Hej Bygghus,
Jag har nyligen flyttat in i ett hus, där det togs upp att det regnar in genomspaltventil vid extremväder via två fönster på entréplan.. Något som säljaren skulle åtgärda före tillträde - något som visat sig inte är gjort, samt det regnar inte in genom spaltventil utan det tar in vatten i överkant av fönster.
Det har även visat sig att säljaren haft problemet under långtid - och provat bland annat att måla om fasaden (med teorin att väggen skulle "suga" in sig vatten. Han har även bytt fönsterblecken på fönster på ovanvåningen. Skuldfrågan och åt sidan - så är jag mest angelägen på att lösa problemet.

Nyligen har jag haft en skadetekniker på plats som rekommendera att byta fönsterblecken på ovanvåningen - något min plåtslagare var skeptisk till.

Problemet
Vi har två icke öppningsbara fönster i väster på entréplan. Vid västligvind i kombination med regn så ansamlas vatten ovanför karmen. Så mycket att det droppar in (vid stormen hans handlar det om ca 1-2liter).
Gavel på hus i motljus med stege, fönster som speglar himlen och träd. Solnedgång eller soluppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten ansamlas ovan fönster och droppar sen in - tyvärr väldigt tight mellan hål och karm.
Close-up av en vit barnsäkerhetslås på skåpdörr, nött och smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsternas montage utifrån.
Fönsterkarm med fukt, mögel, skräp och regndroppar på glaset; behöver rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säljaren har tidigare måla om fasad samt bytt fönsterbleck på fönster på ovanvåning.
Som tidigare nämnt så anser skadeteknikern att blecken är fortsatt fel - vilket min plåtslagare var skeptisk mot - men det skall byta.

Testade lösningar
Under dagen idag, så skulle det regna och blåsa så jag tänkte passa på och testa lite.
Jag provade att sätta en sån avgränsade för flytspackling under fönsterblecket för att hindra vattnet - den blev såklart blöt och vatten regnar ändå in. Däremot så passade jag på att ta en bild utifrån vid tillfälligt uppehåll, då ser det väldigt tort ut under fönstret på ovanvåningen
. Tvåvåningshus på kvällen, belyst ovanifrån, tjockt lager snö på takkanten, fönster med röd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad nattetid med öppet takfönster och fönster visande regndroppar och tänd lampa inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag överväger att borra upp ett ca 5cm hål på insidan för att bättre kunna se mellan innerväggen och fasaden - men det känns som ett rätt stort projekt.


Har ni några teorier/ideer?
 
R
Dina markiser sitter i vägen så jag ser inte riktigt hur plåtarna kring överkant fönster sitter..
Du har en tegelvägg och fönstret bör sitta innanför fasadteglet då vatten kan rinna innanför teglet och då hamna ovankant fönster…

Eller är det en massiv tegelväggskonstruktion?
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
C
Efter att ett antal "proffs" varit här och undersökt, spekulerat och kliat sig i huvudet över mina tak-/väggläckage (som också bara uppstod vid vissa väderförhållanden) tog jag fram vattenslangen och simulerade lite oväder. Det kan jag rekommendera, framgick ganska omgående hur och var vattnet tar sig in. En gubbe på utsidan som systematiskt vattenbegjuter olika misstänka ställen, och en gubbe på insidan som håller koll på när och var det börjar komma vatten.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det syns lite dåligt på dina bilder, men det verkar som om du enbart har vinkelplåtar upptill och inga riktiga överbleck. Då blir det så här om slagregnet mättar fasaden. Markiserna kanske förvärrar problemet om det blir vattenansamling ovanpå som sedan trycks in av lufttrycket vid blåst och regn.

Hade själv det här problemet med ett fönster under sommaren, men jag har omålad putsfasad så det blir ännu värre.
 
En annan grej när det gäller fönsterbleck är att man vill att de ska ha tillräcklig lutning och tillräckligt utstick för att vattnet inte ska rinna på fasaden, det blir dumt om man har en fasad som binder fukt. Som sagt lite svårt att se på dina bilder så jag säger inte att dina fönsterbleck är fel.
Hus AMA säger 40 mm vid putsfasad om jag inte missminner mig.

https://static.byggtjanst.se/amadocs/ANY_2-21_sid52-55.pdf

https://www.teknikhandboken.se/wp-content/uploads/2023/03/JT-.5214.jpg
 
@Rejäl - Det är inte en massiv tegel konstruktion. Utan mellan tegel och huskroppen är där en luftspalt. Lagt till ytterligare bilder på markisens montage.

Som jag förstått från säljaren så har problemet varit även före fönsterna byttes 2019 (på entreplan). Fönster på ovanvåning är uppskattningsvis från 70-talet.

Igår när det regna in, så är det tydligt att vattnet inte kommer från "hela" väggen då bruket bara är blött i punkter.
Skadad takkant ovanför fönster, markerade områden, inomhus, reflektion av lampa i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett öppet fönster i ett gult hus, reflektion av en molnig himmel, fönstermarkis ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnad sedd uppifrån, öppet fönster, himmel, moln, persienner, otydlig orientering, arkitektoniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med rullgardin, husfasad, beslag och del av takränna syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@cpalm - Det var precis det skadeteknikern gjorde (4000kr för en gubbe som spola vatten..). Det läckte in när han sprutade mot fönsterbleck på ovanvåningen. Det kan iofs vara så att det är den "enkla" vägen in - inget som säger att det inte är läckage på flera ställen.

@FG - Precis, i ovankant av fönsterna sitter ett bleck mot teglet som är fyllt med silikon (eller liknande) min personliga teori är att vatten pressas in där. Skadeteknikern rekommenderade byta fönsterblecken med minst 50mm utstick - vilket plåtslagarn är på g att fixa. Han har varit här och mätt men inte monterat de nya. Plåtslagare är lite som politiker, man vet att dem finns men aldrig sätt dem :) ,
 
R
Som jag ser det så kan fönsterblecken leda till ökad vatten på fasaden då dom inte råder 40mm utanför färdig fasad..
Men det är någ inte det som gör sitt inläckage, utan du behöver få ett överbleck som ansluter tätt emot stommen innanför teglet som sitter över fönstret, så att vattnet som kommer på insidan av teglet leds ut och inte rinner emot fönsterkarmen som det verkar göra hos dig…
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C
J Jacobbbbbb skrev:
Det kan iofs vara så att det är den "enkla" vägen in - inget som säger att det inte är läckage på flera ställen.
Så kan det definitivt vara. I mitt fall läckte det på ett antal ställen. Men det är lätt att punktmarkera med en smal stråle och på det sättet lokalisera exakt var vattnet tar sig in. Utmaningen är att det ofta rinner in på ett ställe och ut på ett helt annat, samt att det kan ta några sekunder innan det kommer ut på insidan. Så det är nåt man får ta hänsyn till och ta sig tid så det blir systematiskt.
 
Inte helt lätt det här med vatten. Men din plåt som sitter upptill och är tätad med fog gör ju att vattnet bara kan gå in i huset och inte ut om nu vattnet kommer från luftspalten. Förmodligen sitter fönstren för långt ut i fasaden också. Min gissning är att du behöver montera fönstren längre in och ha ett dränerande överbleck som leder ut eventuellt vatten, men det är inte alltid så lätt att få till i efterhand.

Fönstren på nedervåningen sitter längre ut än på övervåningen?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Överblecket ska ta fukt som kommer in i luftspalten bakom teglet (blå på bild) och leda fram det och ut ovan karmen. Har man satt karmen mitt i spalten så kommer denna fukten istället rinna "igenom" karmen och in.
Abstrakt, tredimensionell renderad bild med färgglada, överlappande block i olika storlekar och proportioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Det spelar mindre roll om vart vattnet kommer in bakom teglet då tegel inte är vattentätt utan under regniga perioder så väter vattnet igenom teglet..
Det viktiga är att säkra upp ovanför varje fönster för då kommer det inte att fortsätta att läcka in…
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Uppdatering på det in regnade fönsterna, såhär efter höstens första regn.

Plåtslagaren har varit och bytt fönsterblecken enligt Polygons instruktioner. Utsticket är ca 70mm och sitter tätt mot fasaden nedtill. Dock ej tätad med tex silikon.

Nu såhär efter första riktigt regn med västlig vind kan vi konstatera att det fortfarande tar sig in. Upplever att det är minde mängder men kan även vara så att det regnar mindre.

Nästa felsökningssteg är att försöka bättre på silikonen runt fönsterna samt under fönsterbleken på ovanvåningen.

Som tidigare förslaget så borde nog det bästa att ha en plåt som går upp mellan inre fasaden och själva tegelfasaden. Utmaningen är att befintliga fönster sitter så tight i fönster hålet att jag måste byta dem till mindre variant, så avvaktar med att testa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.