras. Inte helt oväntat var det väldigt tungt. Mycket sega rötter och under matjorden packat grus och stenar.
Två rhododendronbuskar fick flytta till ny address efter en ganska grov beskäring.
Trädgårdsarbete, skottkärra, spadar, utflyttad jord, leksaker, torkställning, skogsbakgrund, gräsmatta, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgrävningsarbete i grönområde med skottkärra, spadar, vattningskanna och stenar; lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna skottkärra med jord, spadar, uppgrävd mark, skogsbakgrund, grävarbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket jord kunde användas på olika ställen på tomten, framförallt till gräsmattan och för att fylla ut på diverse ställen.
Resterande massor las upp i olika högar (ren matjord och jord/grus) för att kunna användas senare. Även större stenar sparas för framtida projekt.
Landsbygd med nyanlagd trädgårdsbädd, skottkärra, grusväg och gröna fält under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skogskant, bergsklippa, högar av grus och jord, brytning av sten, ljusdag, naturlig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tungt jobb var det. Ungefär här började jag ångra mig lite att jag inte försökt lite mer att få in hjälp av en grävare :)
En grön skottkärra med en spade, grävd jord, utomhusarbete, skuggor, grön vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är berget som kommer behöva tas bort frilagt. Som tur var visade det sig finnas en svacka i mitten där jag troligtvis slipper ta bort berg! Hurra!
Utomhusarbete i skogsmiljö med utspridda verktyg, upprivet markområde och stenformation i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd schakt i terräng med stort stenblock, spade, jord och gräs. Soligt väder. Utomhusarbete eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
salahunreal och 18 till
  • Laddar…
Berg del 1 - Tillmakning
När berget kommit fram tillräckligt mycket var jag väldigt sugen på att testa den gamla metoden att elda på berget.
Berget (åtminstone övre lager) hade en del naturliga sprickor från början. Efter några timmars eldning och ett antal härliga "POP/CRACK"-ljud var det dags att inspektera resultatet.
Eld gjord av träbitar, omgiven av betongblock, smältande snö, skog bakgrund, byggnadsmaterial, rök, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldstad utomhus med rök, brinnande ved under wellpapp skyddat av betongblock, skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhuseldning under wellpapplada i skog nära stenbrott, med rök och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var några större sjok på allt från några centimeter till ~2dm tjocklek som helt lossnat och gick att plocka bort.
Den största nyttan var dock ett antal nya sprickor som uppstått och även gick hyfsat djupt ner. Detta skulle visa sig underlätta väldigt mycket senare.
Byggarbetsplats utomhus med stenblock, verktyg, vattenkanna och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några observationer:
  • Man måste elda "häftigt" för att verkligen få upp värmen. Ett plåttak som bildar en skorsten där det blir bra drag underlättar och ger en helt annan hetta än att bara elda "uppepå".
  • Eldade ca 1.5h innan jag hörde första sprickningen
  • Öste på vatten efter (några hundra liter från en regntunna) men upplevde inte att detta gav någon märkbar effekt.
 
  • Gilla
salahunreal och 14 till
  • Laddar…
Berg del 2 - Kilar
Har såklart läst mycket om bergspräckning, framförallt här på forumet, och varit sugen på att testa kilar. Sagt och gjort beställdes kilar och fett från https://gnejsgranit.se/.

Köpte också biltemas största borrhammare med 24mm SDS-MAX borr (https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhammare-1500-sds-max-2000043589).
Hade sedan tidigare en mindre variant av borrhammare med ~5J och det var natt och dag mot den stora maskinen. Med fräsht borr kunde den borra 35cm djupa hål förvånande snabbt.
Stenig mark, borrverktyg, borrkronor, krossade stenblock, arbetsplats för stenspräckning eller borrning i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började spräcka längs befintliga sprickor eller där det såg ut som att berget hade naturliga "lager". Detta visade sig fungera väldigt bra. Kunde ha ganska långt mellan hålen och behövde inte slå många slag innan större bitar lossnade. Jag är dock ganska säker på att jag hade lite tur att det fanns en horisontell spricka en bit ner i berget som gjorde att jag fick bort större block än vad som varit möjligt annars. (Mer om det senare).
Bergsprängning med sprängkapslar, kablar, sten, skottkäpp och skyffel syns. Arbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenblock med genomgående ankare, stötta, konstruktion, utomhus, jord, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med sten, grus, verktyg, kablar, och grävning. Utomhusarbete, konstruktion eller reparation synbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härlig spicka:
Betongplatta med sprickor och fyra bultar, sladdar och skrovlig yta, möjlig konstruktionsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns inte om detta gjordes under en eller två dagar, men resultatet av ca 8h borrande och kilande var bättre än jag vågat hoppas på! Hade fasat lite inför detta bergarbete men vid den här tidpunkten kändes det högst görbart och till och med lite roligt!
Stenblock sprängda i skogsmiljö, sprängningsarbeten, verktygslåda, kabel, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
salahunreal och 53 till
  • Laddar…
Tusan, bra jobbat!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Tusan, bra jobbat!
Tack!
Projektet har bokstavligt talat legat på (under) is. Nu har den dock smält så nästa steg kommer förhoppningsvis påbörjas väldigt snart!
Staplar av kartonger och en papperskasse i ett rum, möjligtvis ett förråd eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Kul att se lite bergspräckning (och tillhörande projekt). Själv är jag rätt mätt på den aktiviteten, men följer gärna dig 🙂 Lycka till!
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Kul projekt, helt idiotiskt att handgräva, men lite kul 🤓

Stenspräckningen så faktiskt roligare ut!

Jag byggde detta garage/förråd i somras på landet. 6x4m ungefär.

Rött skjul med svarta dörrar, uthus, i skogsmiljö, grusgrund, dekorativ hjortskalle på taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd stuga med svart tak, skogslandskap, grusväg, stenar, virke, bil, bänk och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga, skog, hornliknande dekoration, grusgrund, byggnadsmaterial, natur, tallar, ingen synlig dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart i landet bygger du? Har en bra kran på virke runt Skara!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Kul projekt! Har själv eldat bort en del sten och berg. Det är alltid kul att elda! 😁
 
En liten tanke ang placeringen. Hur är det med regnvatten som riskerar rinna ner längs berget?
 
  • Gilla
Ackmyren och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Kul projekt, helt idiotiskt att handgräva, men lite kul 🤓

Stenspräckningen så faktiskt roligare ut!

Jag byggde detta garage/förråd i somras på landet. 6x4m ungefär.

[bild]
[bild][bild]

Vart i landet bygger du? Har en bra kran på virke runt Skara!
Väldigt snyggt! Det är ganska nära det jag ser framför mig! Vad gick materialet för bygget på ungefär?
Och ja, väldigt idiotiskt att handgräva! Har som tur väl nu fått kontakt med en duktig kille som har en maskin för eventuellt vidare grävarbete!
T ToRy skrev:
Kul projekt! Har själv eldat bort en del sten och berg. Det är alltid kul att elda! 😁
Japp, det var kul att elda men lite nojjigt ändå med skogen så nära (trots att jag gjorde det i värsta regnperioden).
Purre Purre skrev:
En liten tanke ang placeringen. Hur är det med regnvatten som riskerar rinna ner längs berget?
Bra tanke! Har själv tänkt en hel del på den. Planen är att lägga på tillräckligt mycket makadam/sten under för att få dränering. Ska även lägga ner några dräneringsslangar som ska löpa vidare ner för slänten för har redan nu lite problem med sank mark kring brunnen på höst/vår.

För byggnaden har jag inte helt bestämt men det jag är inne på nu är att gjuta plattan på makadambädden med uppstickande armering. Sedan mura en stödmur mot slänten uppepå plattan som kommer bli en del av väggen som då alltså innehåller armering som går ner i plattan. Sen på baksidan av väggen sätta någon lämplig skiva (isodrän?) eller platon. Fick tips av en granne att motfylla bakom med något lecamaterial som är lätt och väldigt dränerande.

Tar dock mycket gärna emot tips och förbättringsförslag på denna plan :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stomvirke 125x50 sågat och panel 170x25 gick på 10.000kr ink moms.

Sen locklist från sekelskifte 4000, Råspontlucka 23mm typ 8000,takplåt 10.000 div skruv spik o färg 6000, gångjärn och bult typ 3000.

Grus och betong till ringbalk 8000kr.

Det drar iväg fort hehe
 
Här är en ytterst grov principiell skiss hur jag tänker mig ungefär. Obs, inte skaleenlig!
Teckning som visar dränering vid en husgrund, etiketter på material och konstruktionselement, skissas på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt, mura med leca, slamma med murbruk b, lägg 2 lager isodrän med duk, ett perforerat dränrör som du lindar Markduk runt, sen är du hemma ☺️

Du murar ett skift leca runt allting annat också. Eller gjuter en ringbalk och har grus inne i förrådet ☺️
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Såhär gjorde jag!

Ringbalk 12x12 gjuten i betong rakt på 0-32, sen cylltätning mellan betong o trä, ska bli stenmjöl inuti senare.

Träkonstruktion under uppbyggnad i skogsmiljö, verktyg och byggmaterial synliga, soligt väder, stadie av tidiga ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.