I huset har jag ett träbjälklag på övervåningen med ett spann på 4,2meter mellan bärande yttervägg till bärande innervägg. Det ligger 220x45 med cc60, lim spikade 22mm golvspån. Under är det paneltak spikad direkt i golvåsarna.
Finns en kottling 220x45 i mitten av bjälklaget.

Hur styvare jag upp bjälklaget?

Nu ligger golvreglarna som är 4,2meter på ett hammarband i ytterväggen och in i huset på en bärande vägg.
Jag har väldigt svårt att komma åt hammarbandet i ytterväggen dvs är väldigt säker på att jag inte kan lägga in en ny 225x45 emellan så att det blir cc30. Eftersom det är fuktspärr(svart plast som måste punkteras och svår att få tät igen samt endel isolering i vägen.


Min tanke är att kottla mellan två 220x45 så nära yttervägg jag kan och där lägga tex en 195x45 eller 170x45 emellan 225x45 för att nå cc30. Skruva fast den i kottligen med en balksko. På innerväggen kan jag lägga regeln på hammarbandet med någon kloss.
Jag vill lägga en mindre regel än 220x45 för att slippa ta bort alla elrör som ligger i bjälklaget.

Vad tror ni?

Bilden är inte det rum jag pratar om utan det är rummet på andra sidan av huset som har kortare längd på golvåsarna 5,50meter.
 
  • Rum under renovering, öppnat golv, synlig isolering och bjälkar, randig tapet, fönster, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ja det låter klokt men använd 45x195 ingett klenare, sedan kan du göra dubbla krysskolvningar emellan det nya c/c 300 golvet så blir det stabilt…
 
Blir det mycket mer rejält med krysskolvning jämfört med kottling?

Mitt bjälklag ska vara krysskolvat men som ni ser på bilden har de gjort precis som jag tänker dvs gjort det enkelt för sig och kottlat.
 
R
B buhu skrev:
Blir det mycket mer rejält med krysskolvning jämfört med kottling?

Mitt bjälklag ska vara krysskolvat men som ni ser på bilden har de gjort precis som jag tänker dvs gjort det enkelt för sig och kottlat.
Vi i branschen kallar kortlingarna krysskolvning, det gamla sättet att ha dubbla 45x45 diagonalt är ingen som gör i moderna hus det tar för lång tid helt enkelt…
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi i branschen kallar kortlingarna krysskolvning, det gamla sättet att ha dubbla 45x45 diagonalt är ingen som gör i moderna hus det tar för lång tid helt enkelt…
Är huset äldre och bjälkarna vridit sig kan det vara enklare med kryss än att få en kortling att sitta "som en smäck".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.