Hej forumet!
Letar efter en bra luftvärmepump till min friggebod på 11 m2. Värme, men också viktigt med svalka på sommaren då den är inredd som gym.
Grönt litet hus med vit dörr, fönster, veranda, krukväxter och utemöbler. Träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har hittat ett fåtal pumpar för så små utrymmen och undrar om nån av er har erfarenheter:

Panasonic: CZ25TKE eller CZ25ZKE (de kanske är samma?)
Polaris Slimline 09
Toshiba: Shorai Edge 25 eller Haori 25
Mitsubishi Sumo RW25
Samsung Nordic Home 25

En annan undran i samma tråd är hur mycket man kan förbereda själv inför själva monteringen? Visst, det är kylmedium och fast installation av el, men allt det andra såsom montering av komponenterna och rördragning?
Friggeboden är byggd på plintar så jag skulle vilja dra ledningarna till utedelen genom golvet och placera utedelen under trädäcket på sydsidan. De gånger jag tagit in hantverkare har det dock alltid blivit sämre och fulare än om jag gjort det själv så undviker detta i möjligaste mån.
Trähus med veranda på pålar, i skogskant, tydlig dag med blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg att Jula säljer en Qlima Monoblock som man kan installera själv men som saknar utedel(!) och man undrar ju hur bra det kan fungera.
 
Panasonic CZ25TKE är bara en tidigare årsmodell av CZ25ZKE som är senaste modellen. Sumo RW25 blir för stor. Samsung värmepumpar har inget bra rykte när det gäller kvaliteten. Polarpumpen är en chansning. Säkrast att vända sig till en lokal värmepumpsfirma som säljer Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att du blir nöjd även i längden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Panasonic CZ25TKE är bara en tidigare årsmodell av CZ25ZKE som är senaste modellen. Sumo RW25 blir för stor. Samsung värmepumpar har inget bra rykte när det gäller kvaliteten. Polarpumpen är en chansning. Säkrast att vända sig till en lokal värmepumpsfirma som säljer Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att du blir nöjd även i längden.
Skulle kika på Fujitsu/Fuji - har själv en sådan 'slim' innerdel i huvudhuset som faktiskt inte är sådär jättestor (i jämförelse med innerdelen för Mitsubishi jag har i Attefallhuset som käns vara dubbelt stor i volym), vilket nog är önskvärd för en relativt liten lokal som denna.

Med andra ord storleken på innerdelen är en viktig parameter i dina LLVP-val när lokalen är så liten som denna.

Qlima Monoblock skulle jag inte ens överväga, och för dyr mot vad man får för pengarna i mina ögon, och bullrig, 60 dB(A) låter mycket i en så liten lokal som här och förmodligen är värmekapaciteten urursel vid nedåt -10 - -15 grader C utomhus (700 Watt ?) då den är inte byggd för nordiska förhållanden utan främst för AC-drift och lite värmepumpsdift nere i Europa.


En nordisk anpassad Fuji/Fujitsu eller från de andra nordenanpassade japanarna klarar temperaturer nedåt -25 - -30 grader C med positiv värmebidrag (mer värme än inmatat elström) och även den minsta klassen (typiskt '09' i benämningarna [1] som återfinns över fler fabrikat) har anständig värmekapacitet (runt 2.7-3 kW vid -25 grader C) och innerdelen mycket tystare än 60 dB(A) även på sin högsta fläktfart ( tex. Fujitsu ASY09LMBC har 22/33/38/43 dB(A) i innerdelen för sina 4 fläkthastigheter - lägsta läge vid 22 dB(A) hör du inte ens att det är igång då omgivningsljudet i regel är högre - du kan ha den i sovrummet utan att märkbart höra fläktljudet i lägsta läget och ändå så kyler/värmer den)


skulle jag köpa en ny för att ersätta den befintliga Fujitsu så skulle jag nog titta på liknande https://axelkarlstad.se/produkt/luftvarmepump/luftvarmepumpar/fujitsu-excellence-slim-09/

men det beror också på vad dina närmaste LLVP-installatörer har i sina sortiment, vilket är viktig för den framtida supporten vid behov.


[1] - brukar vara indelat i 09, 12, 14 vilket troligen står för 9000, 12000, 14000 BTU kylkapacitet som typstorleksklass)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.